طبق مصوبه مجلس؛

پرونده‌های کودک‌آزاری بدون شاکی هم قابل تعقیب شد

با موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی پرونده‌های کودک‌آزاری بدون شاکی به دلیل داشتن جنبه عمومی قابل تعقیب است.

پرونده‌های کودک‌آزاری بدون شاکی هم قابل تعقیب شدبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نمایندگان در صحن علنی امروز (‌سه‌شنبه 9 مرداد ماه) مجلس در جریان ادامه بررسی لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، ماده 29، 30 و 31 را بررسی و تصویب کردند.

به موجب این قانون؛ رسیدگی به وضعیت مخاطره‌آمیز موضوع این قانون جز در مواردی که در صلاحیت دادگاه کیفری است در دادگاه خانواده و با ارائه گزارش مددکار اجتماعی بهزیستی یا واحد حمایت دادگستری و حضور مددکار اجتماعی انجام میشود. این امر مانع از انجام تحقیقات دادگاه نخواهد بود.

ماده ۳۰ تصریح می‌کند؛ علاوه بر جهات قانونی برای شروع به تعقیب موضوع قانون آیین دادرسی کیفری موارد زیر نیز از جهات قانونی برای شروع به تعقیب یا اتخاذ تدابیر حمایتی مقرر در این قانون میباشد:

الف) تقاضای طفل و نوجوان.

ب) گزارش‌ها و درخواست‌های مکتوب یا شفاهی که هویت گزارش‌دهندگان و نویسندگان آن‌ها مشخص نیست در صورتی که دارای قراین معقول و متعارف باشد.

به موجب ماده ۳۱ هم تمام جرائم موضوع این قانون جنبه عمومی داشته و بدون شکایت شاکی خصوصی قابل تعقیب می‌باشد و در صورت گذشت شاکی خصوصی تعقیب موقوف نخواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار