رضا جاودانی:

جام ۲۰۱۸ جام ستاره ها نبود/ کی‌روش، کاربلد است و باید قراردادش تمدید شود/ کُری خواندن در ذات ورزش است

جام ۲۰۱۸ جام ستاره ها نبود/ کی‌روش، کاربلد است و باید قراردادش تمدید شود/ کُری خواندن در ذات ورزش استاز میان همه حواشی جام جهانی ۲۰۱۰۸ روسیه، موضوع اجرا و گزارشگری بازی‌های این جام یکی از سوژه‌هایی بود که رسانه‌ها به دفعات به آن پرداختند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جام جهانی 2018 روسیه، چند گام دیگر تا پایان خود فاصله دارد. این جام پرحاشیه و پرهیاهو که ستاره‌هایش، مستطیل سبز را در همان مراحل آغازین ترک کردند و پدیده‌هایش حالا برای تصاحب جام به میدان می روند، شاید فراموش نشدنی ترین دوره از این رقابت‌ها برای ما ایرانی ها نیز باشد.

بازی های تیم ایران به رغم حذفش از این جام، به دل مردم نشست و باعث شد تا ساعتی چالش دلار و ارز و گرانی را فراموش کنند. اما از میان همه حواشی‌، موضوع اجرا و گزارشگری بازی های این جام یکی از سوژه‌هایی بود که رسانه‌ها به دفعات به آن پرداختند.

کیفیت این اجراها هم نقد و هم تقدیر با خودش به همراه داشت اما به بهانه پایان این رقابت ها، سراغ «رضا جاودانی» مجری توانمندی رفتیم که در کارنامه اش تجربه اجرای رقابت های مهمی از جمله جام جهانی را دارد و با او از این دوره جام جهانی و اتفاقاتش سخن گفتیم:


بیشتر بخوانید: واکنش فغانی به خبر محرومیتش از قضاوت فینال جام جهانی چه بود؟


نمره خوب به اجراهای جام جهانی
جاودانی ابتدای صحبت مان از دلایل حضور کم رنگ خود در این دوره جام جهانی این طور می گوید: من درگیر امور دیگری بودم. به هر رو، این مسئله را گروه ورزش تشخیص می دهد. این دوره نبودم و نمی توانم نظر خاصی هم بدهم چون باید حضور داشته باشی تا بتوانی نظر بدهی.

من پنج دوره جام جهانی را اجرا کردم حالا یک دوره هم دوستان دیگر اجرا کنند هیچ مشکلی به وجود نمی آید، اما راستش را بخواهید من خودم در همان ابتدا اعلام کردم کمی گرفتار هستم و با آقای فردوسی پور هم تلفنی صحبت کردم و ایشان هم محبت داشت. برایش آرزوی موفقیت می کنم.

وی درباره کیفیت برنامه های تخصصی که به بهانه این دوره جام جهانی تولید شدند، بیان می کند: به نظرم کیفیت و کمیت تولید این برنامه ها به مثابه دوره های قبل است، فقط مقداری حجم تبلیغات افزایش یافته که این قضیه هم خارج از اراده سازندگان گروه ورزش است.

گاهی مردم در کوچه و خیابان مرا می‌بینند و درباره همین حجم تبلیغات سوال می کنند، باید بگوییم این موضوع به سازندگان برنامه ها ارتباطی ندارد و حجم تبلیغات بر عهده خود سازمان است و به هر صورت، صدا و سیما هم باید هزینه هایی را که در این مسیر صرف کرده جبران کند.

جاودانی در ادامه تاکید می کند: ارزیابی من از اجراهای این دوره مثبت و خوب است، آقای فردوسی پور که مثل همیشه فوق العاده ظاهر شد و آقای احمدی هم در کنار او یک نیروی جدید و تازه نفس بود.

جام ۲۰۱۸، جام ستاره ها نبود
وی گریزی به بازی های تیم های مختلف در این رقابت های مهم می زند و یادآور می شود: فرانسه در مصاف با بلژیک بسیار باهوش عمل کرد و با کرنری که برایش پیش آمد گل زیبایی را به ثمر رساند. این تیم منطقی دفاع و ضد حمله می کند و می‌برد و این نشان از تجربه تیم فرانسه و مهره های کلیدی آن دارد. هر چند به نظر من تا همین جا بلژیک پدیده جام بوده است.

درباره انگلیس وقتی به ۱۰ سال گذشته نگاه می کنیم با این که دیگر بازیکنانی مانند دیوید بکهام، جرارد و لمپارد در این تیم بازی نمی کنند اما ساختاری یکدست و قوی دارد.

در این میان، کرواسی هم عالی بود و به یکی از بهترین های جام جهانی بدل شد. وی ادامه می دهد: باید قبول کنیم که این دوره جام جهانی، جام ستاره ها نبود و بلکه جام تیم ها بود. به بیان بهتر، مشخص شد که ستاره هایی مانند مسی و رونالدو دیگر به تنهایی تعیین کننده نیستند، بلکه این ساختار و شاکله یک تیم است که از همه اعضای آن ستاره می سازد. تیم ما در این جام با همین نگاه، خوش درخشید چون در معنای کلمه یک تیم منسجم بود.

طرفدار ابومسلم و آرژانتین هستم
از جاودانی می پرسیم که در این دوره جام جهانی طرفدار کدام تیم بوده که در پاسخ بیان می کند: من طرفدار ابومسلم مشهد هستم(با خنده). مسلما من هم مانند همه ایرانی ها دوست داشتم که تیم مان از گروهش بالا بیاید و این ظرفیت را هم داشت اما خب گویا تقدیر نبود.

اما از این قضیه نباید غافل شویم که تیم های آسیایی دیگر مانند ژاپن و کره آبروی آسیا را خریدند و تیم های بزرگی را شکست دادند و با این اوصاف باید گفت برای جام آسیا من فکر می کنم اگر تیم مان از همین حالا کار را شروع کند، باز هم دیر است‌ و از همان روزی که حذف شدند و به کشور بازگشتند باید تمرین را شروع می کردند.

اما خب متاسفانه ما استاد وقت کشی هستیم و چشم باز می کنیم می بینیم به بهمن ماه رسیده ایم و جام آغاز شده و هیچ کاری نکرده ایم. وی می افزاید: به شخصه خودم دوست داشتم تیم ملی آرژانتین در این دوره قهرمان شود و حیف بود جام جهانی بدون‌ مسی باشد. سرنوشت این تیم یک عبرت بزرگ داشت و آن این که، هرچقدر هم ستاره داشته‌باشی حتی در حد و اندازه مسی، اما اگر مربی خوب نداشته باشی شکست می خوری و از دور مسابقات حذف می شوی‌.

کُری خواندن در ذات ورزش است
جاودانی در ادامه اشاره ای دارد به کُری خواندن هایی که در ورزش متداول است و می افزاید: فوتبال که بدون کُری و کل‌کل لذت ندارد. این که من طرفدار فلان تیم هستم و همان هم برنده می شود، بهانه خوبی است برای شادی کردن اما در مواقعی که در تلویزیون اجرا داریم، باید مراقب باشیم که این کل‌کل کردن‌ها به بی‌ادبی و چالش تبدیل نشود و در کمال ادب و احترام باشد.

ضمن این که باید یاد بگیریم اگر طرفدار تیمی هستیم که باخت اما حریفش خوب بازی کرد، با این که تیم محبوب ما نیست‌، تشویقش کنیم. این احترام گذاشتن باید به بخشی از فرهنگ فوتبالی ما تبدیل شود. جاودانی در بخش دیگری از صحبت مان به سوتی‌هایی اشاره می کند که در حین اجراهایش داشته و به چاشنی لبخندی می افزاید: همه جای دنیا سوتی در حین اجرا پیش می آید، زمانی که برنامه زنده پخش می شود، هر اتفاقی ممکن است بیفتد. مانند کار در روزنامه و سایت نیست که فرصت جبران اشتباه را داشته باشی. اگر در برنامه زنده اشتباه کنی و سوتی بدهی فرصت جبران نداری‌ و خب خیلی زود تبدیل به یک موج بزرگ می شود و تا مدت‌ها در ذهن جامعه می ماند.

کی‌روش، کاربلد است و باید قراردادش تمدید شود
این مجری برنامه های ورزشی گوشه چشمی هم دارد به عملکرد کی‌روش و می گوید: حواشی زیادی درباره تمدید قرارداد با این مربی پیش آمده است. به باور من، این که نظرات مردم در خصوص مسئله ای ابتدا مثبت است و بعد از مدتی تغییر می کند، تحت تاثیر همکاران ما در رسانه هاست‌.

اهالی رسانه های ورزشی می توانند یک نفر را بالا ببرند تا همه مجذوبش شوند و یک نفر را آن چنان از چشم مردم‌ بیندازند که دیگر کسی او را جدی نگیرد. شخصا درباره آقای کی‌روش معتقدم که بهترین مربی است که می تواند در ایران فعالیت کند. نمی گویم ایراداتی به کار او و تصمیماتش وارد نیست اما باید ظرفیت های فوتبال کشورمان را هم ببینیم و معقولانه بپذیریم. آیا ما این ظرفیت را داریم که به دنبال مربی دیگری با سبک دیگری برویم؟

پاسخ منفی است. با حضور او، دو دوره پشت سر هم به جام‌جهانی راه یافته ایم که در نوع خود بی سابقه بوده است و اکنون بعد از هشت سال انتظاری که مردم از کی‌روش دارند این است در جام ملت های آسیا برای کشورمان نتیجه بگیرد و این قهرمانی را مطالبه می کنند. باید با مردم صادقانه صحبت کرد، برای این قهرمانی چقدر هزینه می کنیم؟ آیا به اندازه کره، ژاپن و عربستان و حتی کشورهای کوچک حاشیه خلیج فارس برای تیم‌مان هزینه می کنیم؟

منظور از هزینه این نیست که پول میلیاردی به بازیکن و مربی بدهیم، هزینه به معنای آماده کردن زیر ساخت هاست. آیا می توانیم یک بازی تدارکاتی خوب فراهم کنیم؟ آیا می توانیم لباس بازیکنان را بدون دغدغه تهیه کنیم؟ هم اکنون باشگاه های ما چقدر با مشکل مالی مواجه هستند؟! چقدر بازیکنانی را بدون حساب و کتاب خریده اند که نه به کار باشگاه آمده و نه به کار تیم ملی و پول های عجیب و غریبی را هم خرج کرده اند! تا می خواهی انتقاد کنی، هوادار را تحریک می کنند تا معترض شود.

مردمی که فوتبال را دوست دارند و طرفدار تیمی هستند، واقعا از صمیم قلب و با تمام وجود، حمایت می کنند. اما اگر واقعیات را بدون تعصب بپذیریم، آن وقت با فضای دیگری روبه رو می شویم که در آن منطق حکم فرماست. وی خاطر نشان می کند: نظر شخصی من این است که آقای کی‌روش خوب عمل کرده و کارش را از لحاظ فنی، روحی و روانی بلد است و تا زمانی که ما بتوانیم بستر بهتری را فراهم و مربی بهتری را برای تیم مان جذب کنیم، تمدید قرارداد کی‌روش، به نفع کشور و تیم فوتبال ماست.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

گفت و گوی خواندنی با گزارشگر معروف فوتبال

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.