فدراسیون فوتبال چه چیزی را از مردم پنهان می‌کند؟! / واردات چمدانی تنها راهکار آوردن دلارهای فیفا

برخلاف تصورات رایج در فوتبال ایران، فیفا محدودیتی برای پرداخت پاداش تیم‌ های باشگاهی، داوران و تیم ملی فوتبال ایران ندارد و می‌تواند تا قبل از مهرماه که تحریم‌های آمریکا رسما شروع می‌شود، پاداش‌ها را پرداخت کند.

فدراسیون فوتبال چه چیزی را از مردم پنهان می‌کند؟! / واردات چمدانی تنها راهکار آوردن دلارهای فیفابه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تیم ملی فوتبال ایران به واسطه حضور در جام جهانی 2018 روسیه قرار است در مجموع پاداشی 8 میلیون دلاری را از فیفا دریافت کند که البته 2 میلیون دلار آن از طرف فیفا به کمپ لوکوموتیو مسکو پرداخت می شود و 6 میلیون دلار برای فدراسیون باقی می ماند.

همچنین داوران ایرانی که نمایش خیره کننده ای در این رقابت ها داشتند، به خاطر حضور در این مسابقات و قضاوت چهار دیدار، در مجموع مبلغی در حدود 168 هزار دلار به عنوان پاداش می‌گیرند.

علاوه بر این تیم‌های لیگ برتری که بازیکنانی را در جام جهانی داشتند، مبلغی را از فیفا دریافت خواهند کرد که این مبلغ در حدود 2 میلیون و 500 هزار دلار است.

در دوره گذشته جام جهانی، به خاطر محدودیت های بانکی ایران که از سوی وزارت خزانه داری آمریکا اتخاذ شده بود، تا یکی، دو سال بعد از مسابقات، فدراسیون به پاداش خود نرسید تا اکنون این ذهنیت بین اهالی فوتبال وجود داشته باشد که فدراسیون و باشگاه ها فعلا نمی‌توانند به پاداش خود دست پیدا کنند.

حتی سعید آذری - مدیرعامل مستعفی ذوب آهن در مصاحبه‌ای گفته بود که با توجه به محدودیت ‌های بانکی فعلا به پاداش فیفا دست نمی یابند!

از سویی مهدی تاج - رئیس فدراسیون با سکوت کردن درباره این موضوع، خواهان کمک وزارت ورزش به تیم ملی بزرگسالان شده تا هزینه های آماده سازی تیم ملی را از دولت دریافت کند و فعلا به پاداش فیفا دست نزند!

پیش تر هم برخی فدراسیون ها برای دریافت کمک های مالی بیشتر از دولت که همه مازاد بر برنامه های مصوب آنها بود، می آمدند و در مقاطع حساسی مثل حضور در تورنمنت ها، وزارت ورزش و جوانان را تحت فشار رسانه ای و در مقابل افکار عمومی گذاشته و با این حربه، پول بیشتری از بیت المال می گرفتند.

در عین حال و در مقطع فعلی که هنوز تحریم های بانکی آمریکا رسما شروع نشده، یک کارشناس بانکی می‌گوید فدراسیون فوتبال و داوران مشکلی برای دریافت مطالباتش از فیفا ندارند و فعلا محدودیتی در کار نیست.

** می‌توان با چمدان دلار وارد کرد

عباس زادخلیفه - یک کارشناس امور بانکی و ارزی، در این باره گفت: در حال حاضر تحریم بانکی وجود ندارد و فیفا یا هر نهاد دیگری می توانند نقل و انتقال ارز را انجام دهند. تنها مشکلی که وجود دارد این است که دلار به شکل اسکنانس نمی‌تواند وارد ایران شود که این کار به صورت چمدانی انجام می‌شود تا گره از مشکلات باز کند. تحریم‌های بانکی از سوی آمریکا احتمالا از اوایل مهر اتخاذ می شود.

مسئول امور حقوقی فدراسیون: حمل چمدانی مشکلات خودش را دارد

در همین رابطه صفی الله فغان پور - مسئول امور حقوقی فدراسیون فوتبال اظهار کرد: ما نمی توانیم این پول را فورا از فیفا دریافت کنیم اما می توانیم مانند چند سال قبل باید به مرور پاداش تیم ها، داوران و فدراسیون را از فیفا دریافت کنیم.

او در واکنش به این سوال که آیا فیفا پاداش ایران را یک جا نمی دهد و باید در هر مرحله بخشی از آن را از این نهاد دریافت کنند، توضیح داد: فیفا مشکلی با پرداخت یکجا این پول ندارد اما ما نمی توانیم از طریق سیستم بانکی دلار وارد ایران کنیم. محدودیت های بانکی دست مان را بسته است.

مسئول امور حقوقی فدراسیون فوتبال در واکنش به اینکه آیا برای دریافت پاداش تیم ملی از فیفا و وارد کردن به ایران باید از طریق سیستم چمدانی عمل کنند، تصریح کرد: این تنها راهکار پیش روی ما است. در سال های قبل هم از راه مدل چمدانی پاداش ها را گرفتیم. سیستم چمدانی مشکلات خودش را دارد و از طرفی خطرناک است.

با وجود اینکه فیفا می‌تواند به راحتی پاداش ایران را پرداخت کند، در ایران تاکید روی این است که محدودیت های بانکی وجود دارد و فعلا فدراسیون فوتبال نمی‌تواند مبلغ حدود 60 میلیارد تومانی که از فیفا خواهد گرفت را وارد کشور کند. از طرفی مبلغ پاداش فیفا به ایران به حدی نیست که فدراسیون نتواند این مبلغ را در یک دوره و با استفاده از سیستم چمدانی وارد کند. در عین حال به نظر می‌رسد فدراسیون با وجود اطلاع از این فرآیند اما در صدد اخذ منابع مالی از دولت است تا این پاداش هنگفت را صرف کارهای دیگری به جزء تیم ملی کند.

منبع: جماران

انتهای پیام/

برچسب ها: فیفا ، جام جهانی 2018
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.