برگزاری بزرگداشت هشتمین سده آموزش عالی در تبریز

رئیس دانشگاه تبریز از مراسم بزرگداشت هشتمین سده آموزش عالی در تبریز و هفتادمین سال تأسیس این دانشگاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛  پورمحمدی رئیس دانشگاه تبریز گفت: آموزش عالی در این خطه قدمتی بسیار دیرینه دارد که حدود هشتصد سال پیش دانشگاه جامع و بین‌المللی به نام ربع رشیدی در شهر تبریز تاسیس و در همین راستا نیز دانشگاه تبریز در امتداد آن به وجود می‌آید که امسال مراسم بزرگداشت هشتمین سده آموزش عالی در تبریز و هفتادمین سال تأسیس این دانشگاه برگزار می‌شود.

وی در ادامه شناسایی ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و اجتماعی دانشگاه تبریز در منطقه و کشور و مشارکت دادن سازمان‌ها، ارگان‌ها و ادارات در معرفی این دانشگاه در منطقه را از جمله اهداف مراسم بزرگداشت هشتمین سده آموزش عالی در تبریز و هفتادمین سال تأسیس این دانشگاه اعلام کرد.

پورمحمدی یادآور شد: شناخت نقاط قوت و ضعف و نقد و ارزیابی درونی، مشارکت دادن نیرو‌های فعال در زمینه معرفی سازمان، تجلیل و تقدیر از نخبگان و اندیشمندان همچنین پیشکسوتان عرصه آموزش عالی در تبریز از دیگر اهداف آن است.

رئیس دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه برای جشن هفتادمین سالگرد تاسیس این دانشگاه، حدود ۷۰ برنامه در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: مراسم بزرگداشت هشتمین سده آموزش عالی در تبریز و هفتادمین سال تأسیس دانشگاه تبریز با حمایت جامعه حامیان این دانشگاه برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به برخی برنامه‌های مصوب برای جشن هفتادمین سالگرد تاسیس دانشگاه تبریز گفت: برگزاری همایش، تهیه کتب مختلف با محوریت نخبگان، اساتید و مشاهیر برجسته دانشگاه، سالنامه تاریخی دانشگاه، ایجاد نمایشگاه دائمی تاریخچه مصور دانشگاه، چاپ تمبر یادبود، تجلیل از برترین‌های دانشگاه و افراد موثر در توسعه دانشگاه تبریز به ویژه خیران، تهیه سرود دانشگاه، ضرب سکه، مبادلات علمی و فرهنگی دانشگاه تبریز با شهر‌های خواهرخوانده تبریز و ... از جمله آنهاست.

پورمحمدی در این ارتباط از همه دستگاه‌ها و نهاد‌های استان خواست در برگزاری هر چه باشکوه‌تر این دو رویداد این دانشگاه را حمایت کنند.

رئیس دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به برخی ظرفیت‌های این دانشگاه در عرصه محلی، ملی، منطقه‌ای و جهانی یادآور شد: این دانشگاه با این پیشینه درخشان در سال ۱۳۲۶ با دو دانشکده ادبیات و پزشکی، بعد از دانشگاه تهران فعالیت علمی و آموزشی خود را آغاز کرد و در حال حاضر نیز با داشتن بیش از ۲۱ دانشکده، ۱۰پژوهشکده و گروه پژوهشی، چندین قطب علمی، ۸۰۰ نفر عضو هیات علمی،۲۴ هزار دانشجو و ... به عنوان یکی از دانشگاه‌های جامع و برتر کشور به حساب می‌آید.

به گفته وی دانشگاه تبریز همچنین علاوه بر فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در امر گسترش آموزش عالی در منطقه شمال‌غرب کشور نیز نقش برجسته و ارزنده‌ای داشته و دانشگاه‌های محقق اردبیلی، مراغه و بناب از آن منشعب شده و هم اکنون در شهر‌های مرند، اهر و میانه دارای دانشکده اقماری بوده و در منطقه آزاد تجاری ارس نیز یک پردیس بین‌المللی دارد.

پورمحمدی با بیان اینکه این دانشگاه با برخورداری از امکانات منحصر به‌فرد علمی در شمال‌غرب کشور و با داشتن آزمایشگاه‌های بسیار مجهز در حوزه‌های مختلف، بیش از ۳۰۰ هزار جلد کتاب فیزیکی، ۸۰۰ هزار کتاب دیجیتالی و اشتراک مجلات معتبر الکترونیکی و چاپی دنیا همیشه و در همه حال در خدمت پژوهشگران، اساتید، دانشجویان و حتی اقشار مختلف مردم بوده است، اضافه کرد: دانشگاه تبریز در عرصه بین‌المللی نیز بسیار فعال بوده و با دانشگاه‌های کشور‌های مختلف جهان از جمله فرانسه، ایتالیا، آلمان، ژاپن، ترکیه، آذربایجان، تاجیکستان، قبرس، تایلند و ... قرارداد و تفاهم‌نامه همکاری امضاء کرده و در اتحادیه‌های بزرگ بین‌المللی از جمله اتحادیه دانشگاه‌های جهان (IAU)، اتحادیه دانشگاه‌های بین‌المللی (IUC)، اتحادیه دانشگاه‌های منطقه قفقاز (KUNIB) و ... حضوری فعال دارد.

به گفته وی هم اکنون اساتید و دانشمندان برجسته بسیار زیادی در این دانشگاه مشغول تحقیق و تدریس هستند که تعداد زیادی از آن‌ها عناوینی، چون یک درصد دانشمندان برتر جهان، دانشمندان برتر جهان اسلام، چهره‌های ماندگار و اساتید پرتالیف کشور را کسب کرده‌اند و در سال‌های اخیر هم بیش از ۲۰ نفر از اساتید این دانشگاه به عنوان اساتید نمونه و استاد و پژوهشگر برتر کشوری انتخاب و معرفی شده‌اند.

رئیس دانشگاه تبریز در ادامه تصریح کرد: این دانشگاه به عنوان یکی از دانشگاه‌های جامع و سطح یک کشور؛ به پشتوانه مدیریتی خلاق و پویا و با تکیه بر اندوخته‌های بی‌بدیل علمی، فرهنگی و اساتید مجرب و دانشجویان و دیگر دانشگاهیان خود در تلاش است در کنار تحقیقات بنیادی به سمت تولید محصولات دانش‌بنیان و تبدیل ایده به پدیده حرکت کرده و نقش خود را به عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر کشور در پیشرفت و توسعه ایران اسلامی به بهترین شکل ممکن ایفا کند. 

 

انتهای پیام/ش

دانشگاه تبریز ۲۴ هزار دانشجو و ۸۰۰ هیات علمی دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار