فرمانده سپاه بیت المقدس کردستان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سپاه مسئول بستن شدن مرز سیف سقز نیست/کردستان عراق در محافظت از مرزها همکاری لازم را ندارد

فرمانده سپاه بیت المقدس کردستان گفت: کردستان عراق به صورت منظم نظارت خاصی بر مرزها ندارد و این عدم حضور و همکاری مشکلاتی را ایجاد کرده است.

 سپاه مسئول بستن شدن مرز سیف سقز نیست/کردستان عراق در محافظت از مرزها همکاری لازم را نداردسردار محمد حسین رجبی فرمانده سپاه بیت المقدس کردستان در رابطه با امنیت مرزهای کردستان در گفت و گو با  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از سنندج گفت: با توجه به ظرفیت ها و زیرساخت هایی که در استان کردستان وجود دارد ، این استان از یک امنیت پایدار برخوردار است.

سردار رجبی ادامه داد: نیروهای امنیتی با هوشیاری کامل و رصد دقیق در حوزه بیرون از مرزها، در جدال با مرز و در محیط استان در یک شرایط قابل قبولی برای حفظ امنیت کشور در تلاش هستند.

وی افزود: ما به عنوان سپاه مسولیت امنیت استان را به عهده داریم و همگام با بقیه نهاد های مسئول در حوزه امنیت با ایجاد تعامل و هماهنگی و یک رویه هم افزایی در این حوزه حرکت می کنیم.

سردار رجبی با بیان اینکه دشمنان ما بیکار نبوده و خیلی جدی در جهت تحریک اشرار ضد انقلابی در حال تلاش هستند، بیان کرد: به این افراد ماموریت های لازم سپرده شده ، آنها را تجهیز کرده ودر خیلی از موارد آموزش دیده اند تا در جهت ایجاد ناامنی به داخل کشور اعزام شوند.

فرمانده سپاه بیت المقدس کردستان  در ادامه به وضعیت کولبری اشاره و خاطر نشان کرد: این واژه برای مردم زحمت کشی که شغلی ندارند و مجبور به انجام این کار هستند واژه مناسبی نیست و کاش یک واژه بهتری انتخاب می شد.

وی افزود: هنگامی که هنوز معابر رسمی راه اندازی نشده بود و هیچ کدام از مرزها وجود نداشتند، مردم به سبک عادت سال های قبل اقدام به قاچاق کالا می کردند، اما باید دانست که مرز یک دیوار است و در هر خانه ای این حریم و دیوار وجود دارد و حال ممکن است به جای دیوار یک کوه باشد بنابراین همه این موانع موجب می شود که تردد به سهولت انجام نشود و این طبیعت هر کشور و هر مرزی است.

سردار رجبی اظهار داشت: در بحث مرزها ما با کردستان عراق مشکل داریم آنها به  صورت منظم نظارت خاصی بر مرزها ندارند، پیشنهاد ایجاد یک پایگاه را دادیم تا در آنجا و از مرزهای خودشان محافظت کنند و از  ورود و خروج افراد غیر مجاز، افراد فراری و ضد انقلاب و اقلام مغایر با ارزش های جمهوری اسلامی جلوگیری کنند اما متاسفانه این عدم حضور مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است.

فرمانده قرارگاه استانی شهید شهرامفر کردستان تصریح کرد: مرز ایده آل مرزی است که کنترل کافی بر روی آن صورت گیرد اما چون این همکاری از سوی کردستان عراق صورت نمی گیرد ما مجبور هستیم در جایگزین آن به صورت مستمر افراد را مستقر کرده و خودمان نظارت را انجام دهیم.

وی افزود: گرچه ما در استان مشکل معیشتی و اقتصادی داریم اما مهمترین نیاز فعلی کردستان حفظ حیاط این خانه و ایجاد حریم برای آن است و چندین سال است که ما این را مطالبه می کنیم که بودجه کافی و کارهای لازم برای حفظ حریم مرزها انجام شود اما تا کنون کاری انجام نگرفته است.

فرمانده قرارگاه استانی شهید شهرامفر کردستان با اشاره به اینکه امنیت بزرگترین وجدی ترین خواسته مردم است، گفت: انجام این مهم نیازمند یک اراده قوی است.

وی اظهار داشت: برای رفع بحث کولبری ابتدا باید شغل ایجاد شود و کار منطقی این است که ابتدا زیرساخت ها فراهم شود و بعد از آن بحث بستن مرزها و حذف شغل کوله بری مطرح شود.

سردار رجبی گفت: در حال حاضرما خوشحالیم که رویکرد استاندار کردستان رویکردی معیشتی و اقتصادی است و امیدوارم همین مسئله شناسی و اولویتی که در کارشان وجود دارد را عملیاتی کنند چرا که می دانیم اجرای این کار خیلی زمان بر است.

وی افزود: در بحث کولبری  برای اینکه تلفات در این زمینه زیاد نشود تصمیم بر آن  شد که مکان هایی مشخص شود و کسانی که می خواهند به امر کولبری بپردازند با کنترل فرمانداری و مرزبانی شهرهای مرزی این کار را انجام دهند و این شامل یک چهار چوب خاص است که چه اقلامی را بیاورند و ببرند و چند سالی هم انجام شد، اما سال گذشته دولت قانونی مطرح کرد که معابر موقت مرزی بسته شود و این کار هم صورت گرفت،  اما ضمن اجرای قانون نظر خودمان را هم گفتیم که اول باید کار کارشناسی انجام می شد و این قانون با یک سال تاخیر در کردستان انجام می شد تا ابتدا زیر ساخت ها فراهم شود و آن زمان بازارچه ها بسته می شد.

وی در رابطه با بسته شدن مرز سیف سقز گفت: قطعا سپاه درآمدی در این زمینه ندارد تا به دنبال سود و منفعتی برای خود باشد، ما مسئول بسته شدن بازارچه سیف سقز نیستیم و کسانی که این مسئله را به ما ربط می دهند بدخواه سپاه هستند و ما هنوز پیگیر این مسئله هستیم تا بدانیم از کجا نشات گرفته است.

سردار رجبی با بیان اینکه ما افتخار می کنیم که به کولبرها کمک می کنیم و دامن زدن به این شایعات را فقط دشمنی با سپاه می دانیم، افزود: برای حل مسائل و مشکلات موجود دیگر کارهای روزمره و جاری جوابگوی وضعیت کنونی نیست و باید یک حرکت جهادی صورت گیرد.

انتهای پیام/ د . م

صحبت های فرمانده سپاه بیت المقدس کردستان درباره کولبری

برچسب ها: سپاه ، امنیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.