استقبال بی نظیر مردم ایران از غرفه های افغانستان نمایشگاه کتاب تهران/ دو گلایه ناشران افغانستانی از مسئولین

استقبال کم نظیر مردم ایران از غرفه های افغانستانی و تاخیر در رسیدن کتب افغانستان به تهران، از نکات مثبت و منفی نمایشگاه کتاب تهران برای ناشران افغانستانی بود.

استقبال بی نظیر مردم ایران از غرفه های افغانستان نمایشگاه کتاب تهران/ دو گله ناشران افغانستانی از مسئولینبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حالی به کار خود پایان داد که استقبال کم نظیر مردم ایران از غرفه های افغانستانی و تاخیر در رسیدن کتب افغانستان به تهران، از نکات مثبت و منفی این نمایشگاه برای ناشران افغانستانی بود.

غرفه های کتاب افغانستان که هر سال پای ثابت نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هستند و امسال با بیش از 5 ناشر، پر تعدادترین مهمان خارجی نمایشگاه کتاب بودند، در این نمایشگاه از جنبه دیگری نیز خبرساز شدند. ناشران افغانستانی از تاخیر در رسیدن کتاب های خود به نمایشگاه به دلیل برخی ناهماهنگی ها گله مند بودند و برخی از آنها حتی تهدید به تخلیه غرفه و ترک نمایشگاه کتاب تهران کردند.

ناشران افغانستانی که برخی کتاب هایشان با 8 روز تاخیر به این نمایشگاه رسید با ابراز نارضایتی از این مساله، کم کاری مسئولان گمرک ایران را عامل اصلی این تاخیر عنوان کردند. به گفته ناشران افغانستانی، این مساله سبب شد تا آنها نتوانند کتاب هایشان را به طور مطلوب در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دهند.

استقبال بی نظیر مردم ایران از غرفه های افغانستان نمایشگاه کتاب تهران/ دو گله ناشران افغانستانی از مسئولین

از سوی دیگر، برخی ناشران از مکانی که برای آنها در نظر گرفته بودند نیز گلایه داشتند.غرفه های افغانستان در این نمایشگاه جدا از بخش ناشرین داخلی و خارجی، در انتهای بخش جداگانه ای به نام بخش بین الملل قرار داشتند که به گفته مسئولین غرفه ها، حتی کسانی که به دنبال ناشرین افغانستانی بوده اند، به سختی موقعیت آنها را پیدا کرده اند.

سید نادر موسوی، مسئول انتشارات تاک و خانه کودکان افغانستان با اشاره به این مساله از مسئولین برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خواست تا با توجه به اشتراک زبان ناشرین افغانستانی و ایرانی، غرفه های افغانستانی در نمایشگاه سال آینده به بخش ناشرین داخلی ایران منتقل شود.

استقبال بی نظیر مردم ایران از غرفه های افغانستان نمایشگاه کتاب تهران/ دو گله ناشران افغانستانی از مسئولین

اما با وجود همه این مسائل، ناشران افغانستانی استقبال از سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران  و بازدید از غرفه های افغانستان را کم نظیر خواندند و از این بابت ابراز رضایت داشتند.

نشر «تاک» افغانستان که برای دومین بار به نمایشگاه کتاب تهران آمده بود، از استقبال بازدیدکنندگان از کتب نویسندگان افغانستانی ابراز رضایت کرد و آن را بهتر از سال گذشته توصیف نمود.

«محمد ابراهیم شریعتی»، مدیر انتشارات عرفان نیز گفت: «بازدید از غرفه های کتب افغانستان توسط ایرانی ها و افغانستانی ها بسیار خوب بوده و نسبت به سال های گذشته رونق بیشتری یافته است.»

«عبدالهادی احراری»، مدیر انتشارات احراری نیز نمایشگاه امسال را نسبت به سال گذشته پربار تر خواند و از افزایش بازدید مخاطبان ایرانی از غرفه های کتاب افغانستان خبر داد.

افغانستان با 11 ناشر و نزدیک به سه هزار عنوان کتاب در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور داشت.

اتحادیه ناشران افغانستان در قالب 5 انتشارات سعید، انتشارات کودکانه، نشر واژه، انتشارات نعمانی و هم‌چنین انتشار صبح امید و در کنار آن، چهار انتشارات تاک، انتشارات عرفان، انتشارات احراری و انتشارات خانه کودکان افغانستان به صورت مستقل در این نمایشگاه بین‌المللی حضور داشتند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار