570 شهید طلبه در استان اصفهان

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان گفت : در حالی که جمعیت حوزویان استان به کمتر 3 هزار نفر می رسد این استان 570 شهید طلبه را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حجت‌الاسلام علیرضا باطنی دیروز در نشست خبری با اصحاب رسانه پیرامون نحوه شکل‌گیری مدارس و حوزه‌های علمیه اظهار داشت: با نگاه به تاریخ صدر اسلام به این نتیجه می‌رسیم که مساجد علاوه بر محل آئین عبادی، محلی برای تعلیم و تربیت هم بوده است.

وی افزود: شیعه تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با مهجوریت فراوانی مواجه بود اما به لطف خدا پس از انقلاب این مشکل رفع شد و اگر قبل از انقلاب تنها یک مرکز اسلامی در هامبورگ وجود داشت، امروز به برکت انقلاب اسلامی به ده‌ها مرکز تبدیل شده و کمتر جایی در دنیا وجود دارد که از شنیدن صدای مکتب اهل بیت محروم باشد.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس جمعیت کل حوزویان اصفهان به کمتر از 3 هزار نفر می‌رسید اما 570 شهید طلبه داریم، گفت: نقطه عطف حوزه‌های علمیه اصفهان حضور آیت‌الله مظاهری به دستور مقام معظم رهبری در اصفهان بود.

وی با بیان اینکه از لحاظ جمعیتی استان اصفهان طلبه‌خیزترین استان کشور است، تصریح کرد: در سطح استان اصفهان به غیر از شهرستان کاشان که مدیریت آن مستقیم زیر نظر حوزه علمیه قم است در بخش برادران 15 هزار و در بخش خواهران 12 هزار نفر طلبه در 50 حوزه علمیه و مرکز آموزشی مشغول به تحصیل هستند.

باطنی پیرامون برنامه راهبردی اسلام برای مشکلات اقتصادی، تصریح کرد: برخی بر این تصور هستند که اسلام نسخه‌ای برای اقتصاد جامعه ندارد و صرفاً به برخی احکام مانند خمس و زکات محدود می‌شود در صورتی که در اسلام نظامی اقتصادی داریم که مالکیت خصوصی را معتبر و مشروع می‌داند.

وی با بیان اینکه متأسفانه شعارهای سال فقط درحد شعار مطرح می‌شود، گفت: در هر صحنه‌ای منویات حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری را مبنا قرار داده‌ایم خوشبختانه موفق بوده‌ایم و برعکس آن هرجا فاصله گرفتیم با چالش‌های متعددی مواجه شدیم.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: به طور مثال چندین سال است مقام معظم رهبری شعارهای سال را مرتبط با مسائل اقتصادی مطرح می‌کنند اما متأسفانه این شعارها در سیاست‌های دولت‌ها دیده نمی‌شود و به همین دلیل وضعیت اقتصاد کشور اینگونه دچار مشکل شده‌است.

وی با بیان اینکه با یک تفکر و یک جناح خاص حتی کلان‌شهری مثل اصفهان را نیز نمی‌توان اداره کرد چه برسد به کل کشور، گفت: کنار زدن انسان‌های کارآمد صرفاً به دلیل طرز تفکرشان قابل قبول نیست.

باطنی پیرامون منابع مالی حوزه علمیه نیز با بیان اینکه حوزه‌های علمیه در طول تاریخ به وسیله وجوهات مردمی و خیرین اداره می‌شده‌اند، گفت: در جمهوری اسلامی نیز روال همین گونه است، حتی در مقطعی از مقام معظم رهبری بحث تأمین شهریه طلاب از بودجه دولتی را مطالبه کردند اما ایشان نپذیرفتند و تاکنون نیز مردمی اداره شده‌است.

وی پیرامون مشکلات مالی حوزه‌های علمیه، گفت: می‌توان به حوزه‌های علمیه لقب "سرمایه‌دار محتاج" را داد چراکه موقوفات زیادی دارد اما عایدی کمی به دست می‌آورند؛ هزینه‌ای نیز که از دولت دریافت می‌شود صرفاً خرج اداره حوزه و سازمان‌های مرتبط می‌شود.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان پیرامون بحث واگذاری معدن موته به حوزه علمیه اصفهان نیز خاطرنشان کرد: متأسفانه اطلاعات ناصحیح همراه با فضاسازی نامناسب در این زمینه افکار عمومی را هدف گرفت و سبب تشکیل کمپینی برای این موضوع شد و در رسانه‌های بیگانه نیز تبدیل به موضوع اول شد.

وی ادامه داد: متأسفانه به غلط معدن موته به عنوان معدن طلا شناخته می‌شود در صورتی‌که اصلاً ربطی به استخراج طلا نداشته و این معدن یکی از معادن سنگ آن منطقه بوده است؛ درحالت کلی در آن منطقه معادن بسیار فعال است و به گونه‌ای این موضوع را جلوه دادند که انگار واقعاً مشکلات زیست محیطی رخ داده در حالی که سال‌ها است معادن بسیاری در آن منطقه فعال است و احیای این معدن می‌تواند کمکی به اقتصاد و اشتغال کشور باشد.

باطنی پیرامون شرایط اقتصادی کشور با بیان اینکه وضعیت فعلی اقتصاد به همان اندازه که تهدید است می‌تواند به عنوان فرصت تلقی شود، تصریح کرد: فرصت اول همگرایی میان گروه‌های سیاسی مختلف است که دیگر به دنبال تخریب نیستند، سه قوه نیز در کنار هم قرار گرفته و اختلافات را کنار گذاشته‌اند.

وی ادامه داد: فرصت دیگری که می‌تواند فراهم کند این است که در طول سال‌های بعد از انقلاب در هیچ برهه‌ای به این اندازه ماهیت دشمنان ما مشخص نشده بود که می‌توان در راستای تبیین مواضع دشمن برای مردم از آن استفاده کرد.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان در ادامه گفت: فرصت سومی که می‌تواند برای کشور داشته باشد این است که ما می‌توانیم این کاهش ارزش پول ملی را به فرصتی برای تولیدکنندگان تبدیل کنیم چرا که قیمت تمام شده ما کاهش پیدا می‌کند و نیز واردات کمتر می‌شود، این اتفاقات می‌تواند رونق اقتصادی به دنبال داشته باشد.

وی پیرامون بحث انقلابی بودن حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: در حوزه اصفهان تصمیم‌گیری فردی وجود ندارد و ساز و کار موجود کمک می‌کند که اداره حوزه با فکر جمعی خود حوزویان و به صورت کاملا انقلابی باشد.

باطنی پیرامون ضرورت ورود ائمه جماعت به موضوعات روز در کنار بیان احکام، گفت: در همین جهت مدرسه سفیران هدایت موضوع تبلیغ به صورت تخصصی آموزش داده می‌شود، مجتمع آموزش‌های کاربردی افتتاح شده، در غرب اصفهان سه دوره کاربردی در حال برگزاری است، برخی اقدامات انجام شده‌ اما قبول دارم که در قدم‌های اول هستیم.

 

انتهای پیام/م

 

نشست خبری جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار