عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مطرح کرد؛

کمبود مراکز تخصصی درمان شکاف لب و کام در کشور

یک متخصص جراح و کودکان گفت: وزارت بهداشت باید در تأسیس مراکز تخصصی جراحی شکاف لب و کام گام بردارد، چرا که تعداد مراکز تخصصی پاسخگوی نیاز این بیماران نیست.

کاهش کمبود مراکز تخصصی درمان شکاف لب و کام در کشور/ شیوع بیماری لب و کام در ایران بیشتر از آمار جهانی استمهرداد معمارزاده جراح کودکان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ افزود: درمان شکاف لب و کام بر خلاف دیگر بیماری‌ها نیازمند کار تیمی است و 15 متخصص برای جراحی اثربخش و درمان این بیماری باید همکاری داشته باشند تا فردی که دچار این عارضه است از قبل از تولد تا 16 سالگی تحت پوشش و مراقبت‌های پزشکی قرار دهند.

وی اظهار کرد: خوشبختانه در اصفهان این کار تیمی از سال 84 آغاز شده است و در بیمارستان امام حسین که زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است، کودکان شکاف لب و کام  خدمت می‌گیرند و تاکنون بیش از سه هزار بیمار درمان شده‌اند.

معمارزاده  افزود: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در عرصه درمان بیماری‌های شکاف لب و کام موفقیت‌های خوبی داشته است و در نظر دارد این کار تیمی را به سایر دانشگاه‌های کشور نیز انتقال دهد تا با این آموزش‌ها دانشگاه‌های علوم پزشکی اقصی نقاط کشور نیز در عرصه درمان و  جراحی‌های شکاف لب و کام موفق ظاهر شوند.


بیشتر بخوانیدحفره‌ای دردناک در دهان پسر ۳ ماهه/شکاف لب و کام چرا ایجاد می‌شود؟


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: یکی از بزرگترین مشکلاتی که در بحث بیماری شکاف لب و کام داریم شیوع بیماری در ایران است که این شیوع بیش از یک در 700 نفر و بیشتر از آمار جهانی است که در این میان دو سوم بیماری شکاف کام به دختران مربوط می‌شود، در صورتیکه این بیماری در زمان مناسب درمان نشود، افراد مبتلا نمی‌توانند به خوبی صحبت کنند و فرصت شغلی، زندگی اجتماعی و اعتماد به نفس این گروه‌ها در خطر قرار می‌گیرد؛  حدود 100 تا 110 هزار نفر در کشور در سنین مختلف مبتلا به این بیماری هستند پس باید برای این گروه‌ها برنامه خاصی را در نظر بگیریم.

کاهش کمبود مراکز تخصصی درمان شکاف لب و کام در کشور/ شیوع بیماری لب و کام در ایران بیشتر از آمار جهانی است

ضرورت ایجاد مرکز تخصصی برای جراحی شکاف لب و کام

وی اظهار کرد: وزارت بهداشت باید حداقل سه یا چهار مرکز تخصصی برای جراحی شکاف لب و کام در نظر داشته باشد و کمبود مراکز تخصصی برای این بیماران سد راهی برای درمان این گروه‌هاست.

معمارزاده تصریح کرد: متأسفانه تا کنون نتوانستیم دستیار تربیت کنیم اما تربیت دستیاران جراحی شکاف کام و لب یکی از موضوعات مهمی است که باید به دنبال آن باشیم اما از آنجا که تعرفه عمل جراحی شکاف کام و لب پایین است بسیاری از جراحان برای این موضوع رغبت نشان نمی‌دهند و تعرفه عمل جراحی شکاف کام معادل یک فتق نوزاد است با این تفاوت که جراحی فتق هفت تا ده دقیقه و جراحی شکاف کام سه تا چهار ساعت زمان می‌برد و بسیار خسته کننده است، وزارت بهداشت تعرفه عمل جراحی شکاف لب و کام را به خوبی بررسی نکرده و این موضوع نیازمند بازنگری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت:‌ عمل جراحی شکاف کام در دنیا از سال 2003 دچار تحول شده و با استفاده از روش جراحی دکتر سامرلد و استفاده از میکروسکوپ نتایج جراحی شایان بوده است و خوشبتانه در کشور ما از سال 84 به بعد 15 کارگاه عملی و علمی برای جراحی شکاف لب و کام تشکیل شده است و توانستیم در اصفهان 4 نفر را تربیت کنیم.

وی بیان کرد: تربیت نیرو برای جراحی شکاف کام و لب کاری دشوار است زیرا هر فرد باید 50 جراحی مشاهده کند، در 50 عمل به عنوان کمک باشد و 50 جراحی انجام دهد تا دستیاری تربیت شود که این فرآیند نیازمند بازه زمانی2 ساله است البته بسته به میزان علاقه و انگیزه افراد زمان تربیت متفاوت است.


بیشتر بخوانیدسالانه بیش از ۶۰۰ مبتلا به بیماری کام در مشهد جراحی می شوند


پزشکان متخصص خود را محق ورود به جراحی شکاف لب و کام می‌دانند

معمارزاده اظهار کرد: در حال حاضر تمام تخصص‌ها نظیر متخصصان گوش و حلق و بینی، جراحان پلاستیک، کودکان و غیره خود را ذی حق می‌بینند که در جراحی کام دست ببرند اما باید بگوییم کسی که در طول سال حداقل 40 بیمار را ویزیت و جراحی کرده است می‌تواند در این عرصه حرفی برای گفتن داشته باشد.

کاهش کمبود مراکز تخصصی درمان شکاف لب و کام در کشور/ شیوع بیماری لب و کام در ایران بیشتر از آمار جهانی است

وزارت بهداشت باید چتر حمایتش را بر سر بیماران شکاف کام و لب بگستراند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: از نگاه پزشکان وزارت بهداشت باید چتر حمایتی خود را برای کودکان شکاف کام و لب بگستراند و این کودکان نظیر بیماری‌های خاص تحت پوشش بیمه‌ای قرار بگیرند و از سویی دیگر باید مراکز تخصصی جراحی شکاف لب و کام در کشور توسعه پیدا کنند زیرا در حال حاضر تنها 4 مرکز وظیفه رسیدگی به کودکان با مشکلات شکاف لب و کام را عهده دار هستند.

وی بیان کرد: اگر وزارت بهداشت در جنوب کشور و شهرهای اهواز و سیستان و در شمال کشور دو مرکز دیگر را رونمایی و ایجاد کند می‌تواند کمک شایانی به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان داشته باشد زیرا هم اکنون بیماران از اقصی نقاط کشور به اصفهان مراجعه می‌کنند و ما پذیرای این بیماران هستیم اما مشکل این است که ظرفیت یک دانشگاه پاسخگوی جمعیت اقصی نقاط کشور نیست.

لیست انتظار جراحی مشکل کودکان شکاف لب و کام 

معمارزاده گفت: در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تا پایان سال 97 نوبت بیماران جهت جراحی شکاف کام و لب پر است و در سال 98، 81 بیمار در لیست انتظار داریم و جراحی نشدن شکاف کام پس از یک سالگی به کودک آسیب می‌زند، لیست انتظار برای بیماران شکاف کام عوارض متعددی را دربرخواهد داشت و توصیه پزشکان این است که شکاف لب تا سه یا چهار ماهگی جراحی شود.


بیشتر بخوانیدرکورد جهانی انجام عمل جراحی شکاف کام و لب در زاهدان


پایین بودن تعرفه جراحی شکاف لب و کام، کودکان  را تهدید می‌کند

این جراح کودکان در ادامه اظهار کرد: اخیرا کتاب تعرفه وزارت بهداشت که در سال 96 توزیع شده تعدیل سنی را در عمل جراحی شکاف لب حذف کرده و عملا 50 درصد تعرفه‌ها کاهش یافته است که با این شرایط رغبتی برای جراحی باقی نمی‌ماند تا عملی که کد تعدیلی سن در آن حذف شده را انجام دهد و از طرفی قانون گذار می‌گوید جراحی در هر سنی تعرفه یکسان دارد اما ما به هیچ وجه نمی‌توانیم به مادری که فرزندی با شکاف لب دارد بگوییم که برو و در سه سالگی به پزشک مراجعه کن زیرا توصیه پزشکان عمل جراحی در سه ماهگی است.

وی گفت: باید مراکزی را تجهیز کنیم که بیماری‌ شکاف لب و کام را نیز تحت پوشش قرار دهد زیرا این بیماران سندروم دارند و نمی‌توان این کودکان را در هر بیمارستانی بیهوش کرد پس باید تربیت متخصصان بیهوشی، تجهیزات بیهوشی، مراقبت‌های آی سی یو و تربیت کادر تربیتی را نیز لحاظ کنیم که خوشبختانه به همت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان این امکان فراهم است اما یک مرکز پاسخگوی بیماران اقصی نقاط کشور نیست.

کاهش کمبود مراکز تخصصی درمان شکاف لب و کام در کشور/ شیوع بیماری لب و کام در ایران بیشتر از آمار جهانی است

مشکلات تغذیه‌ای کودکان شکاف لب چشم در انتظار سازمان غذا و دارو

معمارزاده افزود: مشکلات تغذیه‌ای برای کودکان شکاف لب موضوعی است که باید از سوی متولیان سازمان غذا و دارو مورد بحث و بررسی قرار گیرد زیرا شیشه‌ مخصوص این کودکان از کارخانه سوئیس وارد می‌شود که با افزایش دلار در بخش آزاد قیمت شیشه به 500 هزار تومان رسیده است و این در صورتی که خود شرکت تولید کننده افزایش قیمت نداشته است، امیدواریم در این زمینه معاونت دارو و غذای وزارت بهداشت حمایت‌های لازم را داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: باید شیشه‌های مورد نیاز این کودکان را وارد کشور کنیم و توزیع آن را به دانشگاه‌های علوم پزشکی بسپاریم زیرا یک بچه شکاف لب و کام در طول سال اول نیازمند یک بطری و سه تا چهار عدد سرشیشه است و برای بسیاری از خانواده‌ها تهیه شیشه با قیمت بالا ممکن نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار