شنیدن افتخارات ایرانیان با نوای گوش نواز موسیقی نواحی

شنیدن دلاوری ها، پهلوانی‌ها و افتخارات هر منطقه از ایران آن زمان که با هنر اصیل موسیقی ایرانی همراه شود، شنیدنی‌تر می‌شود.

شنیدن افتخارات ایرانیان با نوای گوش نواز موسیقی نواحیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ چند روزی آوای موسیقی نواحی ایران در استان پهناور ایران به گوش می‌رسد.
دیار کریمان؛ امسال نیز میزبان یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران است که به گفته امیر اخلاقی مدیر دبیرخانه جشنواره موسیقی نواحی ایران و رئیس انجمن موسیقی استان کرمان بخش اصلی این جشنواره را حماسه سرایی تشکیل می‌دهد.

حماسه کلمه‌ای نام آشنا برای مردمان ایران است، فواد توحیدی پژوهشگر موسیقی نواحی و دبیر پژوهشی جشنواره موسیقی نواحی کشورگفت: حماسه زندگی، دلاوری ها، جنگ ها، پیروزی ها، شکست‌ها و حتی مرگ- در مرگ افراد هنوز مورک خوانده می‌شود  که همان یک نوع رساست و مویه است- افراد و اشخاص هر منطقه را روایت می‌کند و این موضوعات در ترانه‌های حماسی جای می‌گیرند.


شنیدن افتخارات ایرانیان با نوای گوش نواز موسیقی نواحیاخلاقی درباره حماسه سرایی گفت: قطعه ها، سروده‌ها و نواهاییند که شاعران و آهنگ سازان آن منطقه برای بزرگداشت، نکوداشت و به یاد ماندن افراد مهم و تاثیر گذار منطقه یعنی کسانی که کار‌های بزرگی در منطقه انجام دادند و حماسه‌هایی را آفریدند؛ می‌سرایند و می‌نوازند.

شنیدن افتخارات ایرانیان با نوای گوش نواز موسیقی نواحی

‌توحیدی گفت: اکثر شعر‌های حماسه سرایی محلی هستند وچون اکثر سراینده ها، افراد عادی و عامی بودند؛ حتی، گاه شعر مشکل وزنی دارد و به همین دلیل برخی از اشعار مشکل تخصصی دارند.

وی درباره ابزاری که برای نواختن ساز حماسه سرایی از آن بهره می‌برند، گفت: اکثراً از نی که در برخی مناطق استان کرمان به آن نال و در برخی مناطق به آن نی کُردی (کُرد به معنی چوپان و نی کرد به معنی نی چوپان) می‌گوییم، در حماسه سرایی استفاده می‌شود؛ اما، در برخی مناطق نیز از چنگ که همان قیچک محلی کرمان است و بعضی مواقع ساز‌های دیگری مثل سُرنا استفاده می‌شود؛ ولی، بیشتر از ساز نی و قیچک برای حماسه سرایی بهره برده می‌شود.

جایگاه استان کرمان در حماسه سرایی

پژوهشگر موسیقی نواحی و دبیر پژوهشی جشنواره موسیقی نواحی کشور جایگاه استان کرمان را از لحاظ حماسه سرایی فوق العاده عنوان کرد و گفت: کرمان در هر زمینه‌ای از لحاظ موسیقی نواحی، جزء بهترین‌های ایران است.

وی ادامه داد: تنوع استان کرمان در حماسه سرایی بسیار تا بسیار بیشتر از سایر استان هاست.

هنرمندان دیار کریمان هنوز هم حماسه‌های این مردمان را به هنر اصیل موسیقی نواحی مزین و برای مردمان این سرزمین می‌نوازند.

توحیدی با بیان اینکه هنوز در اکثر نقاط استان کرمان حماسه سرایی صورت می‌گیرد و در شب نشینی‌ها ترانه‌های حماسی می‌خوانند، گفت: ترانه‌های زیادی مثل کامران؛ جنگجو؛ کلیسرخ؛ عیسی خان؛ مهدی خان و ترانه‌های زیادی در استان کرمان اجرا می‌شوند.

وی از نو آوری برای خلق آثار در این گونه موسیقیایی نواحی ایران سخن گفت و افزود: موضوع جشنواره امسال فقط حماسه سرایی نیست؛ بلکه، ترانه‌هایی مد نظر است که جدیداً برای حماسه ساخته می‌شوند.

پژوهشگر موسیقی نواحی و دبیر پژوهشی جشنواره موسیقی نواحی کشور افزود: هدف یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی کشور این بوده است که تمام هنرمندان موسیقی نواحی، به آهنگ سازی و ایجاد شیوه جدیدی از حماسه سرایی ترغیب شوند.

وی ادامه داد: در این جشنواره گروه‌هایی شرکت کردند که کار نو ارائه بدهند.

گوشه گوشه مناطق سرزمین ایران پر است از دلاوری ها، فداکاری ها، افتخارات و پهلوانی‌های بزرگ مردان و زنانی که هر روز هنرمندانه ترانه سربلندی‌ها و پیروزی‌های این سرزمین را سر می‌دهند و هنرمندان آن نیز به هر شیوه در جای جای نقاط این مملکت با هنر‌های مختلف این در‌های گرانمایه را ماندگار‌تر می‌کنند.

انتهای پیام/ح

شرح افتخارات مردمان ایران درقالب موسیقی نواحی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار