باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

ظرفیت تولید سالانه ۱۰ هزار تن شیر خشک

ظرفیت تولید سالانه ۱۰ هزار تن شیر خشک در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ شیر خشک نوعی غذای جایگزین و مکمل و ترکیبی پودری شکل از شیر و حاوی انواع پروتئین‌ها و ویتامین‌هاست که برای نوزادان و کودکانی که به هر دلیلی نمی‌توانند از شیر مادر تغذیه کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

واردات شیر خشک و ارز بری این محصول و ﮐﺎﻻى اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ، همواره از دغدغه‌های مهم در کشور محسوب می‌شد.

شرکت شیر خشک نوزاد پگاه چهارمحال و بختیاری، به عنوان بزرگترین پروژه زیر مجموعه شرکت صنایع شیر ایران و از بزرگترین کارخانجات تولید کننده این محصول در خاورمیانه، فعالیت خود را رسماً از سال ۱۳۹۲ و در راستای کمک به تأمین نیاز کشور آغاز کرد.

نایب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت شیر خشک نوزاد پگاه چهارمحال و بختیاری گفت: فاز مطالعاتی این کارخانه از سال ۱۳۷۶ آغاز شد و شرکت نایرو (GEA-NIRO) دانمارک به عنوان ارائه دهنده تجهیزات خط تولید و شرکت تاپفر (TOEPFER) آلمان هم به عنوان ارائه دهنده دانش فنی در زمینه بهداشت و ساختار محصول انتخاب شدند.

کریم فخارزاده افزود: حساسیت ویژه شیر خشک نوزاد و آسیب پذیری مصرف کنندگان آن سبب شد تا از آخرین استاندارد‌ها مانند رعایت اصول GMP و ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید و آزمایشگاهی مطابق با آخرین استاندارد‌ها و فناوری‌های نوین در تولیدات این شرکت استفاده شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر، ظرفیت تولید شیر خشک این کارخانه ۱۰ هزار تن در سال می‌باشد که ۶۰ درصد آن مربوط به شیر خشک صنعتی و ۴۰ درصد باقیمانده شیر خشک نوزاد است.

فخارزاده ادامه داد: انواع محصول شیر خشک نوزاد این واحد شامل لاکتومیل یک برای بدو تولد تا شش ماهگی، لاکتومیل ۲ برای شش ماهگی به بعد، لاکتومیل ۳ برای بعد از ۱۲ ماهگی، انواع مکمل‌های ورزشی شامل وی ویتامینه، آرژنین، گلوتامین، کارنیتین، آمینو، وی طعم دار، کراتین مونوهیدرات به اضافه ویتامین C، و انواع پودر‌های لبنی شامل شیر خشک بدون چربی، شیر خشک کامل، شیر خشک کامل فوری غنی شده با ویتامین A و D، شیر خشک فوری با روغن گیاهی، شیر خشک فوری با روغن گیاهی غنی شده با ویتامین A و D. و شیر خشک بدون چربی کم لاکتوز می‌باشد.

وی گفت: ظرفیت تولید شیر خشک در این کارخانه سالانه بیش از ۱۰ هزار تن است و محصولات آن به صورت بسته بندی قوطی و ساشه و در انواع مختلف فرمولاسیون تولید می‌گردد.

فخارزاده همچنین از تولید و بسته بندی ۲۲ میلیون قوطی شیر خشک نوزاد طی سال گذشته خبر داد و افزود: بخشی از این میزان تولید، به کشور افغانستان صادر و مابقی به سازمان غذا و دارو تحویل داده شد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۱۳۰ نفر به صورت مستقیم در این کارخانه مشغول به فعالیت هستند.

فخارزاده، تأمین سرمایه در گردش را از مهم‌ترین مشکلات واحد تولیدی شیر خشک نوزاد چهارمحال و بختیاری بیان کرد.

وی با بیان اینکه کارخانه تولیدی شیر خشک در حال حاضر با تمام ظرفیت خود فعالیت نمی‌کند، خواستار توجه بیشتر مسئولان به این شرکت در راستای تحقق شعار «حمایت از کالای ایرانی» شد.

معاون صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری هم گفت: شرکت شیر خشک نوزاد پگاه در سال ۹۳ به عنوان واحد نمونه صنعتی کشور، در سال ۹۶ به عنوان واحد نمونه صادراتی استان و در سال ۹۵ و ۹۶ نیز به عنوان واحد نمونه صنایع تبدیلی استان معرفی گردید.

محمدکاظم منزوی افزود: علاوه بر این شرکت، چندین واحد تولیدی شیر خشک در کشور فعالیت دارد، اما شرکت شیر خشک چهارمحال و بختیاری، با نیروی کار تمام ایرانی در حال فعالیت است.

وی ادامه داد: این شرکت در سال گذشته علاوه بر انواع شیر خشک، دو هزار ۵۰۰ تن خامه نیز تولید و روانه بازار کرد.

کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد نیز گفت: به دلیل خواص موجود در شیر مادر برای کودک، بایستی شیر خشک تنها در صورت لزوم و در مواقع ضروری جایگزین و استفاده شود.

عبدالمجید فدایی افزود: کودکانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند، بیشتر از سایر کودکان در معرض ابتلا به بیماری‌هایی مانند اسهال، عفونت‌های تنفسی و سوء تغذیه هستند.

وی با بیان اینکه اغلب خانواده‌ها در تهیه شیر خشک غلظت مورد نیاز و استاندارد را رعایت نمی‌کنند اضافه کرد: غلظت بیش از اندازه شیر خشک به کلیه نوزادان آسیب می‌رساند و غلظت کم آن نیز باعث می‌شود که کودک وزن گیری لازم را نداشته باشد.

شرکت شیر خشک نوزاد چهارمحال و بختیاری در کیلومتر ۱۷ جاده شهرکرد به اصفهان قرار دارد. این کارخانه در زمینی به مساحت ۲۲ هکتار و با زیربنای بیش از ۳۰ هزار متر مربع احداث شده است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار