ملازهی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

کشورهای عربی و غربی قصد یکی کردن داعش و طالبان را دارند

کارشناس افغانستان گفت: برخی از کشور‌های غربی و عربی قصد دارند گروه‌های تروریستی داعش و طالبان را در مسیر جدیدتری قرار دهند.

داعش افغانستان بومی است/ کشورهای عربی و غربی قصد یکی کردن داعش و طالبان را دارندپیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به حضور داعش در افغانستان اظهار کرد: تکفیری‌ها سرزمین‌های تصرف کرده خود را در عراق و سوریه از دست دادند که یکی از دلایل شکست داعش در این دو کشور حضور نیرو‌هایی حشد الشعبی در عراق، حزب‌الله لبنان در سوریه  و نیرو‌های مستشاری است که توسط ایران سازماندهی شده‌اند.
 
کارشناس مسائل افغانستان گفت: وقتی داعش در عراق و سوریه شکست خورد؛ این پیش‌بینی از قبل می‌شد که نیرو‌های وابسته قومی آسیای مرکزی همچون چچن، ایغور، تاجیک و ازبک‌ها که در زمره این گروهک تروریستی می‌جنگیدند به افغانستان منتقل شوند تا از آنجا فعالیت‌ خود را برای بخش دوم خلافت خود یعنی خلافت واهی  ولایت خراسانی ادامه دهند.
 
ملازهی با بیان اینکه خلافت داعش دو بخش داشت که یک بخش آن در سوریه و عراق بود و شکست خورد، افزود: آنان بخش دوم خلافت  را خلافت خراسانی قرار دادند و طبق برنامه های خود  نیرو‌های تکفیری به افغانستان فرستاده شدند و حتی گفته شد خلیفه این گروهک تروریستی یعنی ابوبکر بغدادی نیز  به افغانستان منتقل شده است.
 
وی تصریح کرد: افراد زیادی معتقدند که انتقال نیرو‌های داعش به افغانستان با دو هدف انجام شده است. اولین هدف حضور نیروهای روسی در سوریه که با جنگنده‌های خود جنگ را به نفع بشار اسد تمام کردند و بخش دیگر این موضوع به هدف مشترک بین آمریکا و داعش مربوط می‌شود. آن هم جنگ در آسیای مرکزی توسط چچن‌ها و ایجاد مشکل برای امنیت روسیه است.
 
کارشناس مسائل افغانستان با اشاره به روند انتقال تکفیری‌ها به خاک افغانستان خاطرنشان کرد: تحلیل‌های بسیاری در خصوص ورود داعشی‌ها به خاک ایران وجود دارد، اما باتوجه به قدرت نظامی کشورمان این موضوع غیر قابل تحقق است که آن‌ها از مرز‌های ایران عبور کنند. از طرف دیگر در مرز‌های کشور افغانستان مشکلاتی احساس می‌شود؛ یعنی دولت قانونی افغانستان تسلط کاملی به مرز‌های خود ندارد؛ مواردی نظیر قاچاق مواد مخدر از افغانستان و همچنین رفت‌و آمد‌های غیرقانونی آوارگان افغان به ایران گواه این موضوع است.

ملازهی در پاسخ به این سوال که آیا حضور داعش در افغانستان تهدیدی برای مرز‌های روسیه و چین است، ادامه داد: زبده‌ترین نیرو‌هایی که برای داعش در سوریه و عراق جنگیدند از اقوام چچن و تاجیک بودند. مناطقی همچون چچنستان، تاجیک و ایغور، تاتارستان، که مسلمان هستند می‌توانند نفوذ بسیاری برای جنگ در جنوب روسیه و غرب چین داشته باشند.
 
وی گفت: چچن‌ها مدت‌ زیادی  با دولت مرکزی روسیه برسر استقلال مناطق مسلمان نشین این کشور جنگیده‌اند و به همین دلیل استقلال طلبی آن‌ها تهدیدی برای روسیه محسوب می‌شود، از طرف دیگر بخشی از نیرو‌های داعشی که در سوریه جنگیده بودند نیرو‌های ایغور هستند که آن‌ها نیز خواهان استقلال ترکستان شرقی چین بودند، این نیرو‌ها وابسته به نهضت اسلامی افراطی  این منطقه هستند. این موصوع می‌تواند برای چین نیز مشکل‌ساز باشد.
 
وی افزود: مسئله دیگری که چین و روسیه را تهدید می‌کند، رقابت‌های بین‌المللی این دو کشور با آمریکاست؛ بحث تشدید رقابت یعنی همان جنگ سرد اما این بار در چارچوب رقابت‌های منطقه‌ای که قدرت‌های بزرگ قادر خواهند بود روی این مسئله تاثیرگذار باشند.

ملازهی در پاسخ به سوال دیگری مبنی این که آیا داعش ابزاری برای رسیدن آمریکا به اهدافش در منطقه است، گفت: نه تنها آمریکا بلکه اکثر دستگاه‌های امنیتی کشور‌های غربی از داعش بهره می‌برند، تکفیری‌ها که عامل ایجاد جنگ‌های نیابتی هستند فقط توسط آمریکا ایجاد نشده‌اند و اکثر دستگاه‌های امنیتی کشور‌های منطقه و غرب نیز در این قضیه دخالت دارند.
 
وی درباره منابع مالی گروه تروریستی داعش در افغانستان بیان کرد: هر گروه تروریستی یا چریکی که می‌خواهد علیه یک کشور وارد جنگ شود قطعا منابع مالی و تسلیحاتی خود را تأمین می‌کند، امکان شروع جنگ بدون منابع مالی و تسلیحاتی امکان‌پذیر نیست، داعش در افغانستان از کانال‌های مختلفی می‌تواند درآمد کسب کند که مهمترین‌ آن‌ها قاچاق مواد مخدر است، به احتمال قوی داعش نیز مانند طالبان در این بحث ورود می‌کند.
 
کارشناس مسائل افغانستان ادامه داد: راه دیگر کسب منابع مالی توسط داعش در افغانستان گروگان‌گیری و اخاذی است؛ آنها افرادی را گروگان می‌گیرند و مبالغی را جهت اخاذی از خانواده‌های گروگان‌ها طلب می‌کنند. علاوه بر این بستن راه‌های شهری و غارت کردن انسان‌ها نیز می‌تواند برای تروریست ها کسب درآمد کند. روش دیگر کسب درآمد برای تروریست ها در افغانستان راهی است که طالبان سال ها از آن بهره می برد؛ طالبان با دریافت مالیات از مردم افغانستان درآمد‌زایی می‌کند که می‌تواند نمونه‌ای برای داعش باشد.
 
ملازهی درباره تعامل دو گروه تروریستی طالبان و داعش که در افغانستان حضور دارند اظهار کرد: طالبان و داعش با یکدیگر رقیب هستند، داعش مدعی خلافت اسلامی است و افغانستان را به عنوان بخشی از خلافت خود می‌داند، اما طالبان از نیرو‌های محلی و بومی افغانستان ایجاد شده است که در حال حاضر به دنبال قدرت از دست رفته خود در افغانستان هستند. بنابراین منافع و دیدگاه‌های متفاوتی در رابطه با این موضوع وجود دارد، اما این دو گروه‌ تروریستی  از لحاظ ایدئولوژیکی  به یک دیگر نزدیک هستند. چراکه هردو آنها خواهان تشکیل یک خلافت اسلامی هستند.  

کارشناس مسائل افغانستان درباره این که آیا برخی سیاست‌های کشور‌های حامی گروه‌های تروریستی باعث همراه شدن طالبان و داعش می‌شود، خاطر نشان کرد: احتمال این که رقابت‌های بین‌المللی و راه‌های دیگر باعث همراه شدن طالبان و داعش شود، وجود دارد و برخی از کشور‌های غربی و عربی این دو گروه تروریستی را در مسیر جدیدتری قرار دهند.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: داعش ، افغانستان ، چچن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار