افشار خبر داد

کشف حدود 2 تن موادمخدر در اطراف مدارس

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر از کشف حدود 2 تن موادمخدر در اطراف مدارس خبر داد.

تریاک در صدر کشفیات سال گذشته ستاد مبارزه با موادمخدربه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر در اولین نشست خبری سال 97 در رابطه با عملکرد ستاد مبارزه با موادمخدر در سال 96 اظهار کرد: مجموع کشفیات مواد مخدر در سال 96 نسبت به سال 95 حدود 14 درصد رشد داشته است و از این میزان 810 تن موادمخدر کشف شده مروبط به سال 96 و 708 تن دیگر نیز مربوط به سال 95 بوده است.

وی افزود: از مجموع کشفیات موادمخدر در سال گذشته 81 درصد مربوط به مخدر تریاک، 13.5 درصد حشیش، 3.3 درصد هروئین، 1.8 درصد مرفین و 0.03 درصد شیشه بوده است که بیشترین آن‌ها بر اساس آمار فوق به مخدر تریاک و مشتقات آن مربوط می‌شود.

افشار گفت:میزان کشف ماده مخدر حشیش 95 درصد رشد داشته و در این میان میزان کشفیات موادمخدری از قبیل هروئین، مرفین و شیشه تغییر چندانی نکرده است.

وی ادامه داد: نیروی انتظامی با ۸۸ درصد، وزارت اطلاعات ۱۰ درصد، بسیج ۲ درصد و گمرک یک درصد از جمله دستگاه‌های مقابله‌ای بودند که در کشف مواد مخدر مشارکت داشتند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: از مجموع ۲۲۵ هزار زندانی تمام جرایم در ایران، ۴۲ درصد مربوط به مواد مخدر هستند.

افشار گفت:در دو گمرگ شهید رجایی و دوغارون دو دستگاه ایکس ری کامیونی پرسرعت نصب شده است که در هر ساعت حدود 800 کامیون توسط آن‌ها ارزیابی می‌شوند.

وی افزود: افرادی که قصد ترانزیت و حمل موادمخدر با کامیون را دارند بدانند که از چشمان تیزبین دستگاه‌های پیشرفته گمرگ نمی‌توانند عبور کنند.

افشار تصریح کرد:با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح 5 دستگاه ایکس ری بزرگ دیگر نیز برای نصب در سایر گمرکات کشور در دست ساخت است.

وی ادامه داد: در حال حاضر 13 دستگاه ایکس ری کامیونی بزرگ و 44 دستگاه ایکس ری چمدانی و پالتی هم در سراسر گمرگ‌های کشور فعالیت دارند.

افشار گفت: حدود یک تن و 900 کیلوگرم موادمخدر به صورت بسته‌های نیم گِرمی در شعاع 500 متری مدارس و دانشگاه‌ها کشف شده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت:ستاد به ارتش و سپاه پاسداران پیشنهاد می‌کند تا برای مبارزه با قاچاق موادمخدر از طریق دریا به ستاد مبارزه با موادمخدر بپیوندند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر مبارزه با موادمخدر در سال 96، 50 درصد از اعتبارات در سال 96 به  پیشگیری در حوزه مواد مخدر اختصاص داده شد.

وی افزود: در سال 96 برنامه توانمندسازی مقابله با مواد مخدر را برای 700 هزار دانش‌آموز و 700 هزار والدین و همچنین یک هزار معلم اجرا کردیم.

افشار با بیان اینکه در حوزه خانواده 5 هزار و 500 میلیون نفر تحت آموزش قرار گرفتند، افزود: همچنین کلاس های آموزشی برای 350 دانشجو و 3 هزار و 500 استاد در دانشگاه ها برگزار شد که این اقدامات منجر به رشد قابل توجه پیشگیری از مصرف موادمخدر شد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد:در سال گذشته برگزاری کلاس های آموزشی در زمینه کسب و کار را برای یک هزار و 200 کارخانه و کارگاه و برای 60 هزار نفر از کارمندان در محیط های نظامی و همچنین برای 8 هزار و 500 نفر از خانواده های آن ها پیش بینی شده بود.

وی افزود: همچنین طی سال گذشته در راستای توسعه فعالیت های مشارکتی و پوششی در تمام استان ها کلاس های آموزشی برای 8 هزار روحانی و مبلغ دینی در نظر گرفته شده بود.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: یکی از مهمترین اقدامات در حوزه تجهیز خانه‌های ورزشی روستایی بود که حدود 1200 خانه ورزشی را در روستاها مجهیز کرده‌ایم و همچنین تفاهم‌نامه ای را با وزارت ورزش برای عملیاتی شدن این اقدامات منعقد کرده‌ایم.

افشار گفت: حدود یک میلیون معتاد متجاهر در سال گذشته در 8 هزار و 600 مرکز درمانی مورد درمان و سم‌زدایی قرار گرفتند و همچنین 85 سرپناه شبانه، 1200 مرکز تخصصی، 7 هزار و 100 مرکز درمان سرپایی در سراسر کشور در حوزه درمان به معتادان خدمت‌رسانی کردند.

وی افزود: تعداد مراکز TC با ورود بخش خصوصی به 30 مرکز رسید که این مراکز در کاهش بازگشت معتادان به اعتیاد پس از درمان بسیار تاثیرگذار بودند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: موضوع معتادان بی‌بضاعت در سال‌های گذشته مورد کم لطفی قرار گرفته بود که خوشبختانه آیین‌نامه درمان معتادان اجرایی شد.

وی ادامه داد: 2400 سازمان مردم نهاد تا پایان سال 96 تقاضای فعالیت داشتند، ضمن اینکه 800 طرح و برنامه برای 600 سازمان مردم‌ نهاد مورد حمایت ستاد قرار گرفتند.

افشار گفت: با همکاری رسانه‌ها ستاد توانست سوء مصرف در مواد را کاهش دهد، به طوری که میزان مرگ و میر در سال 96 نسبت به سال 95، 4.9 درصد کاهش داشت. آمار مرگ و میرها بر اثر سوءمصرف موادمخدر حدود 2731 نفر بوده است که از این تعداد 327 نفر را بانوان و 2404 نفر را مردان تشکیل می‌دادند که این آمار در سال 95، 2872 نفر بود.

وی افزود: یکی از مهمترین اقداماتی که ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال جاری انجام داد برخورد قاطع با قاچاقچیانی بود که به منابع مالی ضرر می‌رساندند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: استفاده از روش های جدید و جایگزین روش های سنتی از جمله برنامه های ستاد مبارزه با موادمخدر در سال 97 است که در این راستا با استفاده از فضای مجازی در جهت آموزش و فرهنگسازی مردم با همکاری سازمان های مردم نهاد بر علیه موادمخدر تبلیغ خواهیم کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: موادمخدر ، تریاک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.