تفسیر آیات94 سوره انعام

تفسیر آیات94 سوره انعام در اینجا بخوانید.

به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛قرآن سراسر اعجاز در زندگی مادی و معنوی است. اگر ما آن را با معرفت تلاوت کنیم، حتماً اثرات آن را خواهیم دید. برای آگاهی‌ و فهم بهتر و بیشتر آیات قرآن كریم هر شب تفسیر آیاتی از این معجزه الهی را برای شما آماده می‌كنیم.

انعام، ششمین سوره قرآن است و دارای 165 آیه و مكی می باشد.در فضیلت این سوره از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده است: «سوره انعام به یکباره بر من نازل شده و هنگام نزول، هفتاد هزار فرشته که در حال تسبیح «سبحان الله» و تمجید «الحمدلله» گفتن هستند آنرا مشایعت و همراهی کردند. هر کس این سوره را بخواند این 70هزار فرشته در شب و روز، به تعداد آیات سوره انعام بر او درود می فرستند.

در روایتی دیگر از ایشان آمده است: «هرکس سوره انعام را قرائت نماید، برای او پاداشی از درّ، به وزن همه چهارپایانی که خداوند در دار دنیا آن را آفریده است، خواهد بود و به تعداد تمام درّها، صد هزار حسنه و صدهزار درجه به او عنایت می شود...»
امام جعفر صادق علیه السلام نیز در این باره فرموده است: سوره انعام به صورت کامل و یکباره بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نازل شده است. پس آن را عظیم و عزیز بدارید. زیرا در 70 جای آن نام خداوند برده شده است و اگر مردم می دانستند چه آثار و برکاتی در این سوره نهفته است ان را رها نمی کردند.

تفسیر آیات94 سوره انعام

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ 

وَلَقَدْ جِئْتُمُونَا فُرَادَى كَمَا خَلَقْنَاكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَتَرَكْتُمْ مَا خَوَّلْنَاكُمْ وَرَاءَ ظُهُورِكُمْ وَمَا نَرَى مَعَكُمْ شُفَعَاءَكُمُ الَّذِینَ زَعَمْتُمْ أَنَّهُمْ فِیكُمْ شُرَكَاءُ لَقَدْ تَقَطَّعَ بَیْنَكُمْ وَضَلَّ عَنْكُمْ مَا كُنْتُمْ تَزْعُمُونَ﴿۹۴﴾
و همان گونه كه شما را نخستین بار آفریدیم [اكنون نیز] تنها به سوى ما آمده‏ اید و آنچه را به شما عطا كرده بودیم پشت‏ سر خود نهاده‏ اید و شفیعانى را كه در [كار] خودتان شریكان [خدا] مى ‏پنداشتید با شما نمى ‏بینیم به یقین پیوند میان شما بریده شده و آنچه را كه مى ‏پنداشتید از دست‏ شما رفته است (۹۴)

شان نزول :
در تفسیر مجمع البیان و تفسیر طبرى و تفسیر آلوسى چنین نقل شده كه یكى از مشركان به نام نضر بن حارث گفت : لات و عزى (دو بت بزرگ و معروف عرب ) در قیامت از من شفاعت خواهند كرد، آیه فوق نازل شد و به او و امثال او پاسـخ گفت .
تفسیر:
گمشده ها
در آیه گذشته به قسمتى از حالات ظالمان در آستانه مرگ اشاره شد در این آیه گفتارى را كه خداوند به هنگام مرگ یا به هنگام ورود در صحنه قیامت به آنها میگوید، منعكس شده است . در آغاز مى فرماید: امروز همه به صورت تنها، همانگونه كه روز اول شما را
آفریدیم ، به سوى ما بازگشت نمودید (و لقد جئتمونا فرادى كما خلقناكم اول مرة ).
و اموالى كه بشما بخشیده بودیم و تكیه گاه شما در زندگى بود، همه را پشت سر گذاردید و با دست خالى آمدید (و تركتم ما خولناكم وراء ظهوركم ).
همچنین بتهائى كه آنها را شفیع خود مى پنداشتید، و شریك در تعیین سرنوشت خود تصور میكردید هیچكدام را با شما نمى بینیم (و ما نرى معكم شفعائكم الذین زعمتم انهم فیكم شركاء).
در حقیقت جمع شما به پراكندگى گرائید و تمام پیوندها از شما بریده شد (لقد تقطع بینكم ).
تمام پندارها و تكیه گاههائى كه فكر میكردید نابود گشتند و گم شدند (و ضل عنكم ما كنتم تزعمون ).
مشركان و بت پرستان عرب روى سه چیز تكیه داشتند: قبیله و عشیره اى كه به آن وابسته بودند، و اموال و ثروتهائى كه براى خود گرد آورده بودند، و بتهائى كه آنها را شریك خدا در تعیین سرنوشت انسان و شفیع در پیشگاه او مى پنداشتند، در هر یك از سه جمله آیه ، به یكى از این سه موضوع اشاره شده كه چگونه به هنگام مرگ ، همه آنها با انسان وداع میگویند، و او را تك و تنها به خود وا مى گذارند.

تفسیر آیات94 سوره انعام
در اینجا باید به دو نكته توجه داشت :
1 - از قرار گرفتن این آیه به دنبال آیه قبل كه گفتگوى فرشتگان قبض
ارواح را به هنگام مرگ بیان میكرد و همچنین با توجه به جمله اموال خود را پشت سر گذاشتید چنین استفاده مى شود كه این خطاب نیز به هنگام مرگ به آنها گفته میشود، ولى از طرف خداوند، اما از بعضى روایات استفاده مى شود كه این خطاب به هنگام ورود در صحنه رستاخیز خواهد بود و البته در هدف اصلى آیه چندان تفاوتى نخواهد داشت .
2 - این آیه گرچه در باره مشركان عرب نازل شده ولى مسلما اختصاص به آنها نخواهد داشت .
در آن روز بطور كلى تمام پیوندها و علائق مادى و همه معبودهاى خیالى و ساختگى و تمام تكیه گاههائى كه انسان در این جهان براى خود ساخته و آنها را یار و یاور روز بدبختى خود مى پندارد، از او جدا میشوند، او میماند و اعمالش ، او میماند و خدایش ، و بقیه از میان خواهند رفت ، و به تعبیر قرآن گم مى شوند، یعنى آنچنان حقیر و پست و ناشناس خواهند بود كه به چشم نمى آیند !

انتهای پیام/

برچسب ها: تفسیر ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار