مدیر ایتا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ایتا پیام‌رسانی متفاوت با قابلیت‌های منحصربه‌فرد/ روزانه 100 هزار نفر به خانواده ایتا افزوده می‌شود

پیام رسان ایتا


در ادامه سری گزارشهای معرفی پیام رسان‌های داخلی به منظور شناخت بیشتر آنها، این بار به شرح مختصری از ویژگیهای پیام رسان‌های داخلی «ایتا» پرداخته شده است.


به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رشد تکنولوژی و گسترش اینترنت و سهولت دسترسی به فضای مجازی آن را به یکی جاذبه‌های دنیای امروز تبدیل کرده است که از قضا بسیار هم طرفدار دارد. در میان کاربران فضای مجازی شاید بتوان گفت تنها تعداد محدودی از آنها با سایت‌ها سر وکار دارند و غالب آنها کاربران عادی و نه چندان متخصص شبکه‌های اجتماعی از قبیل تلگرام، اینستاگرام، فیسبوک و غیره هستند که البته میزان قابل توجهی از آنان را تشکیل می‌دهند.

در سالهای اخیر برخی پیام رسان‌ها از قبیل  تلگرام  به دلیل ویژگی‌های جدیدی که از خود ارائه دادند موفق شدند توجه بیشتری را به خود جلب کنند. همین استقبال بالای کاربران این پیام رسان خارجی، بستری مناسب برای جولان مجرمان و تروریست‌ها در راستای ارتکاب اعمال جنایتکارانه‌شان فراهم آورد. کشورهای متعددی از جمله انگلیس، روسیه که خاستگاه تلگرام است، چین و حتی ایران نیز هدف جنایات تروریست‌ها واقع شد. در پی وقوع حوادثی اینچنین، نا امنی و عدم کنترل این پیام رسان هرچه بیشتر آشکار شد تا جائی که کشورهای آسیب دیده اقدام به فیلترینگ و جایگزینی آن با پیام‌رسان‌های بومی کردند.

ایران نیز همچون سایر کشورها پیام رسان‌های خود را دارد که به دست جوانان نخبه و دانشمند کشور طراحی و عرضه شده‌اند که پیش از این به معرفی برخی از آنها پرداخته شده است. در همین راستا باشگاه خبرنگاران  جوان با مدیر عامل یکی دیگر از پیام‌رسان‌های داخلی به‌نام «ایتا» به منظور آشنایی بیشتر با آن گفتگویی را انجام  داد.

محسن غفاری مدیر ایتا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان جرقه ایده طراحی این پیام رسان را از سه سال پیش عنوان کرد و افزود ایتا یک پیام رسان نوپاست و از ورود رسمی آن به فروشگاه بازار تنها دو ماه می‌گذرد اما در همین مدت کوتاه با استقبال خوبی از سوی کاربران مواجه شده است. غفاری تاکید کرد طی یک ماه گذشته با توجه به جدی شدن موضوع استفاده از پیام رسان‌های داخلی در راستای تحقق شعار امسال یعنی حمایت از کالای ایرانی حجم بالایی از کاربران به میزان 100 هزار نفر روزانه به خانواده این پیام رسان افزوده می‌شوند و این به معنای یک شروع قوی در راه اندازی و حمایت از تولیدات داخلی است.

پیام رسان ایتا

غفاری ضمن تاکید بر اینکه  طراحی یک پیام رسان مستلزم تکنولوژی پیشرفته است ادامه داد در دنیا تنها تعداد محدودی از شرکت‌های بین‌المللی قادرند تا برنامه‌ای با این وسعت را مدیریت کنند، پدیده‌ای که تا قبل از این در کشور بی‌سابقه بوده است. در برنامه‌های پیام رسان علاوه بر ذخیره اطلاعات قبلی کاربر، باید بتوان مخاطب همزمان را هم جوابگو بود. مدیریت تعداد وسیعی از مخاطب در یک پیام رسان کار بسیار دشواری است که البته در ایران نیز محقق شده که نویدبخش پیشرفت و رشد تکنولوژی در کشور است.

مدیر ایتا در خصوص انتخاب نام این پیام رسان گفت ایتا نام اختصاری «اندیشه یاوران تمدن امروز» است و در کتاب دهخدا به معنای ستاره قدر هفتم است. علاوه بر این این نام ریشه قرآنی داشته و به معنای بخشش و عطا کردن نیز است.

ایتا پیام رسانی متفاوت با قابلیت‌های منحصربه‌فرد

پیام رسان ایتا په ویژگیهایی دارد؟

غفاری در پاسخ سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره ویژگیهای این پیام رسان تصریح کرد، تیم ایتا در تلاش بود تا فضایی را طراحی و ایجاد کند که بسیار شبیه به همان پیام رسان غالب یعنی تلگرام باشد تا این ذهنیت برای کاربر ایجاد نشود که وارد محیط جدیدی شده و دچار سردرگمی شود. برخی از کانال‌هایی که در تلگرام فعال هستند مربوط به کسب و کار بوده و از این طریق درآمدزایی می‌کنند بنابراین ایتا سعی کرده تا این محیط را شبیه سازی کند تا کانالهای کسب و کار به همان روش قبلی به صورت رقابتی به فعالیت خود ادامه دهند. از این رو بناست تا در حال حاضر ویژگی تازه‌ای به آن افزوده نشود تا مخاطب بتواند راحت‌تر با فضای ایجاد شده ارتباط برقرار کند و این درصورتی است که فیلترینگ تلگرام انجام شود یعنی اگر همزمان با فیلترینگ تلگرام کانالها به این پیام رسان داخلی منتقل شود، کاربر احساس غربت نداشته باشند.

ایتا پیام رسانی متفاوت با قابلیت‌های منحصربه‌فرد

ایتا پیام رسانی متفاوت با قابلیت‌های منحصربه‌فرد

ایتا از 7 بخش مجزا تشکیل شده که قابلیت‌های منحصربه‌فردی به آن می‌بخشد که در اینجا تنها تعدادی از آنها بیان می‌شود. یکی از مهمترین بخش‌های این پیام رسان آموزش مجازی است، مثلا یک استاد می‌تواند با استفاده از ایتا، کلاس درس مجازی داشته و از این راه کسب درآمد کند. از ویژگی‌های دیگر آن امکان پرداخت و نوع متفاوتی از کانال به نام کانال درختی است که این امکان را به ادمین می‌دهد تا مطالب را براساس محتوا دسته بندی کند، یعنی کاربر می‌تواند بسته به نیازش به صورت درختی در میان مطالب منتشر شده در کانال حرکت کند. غفاری با تاکید بر استراتژی ورود این پیام رسان به بازار که ایجاد آرامش و کاهش تنش‌ها به حداقل ممکن بوده است، گفت فعلا از اعمال ویژگیها و امکانات جدید خودداری می‌شود.  در حال حاضر ایتا مرز یک میلیون و نیم را در جذب کاربران رد کرده است و امید است این روند همچنان ادامه یابد.

مردم به پیام رسان‌های داخلی اعتماد کنند

مدیر ایتا درباره ضعف‌های آن بیان کرد که تمام پیام رسان‌های موجود در دنیا در ابتدا با همه این مشکلات روبه رو بودند. مردم باید به پیام رسان‌ها اعتماد و قدری تحمل کنند. تیمی که برای طراحی این برنامه به خدمت گرفته شده همگی از جوانان نخبه و به‌روزی هستند که دائما درحال رصد تغییر و تحولات جهانی در این زمینه هستند. لذا از کاربران عزیز درخواست می‌شود تا با عزم ملی این پیام رسان را به مقصد برسانند تا جائی که از مرزها فراتر رود و بتواند بر کشورهای دیگر نیز اثرگذار باشد.

دولت تا چه اندازه از پیام رسان‌های داخلی حمایت می‌کند؟

غفاری گفت؛ تاکنون حمایتی از سوی دولت صورت نگرفته و ایتا با پشتیبانی مردم پیش رفته است.  این حمایت مردم بود که سبب شد تا دولت نظری هم به ایتا داشته باشد. غفاری در راستای نقد کمک مالی دولت در مورد وامی که به پیام رسان‌ها در نظر گرفته شد اذعان کرد این مبلغ را می‌توانستیم با ارائه پروپوزال از بانک هم با کمی افزایش درصد دریافت کنیم. پیام رسان‌ها برای پیشرفت نیاز به حمایت‌های بیشتری دارند.

امکان پرداخت در ایتا به چه صورت انجام می‌شود؟

ویژگی امکان پرداخت این پیام رسان انجام کارهای بانکی را آسان‌تر کرده است. با استفاده از این پیام رسان دیگر لزومی برای حضور فیزیکی در بانک نیست و این حجم بزرگی از ترافیک را هم می‌تواند کاهش دهد. غفاری در ادامه هم به نقش سازمان صدا و سیما در تبلیغ و فرهنگسازی استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی اشاره کرد  و گفت سازمان گام بزرگی در ایجاد این عزم ملی برداشته است.

ایتا می‌تواند پیام رسان امنی باشد

مدیر ایتا درباره امنیت این پیام رسان نیز اظهارات قابل تأملی داشت. وی در این باره گفت امنیت یکی از مهمترین دغدغه‌های طراحان این شرکت بوده است، ضمن اینکه شورای عالی فضای مجازی قوانین ویژه‌ و قاطعی برای آن درنظر گرفته است. یکی از شروط ادامه فعالیت پیام رسان‌ها عدم همکاری با هیچ نهاد امنیتی و به تبع آن در اختیار قرار دادن اطلاعات کاربران است. حفظ حریم خصوصی مسأله مهمی است که بسیار بر روی آن تأکید شده است و این به معنای تیک سوم نیست. افراد تصور می‌کنند تیک سوم یعنی عدم امنیت اما باید گفت این تعریف درستی از امنیت یک پیام رسان نیست. امنیت یعنی اینکه کاربران از ارسال تصاویر و ویدئوها و یا پیام‌های شخصی واهمه‌ای نداشته باشند که اگر روزی این اتفاق رخ داد جایی برای پیگیری باشد. متأسفانه بسیار دیده شده است که برخی با سوء استفاده از اطلاعات آنها، اقدام به کلاهبرداری و اخاذی می‌کنند. واقعیتی که بسیار در تلگرام دیده شده است. پیام رسانی مانند تلگرام هرگز موضع دوستانه با کاربران کشور ما نداشته است و به راحتی اطلاعات آنها را به فروش می‌گذارد. در بحث گرام هم غفاری به کاهش ارزش ریال اشاره کرد. دولت نباید با در اختیار قرار دادن درگاه‌های پرداخت به یک پیام رسان خارجی کمک حال آنها در ایجاد یک بانک مرکزی مستقل شود. پیام رسان‌های داخلی بیش از اینها نیاز به حمایت دولت دارند و باید همه آنها اعم از دولتی و خصوصی مورد حمایت واقع شوند.

گفتگو از مهدیا جوهرپور

بیشتر بخوانید:

گپ بستر مناسبی برای کسب‌وکار و فعالیت‌های اقتصادی مردم ایجاد کرده است/ در یکی از کشورهای منطقه بیش از 200 هزار کاربر داریم  

تبلیغ رسانه‌ها برای پیام‌رسان‌های خارجی دلیل اصلی اقبال مردم به آنهاست/هنوز هیچ وامی از وزارت ارتباطات نگرفته‌ایم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
صالح
۰۹:۵۸ ۱۹ فروردين ۱۴۰۰
ایتا خیلی عالی هست و روز به روز بهتر می شود
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۱۳:۲۴ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
به نظر من ایتا یک پیام رسان ایده ال....
#حمایت ازکالای ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۰۴ مرداد ۱۳۹۷
ایتا خیلی هم خوبه ما کلا یاد گرفتیم مرغ همسایرو غاز بدونیم ما فقط یاد گرفتیم بگیم ما ایرانیها وطن پرستیم و عشق ایران داریم البته درستم هست ولی عرق به کالای داخلی،علم داخلی، هنر داخلی و... نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
رنگشو عوض کنین رنگ های سرد ارامش بخش ترند
Iran (Islamic Republic of)
محمدصالح
۰۹:۵۹ ۱۹ فروردين ۱۴۰۰
خودتون هم می تونید به دلخواه رنگ قالب رو عوض کنید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
ایتا به نظر من به درد نمیخوره و بعضی وقت ها هم کند و هم قطع میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
خیلی کند شده
Iran (Islamic Republic of)
صالح
۰۹:۵۹ ۱۹ فروردين ۱۴۰۰
سرعتش بالاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
ِایتا‌رو‌مردم‌انتخاب‌کردن‌پس‌به‌خواست‌مردم‌احترام‌بذارید‌
Iran (Islamic Republic of)
sam
۲۲:۰۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
سرعت ای گپ و سروش خیلی بهتر است ایتا است.
اصلا ایتا نمیشه یدونه پی ام فرستاد خیلیییییی کنده
Germany
ناشناس
۲۱:۳۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
محیطش عین تلگرام هست فقط رنگش نارنجیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
نرم افزار بیسفون بهتر نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
خوش آمدن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۰۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
عالیه حمایت بیشتر =پیشرفت زود تر این پیام رسان خوب بدون خارجی ها هم میشه پیشرفت کرد
Iran (Islamic Republic of)
مهدی ام، لیسانسه بیکار...
۲۰:۳۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام و خسته نباشید
منظور آقای غفاری در مورد طراحان ایتا چیه دقیقا؟! طراحی که در کار نبوده، اون شخصی هم که کدهای تلگرام رو ویرایش کرده یه کم خلاقیت و سلیقه به خرج نداده. درسته که اول راهه ولی همیشه باید قدم اول رو محکم برداشت. به امید یه برنامه خوب و قوی از تیم ایتا.
Iran (Islamic Republic of)
جهانگرد
۲۰:۳۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
من ازپیام رسان ایتا استفاده می کنم چرا قطع ووصل می شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
سرعتش پایین
Iran (Islamic Republic of)
mkhash368@
۲۰:۰۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام،سرعت داغون،همه چیزش قاطی پاطی هستش، درضمن یک پیام رسان معرفی بشه بهتره نمیشه شیش هفت تا پیام رسان همزمان داشته باشی ولی ایرانی باشه بهتره به شرط اینکه سرعتش امکاناتش خوب باشه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۳۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
دمتون گرم هرچند ایراد داره اما همینکه جوانان وطنم طراح اون هستند باعث افتخاره منتظر آپدیت هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
خیلی مضخرف هست درود بر تلگرام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
خیلی مضخرف هست درود بر تلگرام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
من که نتونستم وصل شم چون نه پیامی اومد نه کدی
تلگرام میخواهیم. ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
عالیه لطفا ارتباط صوتی را هم اضافه کنید
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۷:۱۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
بخودمون فکر کنیم اگه هر کدوم کاری یا شغلی رو که داریم
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۶:۲۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
بابا خلاقیت به خرج بدید
چیکار داریم اخه از تلگرام به تلگرام ایرانی وارد شدیم
خلاق باشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
زنده باد تلگرام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
ما باید از دست اوردهای داخلی استفاده کنیم تا پیشرفت کنیم وبهترین شیم.انقدر تلگرام تلگرام نکنیداااااااا.
Netherlands
ناشناس
۱۶:۱۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
فقط تلگرام ، اگر هم تلگرام فیلتر شد از وایبر یا واتساپ استفاده میکنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
نسخه ی سیستم عامل ویندوزفون فراموش نشه.افراد بسیار زیادی گوشی های ویندوزی دارن.
United States of America
ناشناس
۱۵:۱۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
تلگرام فقط عالیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
امیدوارم مشکلاتش هم حل بشه.
Germany
ناشناس
۱۵:۱۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
امیدوارم مشکلاتش هم حل بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
سرعتش واقعا پایین، آبدیت نمیشه، از استیکر نمیشه استفاده کرد، کسی هم توش نیست، به هرکی هم میگی عظو شو اول عضو میشن بعد از دست سرعت کمش فرار میکنن.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۰۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
به خاطر حمایت مردم و افزایش اعضا کند شده .... منم خیلی ازش راضیم ...اگر صاحبان ایتا سریعتر عمل کنن مطمئنا رتبه اول رو بدست میارن
Iran (Islamic Republic of)
جهانگرد
۱۵:۰۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
ایتا پیام رسان خوبی است فقط کند کارمی کند یه مقدار سرعت بدن بهتر می شه .با تشکر از مدیر پیام رسان ایتا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
تلگرام کی وصل میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
من که عاشق رنگش شدم ولی مشکلات متعددی هم داره که صبر میکنم تا حلش کنید اگه حل نکردید میرم سروش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
سرعت واقعا افتضاح
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
با سلام . آقا انصافا طراح ایتا خیلی حرفه ای آنرا انجام داده . ایتا عین کپی تلگرام است . اکثر برنامه هایش . انصافا بسیار حرفه ای طراحی شده . سرعتش هم خوب است . اما برعکس ، سروش بسیار و بسیار ابتدایی و بسیار نابلد است .
-
ناشناس
۱۳:۵۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام مخاطبین که بروزنمیشه .درساخت گروه مشکل داره اعضارانمیشه به راحتی عضوکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
تلگرام قطع شده کار هامون مختل شده واین خیلی بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
فقط تلگرام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
فقط تلگرام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
لطفا نسخه ios سریعا
Iran (Islamic Republic of)
خوشرو
۱۳:۲۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
نرم افزار خوبیه و خیلی شبیه تلگرامه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
عالیه بخدا حرف نداره . من از نسخه دسکتاپش استفاده میکنم خوبه . فقط سرعتش یمقدار کم هست که انشالله بزودی بهتر بشه .
افرین به برنامه نویسان بومی ایرانی . یاعلی
Iran (Islamic Republic of)
نوید
۱۳:۱۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
قطعا تلگرام..پیامرسانی که یه پیام میدی به طرفت 100 نفر می بیننش و راحت میشه هکت کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
من تلگرام میخوام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
من ایتا دارم سرعتش خیلی کنده
خوب سرعتش رو درست کنید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۰۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
من ایتا دارم مشکل اتصال به سرور داره خیلی قطع و وصل میشه
به جای این همه پیام رسان داخلی که هر کدوم یه مشکلی داره همه باید جمع شن یه برنامه خوب و بدون نقص بسازن که قابلیت رقابت با تلگرام رو داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
فقط تلگرام 100 درصد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
اصلا" خوب نیست خذف و نصب آن مثل برنامه های استاندارد نیست من که نتونستم وارد بشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
فقط تلگرام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
امروز باید تلگرام وصل بشه توروخدا . چرا قطع کردید آخه این درست نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
پیام رسان ایتا کجاش قابلیت های فراوانی دارد ؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
الکیییییییییییییییییی میگگگگگگگگگه
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۱۳:۵۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
من آنرا نصب کردم . عین تلگرامه . انصافا سرعت خوبی هم داره .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
من فقط با تلگرام موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
منم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ن
۱۱:۲۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
بخدا الان دو ساعت مخوام وارد بشم نمیشه
France
ناشناس
۱۱:۲۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
حق انتخاب باید با خود ما باشه چرا باید تلکررام فیلتر بشه چرا ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
تلگرام قوانین ما رو ملتزم نمیشه پرفسور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
یک قرون نمی ارزه...........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
تلگرام خوبه دوستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
ما مردم همیشه از شما حمایت می کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
ماشاالله به این پیام رسان که هیچ چیزی نسبت به تلگرام کم ندار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
دست مریزاد به جوان های متخصص ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
Anc
۱۱:۰۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
عالیه دیگه. اینطوری تا آخر تابستان کاربراش از تلگرام هم بیشتر میشه. لابد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
اکانت فیک اره.
سرعتشم خیلی کمه
Germany
ناشناس
۱۰:۵۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام
چرا اینقدر ایتا کنده . نکنه اونم فیلتر کردن
نه متن ارسال میشه ، نه عکسز ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خب تلگرام باید وصل بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
لطفا نسخه ios هم تهیه کنید