توصیه‌های اورژانس فارس در فصل گرم تابستان

مدیر روابط عمومی اورژانس فارس در خصوص پیشگیری از گرما زدگی نکاتی را ارائه کرد.

حسن همتی مسئول روابط عمومی مرکز فوریت‌های پزشکی فارس  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ گفت: کودکان، سالمندان و زنان باردار با توجه به شرایط جوی استان بیشتر در معرض خطر گرمازدگی هستند و گرمازدگی می‌تواند در مراحل پیشرفته بسیار خطرناک باشد.

وی افزود: گرمازدگی می‌تواند باعث اختلال در جریان خون بدن شده و سرانجام شوک خفیف ایجاد کند و این امر توسط تجمع خون در عروق زیر پوستی ناشی می‌شود، که باعث دور شدن جریان خون از ارگان‌های اصلی بدن می‌شود.

به گفته همتی، با توجه به بالارفتن میزان گرما به همراه رطوبت بالا در فصل تابستان، چنانچه علایم و نشانه‌های گرمازدگی را بشناسیم می‌توانیم از بروز آن در خود و اطرافیان جلوگیری کنیم.

علایم و نشانه‌های گرمازدگی

مدیر روابط عمومی اورژانس فارس علایم و نشانه‌های گرمازدگی را به شرح زیر عنوان کرد:

از دست دادن اشتها، تهوع یا استفراغ -ضعف یا بی حالی-سرگیجه -نبض سریع-تنفس عمیق و سریع-سردرد_ تغییر وضعیت هوشیاری و در نهایت تشنج.

پوست ممکن است مرطوب و رنگ پریده بوده و دمای آن عادی یا داغ و خشک و یا مرطوب باشد.

همتی در ادامه یادآور شد: پاسخ بدن در این شرایط افزایش تعریق-کاهش تولید انرژی-تغییر رفتار در فرد-اختلال در پاسخ میتواند باشد.

نکاتی در خصوص  جلوگیری از گرمازدگی در فصل گرم سال

وی با اشاره به اینکه با افزایش گرمای هوا، موارد ناشی از گرمازدگی افزایش می‌یابد، گفت: برای جلوگیری از گرمازدگی در فصل گرم سال به نکاتی که اشاره می‌شود دقت کنید.

-از پوشیدن لباس‌های ضخیم که مانع تعریق و دفع گرما می‌شود، خودداری کنید.

به یاد داشته باشید در فعالیت‌های ورزشی گروهی، گرما زده شدن یکی از افراد به معنای در خطر بودن دیگران است، در چنین مواقعی به سرعت اقدامات اولیه برای خود و سایر افراد را انجام دهید، در روز‌های گرم قبل از اینکه احساس تشنگی کنید آب بنوشید.

وقتی که برای مدت طولانی در معرض تابش آفتاب یا در یک محیط گرم هستید و همچنین قبل و بعد و در طی ورزش، مصرف مایعات را بیشترکنید.

به طور کلی در تابستان و هوای گرم مصرف مایعات را بیشتر کنید و از مصرف چای، قهوه و انواع کولا‌ها که باعث از دست دادن بیشتر مایعات می‌شوند خودداری کنید.

از سبزیجات و میوه جات به نسبت غذا‌های چرب و دیر هضم و یا دارای پروتئین بالا، بیشتر استفاده کنید.

ساعات (۱۲ تا ۱۵) که شدت گرما در تابستان بیشتر است در صورت امکان از منزل بیرون نیایید.

چنانچه در ساعات گرم بیرون از منزل هستید، کمتر جلوی نور خورشید بایستید.

در هوای گرم پنجره‌ها را باز کنید یا از یک سیستم خنک کننده مثل پنکه، کولر و فن استفاده کنید.

چنانچه در هوای گرم ورزش می‌کنید، سعی کنید تمرینات شدید را صبح زود و یا عصر که هوا خنک است انجام دهید.

علائم خطر گرمازدگی را بشناسیم

همتی اظهار داشت: باید از علائم خطر گرمازدگی آگاه باشید تا هنگام بروز این علائم، اقدامات لازم را انجام دهید.

به خاطر داشته باشید که این علائم می‌توانند به تدریج و در طی چند روز یا اینکه بطور ناگهانی بعد از یک فعالیت شدید بروز کنند
چنانچه یکی از اعضاء خانواده شما دچار گرمازدگی شدید با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید و در مدت زمانی که منتظر رسیدن پرسنل فوریت‌های پزشکی هستید، فرد را در وضعیت خوابیده به محل خنک انتقال دهید و پاهایش را بالاتر از سطح بدنش قرار دهید.
مرتب او را باد بزنید.

از دادن هرگونه داروی تب بر مانند استامینوفن به فرد خود داری کنید.

اگر فرد بدون هوشیاری است، او را به پهلو بخوابانید و ازخوراندن مایعات یا هر نوع مواد خوراکی به وی خودداری کنید.

مسئول روابط عمومی اورژانس فارس با آرزوی سلامتی برای همه شهروندان افزود: با رعایت نکاتی که توصیه شد از گرمازدگی در خود و افراد خانواده پیشگیری کرده و روز‌های گرم تابستان را با سلامت پشت سر بگذرانید.
انتهای پیام/ر

برچسب ها: اورژانس ، گرمازدگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار