کلانتری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

صنایع دستی مصداق تمام عیار کالای ایرانی است/ اشتغالزایی، ارز آوری و ارزش افزوده بالا از شاخص‌های مهم هنر-صنعت

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: صنایع دستی مصداق تمام عیار کالای ایرانی و شاخص فرهنگی و خلاق کشور است.

سید حمید کلانتری معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اینکه صنایع دستی روایتگر صنعت و هنر نیاکان و بیانگر و تجلی هنر، ذوق و خلاقیت آمیخته با روح مردم کشور است، اظهار کرد: هنرمنران صنایع دستی، سفیران فرهنگی یک کشور هستند. در حقیقت صنایع دستی دمیدن روح زیبایی و طراوت به زندگی پیرامونی انسان‌ها است.

کلانتری افزود: در هریک از فرآورده‌های صنایع دستی، ذوق هنری و خلاقیت فکری صنعتگر و سازنده به نحوی تجلی می‌یابد و همین عامل وجه تمایز اصلی این گونه محصولات است. صنایع دستی تنها کالایی برای مبادله نیست، بلکه با آن خصوصیات فرهنگی و ویژگی‌های ملی یک کشور مبادله می‌شود و نوعی تبادل فرهنگی در میان جوامع را پدید می‌آورد.

وی با اشاره به برخی شهرهای کشور که در این زمینه حرفی برای گفتن در عرصه جهان دارند، اضافه کرد: با ثبت اسامی شهرهای مریوان به عنوان شهرجهانی کلاش(گیوه) و سیرجان به عنوان شهر جهانی گلیم، مشهد به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها و لالجین به عنوان شهر جهانی سفال، اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی و تبریز به عنوان شهر جهانی فرش دستبافت به علاوه روستای کلپورگان از توابع استان سیستان و بلوچستان به عنوان دهکده جهانی سفال، می‌تواند توجه دنیا را به صنابع دستی جلب کند.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: صنایع دستی مصداق تمام عیار کالای ایرانی است که به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی فرهنگی و خلاق در ایران جایگاهی اصیل و کهن دارد و همواره به عنوان یک هنر-صنعت مورد توجه بوده است. همچنین صنعت بومی و سبز با سرمایه گذاری پایین، اشتغالزایی بالایی را به دنبال دارد. اشتغالزایی، ارز آوری، اصالت سرمایه گذاری پایین و ارزش افزوده بالا را می‌توان از مهم ترین شاخص‌های این هنر-صنعت دانست.

کلانتری با تاکید بر اینکه با تصویب طرح اشتغالزایی روستایی با 12 هزار میلیارد تومان اعتبار، روند توسعه صنایع دستی شتاب قابل توجهی می‌گیرد و ضمن نقش آفرینی مطلوب در اشتغال مناطق روستایی، تولید و بازاری مناسب برای این هنر صنعت ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه این است که صنایع دستی از جمله مشاغلی است که بیشتر در قالب تشکل و تعاونی در کشور شکل گرفته و ساماندهی شده‌ است که در همین راستا طرح روستا تعاون فضای جدی را برای اتحادیه و تعاونی‌های صنایع دستی به جهت اشتغال و تولید و بازار ایجاد کرده است.

وی افزود: با تدوین استراتژی‌های نوین و روزآمد مانند توجه به بازراهای مجازی و بسته بندی فاخر می‌توانیم ضمن تولید صنایع دستی با کیفیت و قیمت تمام شده در خور، سهم خود را در بازرهای داخلی و بین المللی ارتقا دهیم.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  ضمن تبریک به مناسبت روز صنایع دستی در پایان گفت: امیدوارم با بهره‌گیری مناسب از ظرفیت‌های بخش تعاونی، در مسیر پیشرفت و توسعه صنایع دستی، گام‌های اساسی برداشته شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: صنایع دستی ، تعاون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار