به مناسبت سالروز عملیات مرصاد؛

عملیات مرصاد و غروب منافقان

مرصاد نام عملیاتی است که در اواخر جنگ ایران و عراق و در سال ۱۳۶۷ انجام شد.

عملیات مرصاد و غروب منافقینبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازکرمانشاه ؛ رژيم بعث عراق در ادامه روند كارشكنی های خود  در فکر نقشه ای برای هجوم مجدد به ايران بود  و  در روز جمعه 31 تیر سال 67 تهاجم مجدد خود را از سه‌ منطقه جنوب ،غرب و شمال غرب به ايران آغاز کرد.

نیروهای عراق در جبهه جنوب حملات گسترده ای را طراحی کردند تا تمرکز نیروهای ایرانی را متوجه این جبهه کرده و راه را برای نفوذ منافقان از غرب هموار کنند.

به این ترتیب منافقان پس از عبور شهرهای قصرشیرین ، سرپلذهاب، کرند و اسلام آباد غرب  به سمت کرمانشاه پیشروی کردند.

امیر آزادی فرد فرمانده پایگاه یکم رزمی هوانیروز کرمانشاه گفت:منافقین باورود به خاک کشور جنایات فجیعی را انجام دادند که نمونه آن شهادت مجروحان در بیمارستان امام خمینی شهرستان اسلام آباد غرب بود.

همزمان با پیشروی نیرو‌های منافقین در خاک ایران هواپیما‌های عراقی پایگاه‌های هوایی از جمله پایگاه شکاری همدان، پایگاه هوانیروز کرمانشاه و پایگاه تیپ لشکر ۲۸ را بمباران کردند.

سرنوشت منافقان در عملیات مرصاد

عملیات تاخیری عقبه برخی از یگان‌های سپاه در شرق تنگه چهار زبر قرار داشت نیرو‌های این یگان در منطقه خوزستان با دشمن در حال نبرد بود و پیشروی منافقین عقبه آنان را به خطر انداخته بود به همین دلیل یک گردان زرهی از سپاه و بسیج ماموریت یافتند در تنگه چهار زبر راه را بر منافقین ببندد و مقدمات عملیات سرکوب آن‌ها فراهم شود.

عملیات منافقان که آن را فروغ جاویدان نامیدند با همراهی ۲۵ تیپ، بیش از ۵ هزار نیرو و تجهیزات و با حمایت گسترده هوایی و زمینی صدام همراه بود.

سردار محمدی مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: با اطلاع فرماندهان و مسئولان نظام از پیشروی منافقان و متوقف کردن آن‌ها در گردنه چهارزبر توسط رزمندگان اسلام، عملیات مرصاد به منظور مقابله، انهدام، تعقیب و تنبیه سازمان منافقان طرح ریزی و در ۵ مرداد ۶۷ با رمز یا علی بن ابیطالب به مرحله اجرا درآمد.

در عملیات مرصاد رزمندگان اسلام از هوا و زمین نیرو‌ها و تجهیزات جنگی منافقان را هدف قرار داده وآن‌ها را منهدم کردند.

به این ترتیب عملیات مرصاد که آخرین عملیات دفاع مقدس محسوب میشود با موفقیت چشمگیری به پایان رسید و آخرین برگ تاریخ جنگ بسیار افتخار آفرین ورق خورد.

 


انتهای پیام/پ

 

سالروز عملیات مرصاد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.