جندقیان خبر داد

مهاجرت ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت روستا‌ها به فاصله هر ۵ سال/ لزوم تقویت اشتغال برای رشد جمعیت روستائیان

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: هر ۵ سال، ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت روستا‌ها مهاجرت کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سعیدرضا جندقیان معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور صبح امروز (دوشنبه) ضمن ارائه گزارش عملکرد دهیاری‌ها به مناسبت ۱۴ تیر روز شهرداری و دهیاری اظهار کرد: از آغاز تاسیس دهیاری‌ها در کشور از سال ۱۳۸۲ تا کنون، بالغ بر۱۵۵ میلیارد و ۷۸۷ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان به دهیاری‌های کشور اختصاص یافته است و تاکنون تحولات ارزشمند و عظیمی را بدون هیچ دغدغه‌ای برای دولت به همراه داشته است.

وی در ادامه افزود: اگر در تقسیم سلسله بندی سکونت روستا را کوچکترین بخش و شهر را بزرگترین بخش دانیم، باید ببینیم روستا‌ها چه نقشی دارند و باید نقش روستا‌ها در تولید ناخالص ملی درک شود.

جندقیان در مورد کاهش جمعیت روستا‌ها مطرح کرد: هر ۵ سال، ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت روستا‌ها مهاجرت کرده‌اند و ما باید بنیان‌های اقتصادی مانند اشتغال را برای توسعه و رشد جمعیت روستا‌ها تقویت کنیم.

۹۵ درصد محصولات کشاورزی مربوط به عشایر است

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر معیشت قالب روستائیان ما از کشاورزی است و تنها ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی را شامل می‌شود، اما به دلیل تولید بسیاری از محصولات روستایی در حاشیه کلانشهر‌ها و به این علت که ۹۵ درصد محصولات کشاورزی مربوط به عشایر است و در عرصه‌های روستایی تولید می‌شود، این درصد بسیار کم است.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور رویکرد‌های دهیاری برای توسعه روستایی را رویکرده‌های واقعی دانست و گفت: برای توسعه زیر ساخت‌های روستایی اقدامات زیادی صورت گرفته است، علاوه بر نهاد تصمیم گیری در حدود ۳۶ هزار روستا،  نهاد دهیاری نیز در آن‌ها مستقر است.

اختصاص ۱۵۵ میلیارد و ۷۸۷ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان اعتبار به دهیاری‌های کشور

وی مطرح کرد: از سال ۱۳۸۲ تا پایان سال ۱۳۹۶،بالغ بر۱۵۵ میلیارد و ۷۸۷ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان اعتبار به دهیاری‌ها پرداخت شده که این مبلغ نسبت به سنوات گذاشته از ۲۰ درصد به ۳۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

جندقیان با تاکید بر اینکه افزایش توزیع اعتبار به تنهایی باعث توسعه زیر ساخت‌های کشور نمی‌شود، گفت: علی رغم اینکه ما زیر ساخت‌ها را در روستا‌ها توسعه دادیم، هنوز سکونت در روستا‌ها جذابیت ندارد و ما برای تغییر رویکرد‌ها سال گذشته اولین جلد کتاب کار آفرینان برتر روستایی را منتشر و در سال جاری نیز تعداد دیگری کارآفرین را شناسایی و جلد دوم این کتاب را منتشر کردیم.

وی در ادامه افزود: ما در هر استان به استانداری‌ها اعلام کردیم که محروم‌ترین شهرستان‌ها را معرفی کنند تا دهیاری‌ها قابلیت‌های هر منطقه را در قالب کارگاه‌های آموزشی شناسایی کنند.

جندقیان با اشاره به سند توسعه شهرستان‌های محروم گفت: با همکاری معاونت وزرات کشور، سند توسعه مناطق محروم کشور را تنظیم و بر اساس آن در هر روستا محروم‌ترین شهرستان‌ها را انتخاب کردیم و این سند باعث شد جایگاه دستگاه‌ها مشخص و محور‌های توسعه شناسایی شوند.

وی عنوان کرد: در کل کشور ۶۲ هزار آبادی داریم که ۳۸ هزار مورد از این آمار روستا هستند و در حدود ۳۷ هزار دهیاری در کشور تاسیس شده است.

افزایش سهم مشارکت زنان در شوراهای روستاها و دهیاری‌ها

جندقیان با بیان اینکه سهم مشارکت زنان در شورا‌های روستا و دهیاری‌ها افزایش پیدا کرده است، گفت: زنان از بدو شکل گیری دهیاری‌ها حضور پویا و فعالی در عرصه مدیریت روستایی داشته‌اند و اکنون ۲۳۹۳ نفر دهیار زن داریم و همچنین ۳۵۴۷ زن در شورای اسلامی روستاها عضو هستند.

وی ادامه داد: استان‌های خراسان رضوی، کرمان، مازندران، سیستان و بلوچستان و گیلان به ترتیب دارای بیشترین دهیاران زن در پنجمین دوره شورای اسلامی هستند.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اظهار کرد: بنا بر دلایلی ضعف اقتصادی بنیادی روستاها، مهاجرت افراد برای تحصیل به شهرها، کمبود مراکز اندیشه ورزی و پایین بودن سطح تکنولوژی در روستا‌ها باعث کاهش توسعه و جمعیت در روستا‌ها شده است.

جندقیان با تاکید بر اینکه باید بهره وری در روستا‌ها افزایش یابد، خاطرنشان کرد: انسان‌های خلاق و کار آفرین در حال خروج از روستا‌ها هستند و ایجاد خلاقیت اندیشه و فکر یکی از راه‌هایی است که برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان باید صورت گیرد.

وی در مورد اجرای طرحی ملی در آینده خبر داد و گفت: به دلیل آن که ایران کشوری پر حادثه‌ است، در حال انجام طرح ملی هستیم که بر اساس آن حدود ۵ میلیون واحد از روستا‌های کشور بیمه حوادث شوند.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از وجود ۴ هزار مدرسه متروکه در شهرستان‌ها خبر داد و مطرح کرد: بنابر نبود دانش آموز، ۴ هزار مدرسه متروکه را شناسایی کردیم و از آموزش و پرورش خواستیم که این مدارس را برای انجام وظایفی چون اشتغال بانوان، شوق آفرینی، اقامت‌های بوم گردی و سایر موارد با نام ده سرا بر عهده دهیاری قرار دهند.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور عنوان کرد: اگر تنها ۵ درصد در مدیریت آب و منابع آب صرفه جویی شود، سالانه نزدیک به ۵۰۰ هزار زمین آماده کشت خواهیم داشت که همین ۵۰۰ هکتار زمین به میزان زیادی ایجاد اشتغال می‌کند.

جندقیان در پایان درباره میزان موفقیت دهیاری‌ها گفت: ارزیابی‌های یکی از دانشگاه‌های کشور نمایانگر موفق بودن عملکرد دهیاری ها بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.