باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

زنگ خطر نابودی مراتع در آذربایجان غربی /فضای سبز در استان توسعه می‌یابد

مراتع طبیعی و مسائل آبخیزداری از جمله مهم‌ترین مباحث زیستی در آذربایجان غربی به شمار می‌آیند به طوریکه اگر به آن توجه نشود عواقب بدی را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛مراتع طبیعی و مسائل آبخیزداری استان از جمله مهم‌ترین مباحث زیستی به شمار می‌آیند. این در حالی است که در سال ۹۶ زنگ خطر چرای بی رویه دام در نابودی مراتع در استان به صدا در آمد؛ بنابراین مسئولین این حوزه را بیش از پیش در فرهنگ سازی و جلوگیری از تخریب به تلاش می‌انجامد.
 
زنگ خطر نابودی مراتع در آذربایجان غربی /فضای سبز در استان توسعه می‌یابد

مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی درباره برنامه‌ها و چشم انداز‌های این ارگان به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛می‌گوید: در سال جاری پنج فاکتور حفاظت جنگل، مرتع، آبخیزداری، احیای دریاچه ارومیه و بیابان زدایی از جمله اولویت‌های اداره مراتع طبیعی و آبخیزداری استان محسوب می‌شود.

«میر صمد سید موسوی» درباره حفاظت از جنگل‌های استان می‌گوید: یکی از مباحث مهم که در سال جاری به مانند سال‌های گذشته به آن می‌پردازیم موضوع توسعه فضای سبز است. در این موضوع علاوه بر توسعه فضای سبز، حفاظت از آن نیز مهم بوده و مشارکت مردم و مسئولین را می‌طلبد.

وی درباره برنامه‌های حفاظت از جنگل‌ها در سال ۹۷ بیان می‌کند: از جمله برنامه‌های حفاظت از جنگل می‌توان به عقد قرارداد با مجریان اشاره کرد که حفاظت وتوسعه بخشی از ۴۰۰ هزار هکتار فضای سبز استان در این قرارداد آمده است و در سال ۹۷ اجرا می‌شود.
 
 
زنگ خطر نابودی مراتع در آذربایجان غربی /فضای سبز در استان توسعه می‌یابد
 
مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی می‌افزاید: در آذربایجان غربی بیش از یک صد و یک هزار هکتار پوشیده از جنگل است که بیشتر این جنگل‌ها در شهرستان سردشت واقع هستند. یکی دیگر از اقدامات و برنامه‌های اتخاذ شده سم پاشی و آفت زدایی این جنگل‌ها است. این پروژه با مشارکت سازمان جنگل‌های استان انجام می‌گیرد که کمک بسیاری در پاکسازی جنگل‌های استان از آفت می‌کند.

سید موسوی درباره احیای دریاچه ارومیه می‌افزاید: احیای دریاچه ارومیه از جمله مواردی است که از سال ۱۳۹۳ وارد حوزه اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان شده است و از لحظه ورود این حوزه اقدامات جدی برای احیا انجام شده است. از جمله اهداف این ارگان در سال جاری در بستر دریاچه ارومیه، غرق و توسعه پوشش گیاهی است.
 

گرد و غبار یکی از دغدغه‌های اصلی منابع طبیعی در آذربایجان غربی

به گفته سید موسوی، گرد و غبار یکی از دغدغه‌های اصلی منابع طبیعی است که صدمات بسیاری را به منابع طبیعی استان وارد کرده است. به همین منظور برنامه‌هایی برای جلوگیری و کنترل شن و ماسه‌های حوزه آبریز دریاچه ارومیه در نظر گرفته شده که بخشی از آن‌ها در سال‌های گذشته اجرا شده است و برخی دیگر نیز در سال ۹۷ اجرا می‌شود.

 

زنگ خطر نابودی مراتع در آذربایجان غربی /فضای سبز در استان توسعه می‌یابد

وی درباره شهرستان‌های درگیر موضوع گرد و غبار می‌گوید: با بررسی‌های انجام گرفته سه حوزه اصلی واقع در شهرستان‌های ارومیه، سلماس و میاندوآب درگیر گرد و غبار بودند که برنامه‌هایی را برای تثبیت این کانون‌های گرد و غبار اجرا شده و در سال ۹۷ نیز آن‌ها را ادامه می‌دهیم.

مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی درباره تثبیت مالکیت دولت بر اراضی ملی بیان می‌کند: از جمله پروژه‌هایی که در سال ۹۷ آن‌ها را به طور جدی پیگیری خواهیم کرد، تثبیت مالکیت دولت بر اراضی ملی است. در حال حاضر بیش از ۲ میلیون و ۷۶۰ هزار هکتار اراضی ملی در استان به وسیله دولت تثبیت شده است که این میزان بیش از ۹۲ درصد تثبیت مالکیت را به خود اختصاص می‌دهد. اخذ سند مالکیت در جهت توسعه آذربایجان غربی تا حد بسیاری تحقق یافته است و امیدواریم با برنامه ریزی‌های انجام شده و با تزریق اعتبارات مابقی اراضی نیز به مالکیت دولت درآمده و سال ۹۷ به میزان ۱۰۰ درصد این اسناد برسیم.

سید موسوی در باره برنامه‌های حوزه آبخیزداری می‌گوید: یکی دیگر از حوزه‌های مهم این ارگان حوزه آخیزداری است که در سال جاری بیش از یک میلیون هکتار از اراضی ملی مطالعات پژوهشی انجام گرفته است که در سال ۹۷ در دوبخش طرح‌های مکانیکی و بیولوژیکی انجام می‌گیرند.

به گفته سید موسوی، تثبیت خاک و افزایش ذخایر نزولات آسمانی در مصالح زمینی نیز از جمله اهداف این ارگان در حوزه آبخیزداری در سال ۹۷ محسوب می‌شود.

ندا موسی زاده

انتهای پیام/ن. م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.