جمعیت سیک ها در افغانستان

تقریبا ۴۰ سال پیش حدود ۴۰۰۰۰ خانواده هندو و سیک در افغانستان زندگی می‌کرده اند که این رقم در حال حاضر به ۳۶۳ خانواده کاهش یافته است.

جمعیت سیک ها در افغانستانبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، آمار رسمی و مشخص از جمعیت سیک‌ها در افغانستان وجود ندارد اما به گفته روالی سینگ، معاون شواری هندوها و سیک‌های افغانستان تقریبا ۴۰ سال پیش حدود ۴۰۰۰۰ خانواده هندو و سیک در افغانستان زندگی می‌کرده اند که این رقم در حال حاضر به ۳۶۳ خانواده کاهش یافته است.

به گفته روالی، در کابل تنها ۱۰۲ خانواده سیک باقی مانده است  و بسیاری از آنها در سال‌های گذشته افغانستان را ترکند.

در سایر ولایت‌های افغانستان نیز مانند جلال آباد، غزنی و قندهار که زمانی سیک‌های زیادی زندگی می‌کردند در حال حاضر تنها چند خانواده محدودی زندگی می‌کنند.

مهاجرت سیک‌های افغانستان

بزرگترین مهاجرت سیک‌ها از افغانستان در جریان جنگ‌های داخلی و دوران حاکمیت طالبان صورت گرفته است. هندوها و سیک‌های افغانستان همانند هزاران شهروند افغانستان در جریان جنگ‌های داخلی به کشورهای همسایه پناهنده شدند.

پس از سقوط طالبان، دولت‌های حامدکرزی و محمد اشرف غنی رییس جمهوری فعلی افغانستان، گرچند وعده داده اند که برای حراست از جامعه یهود و سیک کارهایی را انجام می‌دهند اما با گذشت هر سال خانواده های بیشتری از سیک‌ها افغانستان را ترک می‌کنند و در حال حاضر بعد از یهودی‌ها، سیک‌ها دومین اقلیت قومی و مذهبی را تشکل می‌دهند که در این کشور در حال انقراضند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار