معاون امور اجتماعی بهزیستی اصفهان:

۲ هزار زوج اصفهانی در انتظار فرزند خوانده هستند

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: حدود ۲ هزار زوج در استان اصفهان متقاضی فرزند خواندگی هستند.

مجتبی ناجی معاون امور اجتماعی بهزیستی اصفهان در گفت وگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: حدود دو هزار زوج در استان اصفهان متقاضی فرزند خواندگی هستند.
وی افزود: زمان انتظار زوجین برای تحویل فرزند در بیشتر موارد طولانی است چراکه بهزیستی اصفهان با توجه به تعداد محدود شیرخواران و نوزادان، امکان واگذاری حدود 60 نفر را به عنوان فرزند خوانده در طول یک سال دارد و این باعث طولانی شدن مدت زمان انتظار زوجین بین 5 تا 7 سال می شود.

وی در ادامه گفت : بهزیستی اجازه تحویل تمام نوزادان ویا کودکان را ندارد چراکه تعدادی از آنان به دلایل مختلفی از جمله زندانی یا بستری بودن پدر و مادر در بیمارستان به تشخیص مقام قضایی تا بازگشت والدینشان به شرایط عادی در مراکز بهزیستی نگهداری می شوند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان اذعان داشت :کودکانی که یا مجهول الهویه هستند و یا والدین آنها بعد از گذشت دوسال هیچ اقدامی برای بازگردادن کودک خود نداشته باشند به خانواده ها ی متقاضی واگذار می شوند.

ناجی درباره شرایط اولیه برای اقدام به فرزند خواندگی گفت : زوج هایی که بعد از گذشت 5 سال صاحب فرزند نشده باشند و سن آنها زیر 50 سال باشد می توانند برای دریافت فرزند اقدام کنند.

به گفته وی سال گذشته طرحی با عنوان مراقبت مشارکتی کودکان در پنج استان از جمله اصفهان اجرا شد که براساس این طرح کودکانی که تکلیفشان برای واگذاری قطعی به خانواده ها نامشخص است به طور موقت به خانواده های داوطلب واگذار می شوند تا زمانی که تکلیف سرپرست این کودکان مشخص شود؛در نهایت ممکن است یا به صورت قطعی و دائمی به خانواده فرزند پذیر واگذار و یا در صورت بازگشت پدر یا مادر و یا طبق نظر قاضی کودک به بهزیستی بازگردانده شود.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه این طرح شامل خانواده هایی که خود صاحب فرزند هستند نیز می شود افزود: بعد از گذشت یک سال از اجرای این طرح حدود 65 کودک واگذار شده و تاکنون هیچ کدام به بهزیستی برنگشته اند.

ناجی با بیان اینکه در استان اصفهان متقاضیان فرزندخواندگی بیشتر برای رده سنی نوزادان هستندگفت :در استان یک مرکز شیرخوارگاه موجود است و حدود 32 نوزاد در این مرکز نگهداری میشوند.

وی در ادامه تصریح کرد :حدود 420 کودک و نوجوان از سن 3 تا 18 سال در 39 مرکزکه با مشارکت خیرین تاسیس و اداره می شودتحت نظارت بهزیستی زندگی می کنند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان بیان کرد : در استان اصفهان متقاضی برای فرزند خواندگی دختر بیشتر از پسر است.

ناجی ادامه داد: اولین مولفه ای که برای اهدای کودک به یک زوج بررسی می شود سلامت شخصیتی و روانی زوجین است به طوری که هم پدر و هم مادر برای انجام تست های مختلف روانشناسی و ارزیابی های روانپزشکی به مراکز مشخصی معرفی می شوند ؛بعد از اعلام نتایج تست ، شرایط دیگر مانند توانایی مدیریت خانواده و فرزند پروری ، توانایی مالی، شرایط فرهنگی ، اعتقادی و مذهبی زوجین و همچنین میزان تمایل و اشتیاق و اطمینان آنان برای دریافت فرزند مورد بررسی قرار می گیرد.

به گفته وی از آنجایی که فرزند خواندگان جز وراث والدین رضایی خود محسوب نمی شوند باید تضمینی برای آینده فرزند ایجاد شود که طبق نظر قاضی و با توجه به وضعیت مالی زوج مورد نظر در بیشتر موارد یک سوم از دارایی والدین به نام فرزند می شود.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت :کودک در ابتدا به مدت 6 ماه به والدین واگذار می گردد و در این مدت تمام ارزیابی ها از جانب مددکاران و روانشناسان بهزیستی انجام و روابط پدرو مادرو فرزند بعد از گذشت 6 ماه بررسی می شود و در صورت مثبت بودن نتیجه قاضی حکم دائمی فرزند خواندگی را صادر می کند ،این در حالیست که بعد از صدور حکم نیز نظارت بهزیستی در روند تربیت کودک همچنان ادامه دارد.

 

انتهای پیام/م

 

اصفهانی ها متقاضی فرزند خوانده

برچسب ها: بهزیستی ، خانواده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
مهرسادات حسینیه
۰۰:۲۹ ۲۲ شهريور ۱۳۹۹
سلام با عرض تشکر و خسته نباشید
بنده سیزده ساله بچه دار نشدم میخام یه نی نی بهم بدین با تشکر