سخنگوی وزارت بهداشت:

سلامت روان، زمینه ساز رشد مهارت های فکری و ارتباطی است

دکتر حریرچی گفت: سلامت روان بیش از آنکه امری فردی باشد، مسئله ای اجتماعی است و جامعه ناسالم در بین اعضای خود، دشمنی، بدگمانی و بی ‌اعتمادی می ‌آفریند.

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تشریح تعیین کننده ها و عوامل اثرگذار بر سلامت روان جامعه گفت: اختلال‌های روانی به دلایل گوناگونی پدید می‌آیند و می‌توانند دارای زمینه‌های ژنتیکی، فیزیولوژیکی، محیطی، خانوادگی، اجتماعی، فردی و شیوه‌ زندگی باشند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه، علل مربوط به بروز اختلالات روانی را روانشناسان از دیدگاه‌های مختلف بررسی کرده اند، افزود: از طریق آشنایی با معیارهای سلامت روان و تطابق آن با ویژگی‌ های شخصی، تعامل با دیگران و محیط اطراف می ‌توانیم تا حدودی عوامل آسیب ‌زا به شخصیت سالم را شناسایی کرده و با اصلاح آن ها، برای بهره‌ مندی از یک شخصیت سالم تلاش کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: سلامت روان بیش از آنکه امری فردی باشد، مسئله ای اجتماعی است و جامعه ناسالم در بین اعضای خود دشمنی، بدگمانی و بی ‌اعتمادی می ‌آفریند و مانع از رشد کامل آن ها می‌ شود. در مقابل، جامعه سالم به اعضای خود امکان می ‌دهد که به یکدیگر عشق بورزند، کارآمد و خلاق باشند و قوه تعقل و عینیت خود را بارور و نیرومند سازند.

به گفته حریرچی، برای بیماری روانی ملاک هایی در نظر گرفته می شود که داشتن هر یک از این ملاک ها به تنهایی و یا به صورت جمعی می تواند نشانگر اختلال روانی باشد.

وی ملاک های بیماریهای روانی را شامل ؛ داشتن رفتار غیر انطباقی، پریشانی شخصی، انحراف از هنجارهای اجتماعی و اختلال در کارکرد اجتماعی عنوان کرد و گفت: به این ترتیب، سلامت روانی با عواطف، تفکر و رفتار آدمی ارتباط دارد.

معاون کل وزارت بهداشت در ادامه گفت: فردی که از سلامت روانی خوبی برخوردار است، می تواند با حوادث روز افزون و مشکلات زندگی مقابله کند؛ اهداف خود را در زندگی دنبال کند و عملکرد مؤثری در جامعه داشته باشد.

حریرچی، سلامت روان را زمینه ساز رشد مهارت های فکری و ارتباطی دانست و اظهار داشت: این امر باعث رشد عاطفی، انعطاف پذیری و عزت نفس می شود و عملکرد موفقیت آمیز کارکردهای ذهنی و در نتیجه انجام فعالیت های سازنده، داشتن روابط مناسب با دیگران، توانایی سازگاری با تغییرات و رویارویی موثر با حوادث ناگوار زندگی را به دنبال خواهد داشت.

به گفته معاون کل وزارت بهداشت، عواملی مانند زمینه های ژنتیکی و خانوادگی، تروماها و آسیب های اجتماعی مانند جنگ یا بلایای طبیعی مانند زلزله و عوارض و پیامدهای این بلایا، بیماری های مزمن جسمی مانند دیابت و سرطان، مصرف مواد مخدر و محرک، مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت، گرایش های هیجان خواهی بالا، تمایل به خطر پذیری، تکانشی بودن، خود محوری، پرخاشگری، عدم آگاهی نسبت به پیامدهای رفتار، جنسیت، سن، تأثیرات هورمونی، عزت نفس، تغییرات اجتماعی، نژاد و قومیت، وضعیت اقتصادی - اجتماعی، عوامل خانوادگی، تأثیرات گروه هم سالان و متغیرهای مربوط به محله و محیط زندگی به عنوان عوامل زمینه ساز اختلالات روان و متعاقب آن رفتارهای پر خطر هستند.

وی در پایان به برخی توصیه ها به منظور پیشگیری از بروز مشکلات سلامت روان اشاره کرد و گفت: توجه و تاکید بر نقش بنیادی کانون خانواده، برقراری رابطه صمیمانه و توام با تعامل مثبت با فرزندان، ارتقای سطح سواد سلامت عموم جامعه و انگ زدایی از مشکلات روانپزشکی، ارتقای امنیت و رفاه اجتماعی، ارتقای سطح نشاط اجتماعی با ورزش، مشارکت فعال در امور اجتماعی فرهنگی، تفریحات، توسعه فضای شهری، مدیریت اخبار، امنیت شغلی، مدیریت فضای مجازی، مبارزه با فساد اداری، مدیریت ترافیک و آلودگی هوا و سلامت معنوی از جمله مواردی به شمار می روند که در پیشگیری از بروز مشکلات سلامت روان موثر هستند.

انتهای پیام/

اظهارات حریرچی در خصوص سلامت روان جامعه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار