رییس سازمان انرژی اتمی در مشهد:

امیدواریم ترامپ و همکارانش سر عقل بیایند/ توئیت ظریف در واکنش به صحبت های ترامپ هوشمندانه بود

رئیس سازمان انرژی اتمی گقت: امیدواریم ترامپ و همکارانش سر عقل آمده و نه خودشان و نه ما را به دردسر نیندازند.

مدرسه انرژی اتمی بزرگان زیادی را به جامعه تحویل داده استبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛علی اکبر صالحی ظهر دوشنبه در مراسم افتتاح دبیرستان انرژی اتمی مشهد اظهار کرد: یکی از عناصر مهم در پیشرفت کشور توجه به استانداردها بوده و ما اکنون در موقعیتی هستیم که می خواهیم هم آموزش استاندارد وهم  استاندارد آموزشی را ارائه دهیم .

وی افزود: دولت هر بنایی را که می سازد باید بهترین باشد تا با گذشت زمان فرسوده نشود و صرفه جویی در این حوزه معنایی ندارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور با اشاره به راه اندازی مدرسه انرژی اتمی در تهران گفت: این مدرسه در تهران بیش از ۲۰  سال است که خوش درخشیده و جز بهترین مدارس کشور بود است .

اگر شاخص هایی که در کنکور داشتند را بسنجیم قابل قیاس با هیچ مدرسه ای نبوده و به اندازه تمام مدارس کشور مدال داشته است.

صالحی تاکید کرد: این مدرسه در ۲۰ سال گذشته بزرگان زیادی را به عرصه علم و فناوری و صنعت کشور تحویل داده است.

وی ادامه داد: کارهایمان همیشگی و ابدی باشد و اگر ساختمانی می سازیم مدرسه چند قرنی بسازیم  و هوشمندی و هوشیاری را به کار ببندیم و هدفمان توجه به این عنصر مهمی که در ساختار جامعه مدنی است باشد.

صالحی گفت: امیدواریم مفهموم استاندارد را در جامعه ترویج دهیم و اکنون که سال کالای داخلی است، کالای داخلی به طور طبیعی مورد پذیرش قرار گیرد و با جبر نمی شود و باید استانداردها را رعایت کنیم و در این صورت آحاد جامعه را جذب می کند و بحث استاندارد را ترویج دهیم و تبدیل به یک باور و فرهنگ کنیم و این مدرسه به عنوان الگو در خراسان رضوی مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه  باید در مدارس حس نشاط ،غرور ف امید و زیباشناختی دیده شود گفت: هر موقع به سمت این موضوعات رفتیم  به قله رفیع آنرسیدیم و این تجربه باید به عنوان ماموریت ذاتی به صورت اکتسابی به سایر دستگاه های دولتی منتقل شود.

وی در پایان  تاکید کرد: آموزش و تربیت در سنت های دینی ما بوده است و همه جوامع بشری نسبت به ارزش آموزش توجه داشته و دارند.

توئیت ظریف هوشمندانه بود

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: خارجی ها سخنان من را بیشتر قبول داشته و عده ای در داخل می گویند بازگرداندن غنی سازی بلف است.

علی اکبر صالحی  اظهار کرد:من هر وقت صحبتی کردم خارجی ها بیشتر از داخلی ها قبول کردند و حرف هایم بر اساس واقعیت بوده و اهل شعار نیستم.

وی افزود: قبلا هم وقتی شروع به تولید اورانیوم ۲۰ درصد کردیم خارجی ها گفتند بلف می زنید و وقتی شروع کردیم آنها گفتند حیرت  زده شدیم و حالا که می گوییم آماده ایم به جایگاهی بالاتر از آنچه در قبل بودیم بازگردیم داخلی ها می گویند بلف می زنید.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: امیدوارم هیچ وقت نیاز نباشد به این شرایط برسیم و ترامپ و همکارانش سر عقل آمده و نه خودشان و نه ما را به دردسر نیندازند.

صالحی گفت: در حوزه پیشران هسته ای نقشه راهی ترسیم شده که پروژه ای دراز مدت است. ۶ کشور پیشران هسته ای دارد که پنج کشور عضو شورای امنیت هستند و تنها هند بعد از ۲۰ سال با کمک روس ها توانسته به این جایگاه برسد.

وی تاکید کرد: ما نیز با انگیزه ای که در جوانانمان است کار را شروع کردیم و نسبت به نقشه زمانی جلوتر هستیم. جزئیات را نمی توانیم اعلام کنیم و مانند ۲۰ فروردین که ۸۳ دست آورد را اعلام کردیم در زمان لازم جزئیات اعلام خواهد شد.

پروژه ین درمانی در حال پیشرفت است

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: پروژه یون درمانی در حال پیشرفت است و آخرین مراحل خود را طی می کند. فاز طراحی آن به پایان رسیده است. این بیمارستان در نوع خودش کم نظیر است و در غرب آسیا  نمونه آن را نداریم و در اتریش چند ماهی است کار خود را آغاز کرده است. این مرکز درمانی پدیده جدیدی در حوزه درمان امراض صعب العلاج حوزه سرطان است.

صالحی تصریح کرد: این پروژه بزرگ بوده و ۲۰۰ میلیون یورو حجم سرمایه گذاری دارد. نقشه ها و طراحی های لازم آن انجام شده و پس از آماده شدن چند مرحله دیگر کار اجرایی آغاز می شود.

وی در خصوص نیروگاه  اتمی بوشهر گفت: حجم عظیمی از کار در  در این نیروگاه در حال انجام است.

رئیس سازمان انرژی اتمی  در خصوص ورود این سازمان به حوزه شیرین کردن آب گفت: مشکل کم آبی در کشور نداریم و مشکل ما درست استفاده نکردن از آب است. سالانه ۴۰۰ میلیارد مترمکعب نزولات جوی داریم. سازمان انرژی اتمی کار خوبی را شروع کرده که اگر ادامه یابد آینده درخشانی خواهد داشت که اولین آن تامین آب آشامیدنی از رطوبت هوا با قیمت بسیار مناسب است.

صالحی خاطرنشان کرد: هر لیتر آب بطری در حال حاضر هزار تومان است و قیمت این آب کمتر از ۲۰۰ تومان تمام می شود. در این تکنولوژی رطوبت  به وسیله دستگاهی از هوا گرفته شده و با  اشعه یووی میکروب آن را از بین می برد .سختی این آب ۴۰۰ است و املاح آن به میزان لازم بود و بهترین آبی که می شود نوشید را تحویل می دهد.

وی بیان کرد:  دستگاه نمونه آن ساخته شده و دولت سرمایه گذاری خواهد کرد و اگر تولید انبوه شود قیمتش حدود ۲۰۰ هزار تومان خواهد بود .این دستگاه به صورت متوسط ۱۰ لیتر آب می دهد که به درجه رطوبت بستگی دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی  افزود: آبدهی این دستگاه در تهران ۳ تا ۴ لیتر و در شمال و جنوب کشور حدود ۳۰ لیتر خواهد بود.

صالحی در خصوص واکنش وزیر امور خارجه کشورمان به صحبت های ترامپ در توئیتش گفت: این اقدام قدرتمندانه و  همراه با عقلانیت و منطق بوده است.

یادآور می شود: دبیرستان انرژی اتمی دوره اول و دوم مشهد در زمینی به وسعت 2هزار و 400 متر مربع و با زیر بنای 4هزار و 595 متر مربع احداث شده است.

انتهای پیام/س

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.