باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

وقتی قطعات تقلبیِ وارداتی، کیفیت خودروهای داخلی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد

کیفیت قطعات مُنفَصِلِه اتومبیل‌های داخلی، به چالشی جدی در بخش کیفی برخی محصولاتِ خودروسازان مبدل شده است.

وقتی قطعات تقلبیِ وارداتی، کیفیت خودروهای داخلی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهدبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از معضلات اصلی در حوزه خودروسازی داخلی، به موضوع کیفیت آن معطوف می‌شود.

گلایه از استهلاک بالای قطعات برخی خودروها در سالیان اخیر به کانون اصلی انتقادات مصرف کنندگان مُبَدَل شده و متأسفانه برای برون رفت از این وضعیت تا به امروز اقدامی جدی و قاطعانه عملیاتی نشده است.

شرایط وقتی بُغَرَنج تر می‌شود که با وجود توانمندی بالای کشور در برخی تولیدات و محصولات، خودروسازی کشور به عاملی برای بدبینیِ بخشی از عموم مردم به محصولات داخلی تبدیل شده و به واقع وضعیت موجود برخلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی محسوب می‌شود.

جای تأسف است در شرایطی که هوش، توانمندی و نبوغ ایرانیان در بسیاری از حوزه‌ها به اثبات رسیده و در برخی بخش‌ها همچون صنعت هسته‌ای، باعث حیرت و تعجب جهانیان شده، در حوزه خودروسازی شاهد چنین مشکلات اظهر من الشمسی باشیم.

بسیاری از کارشناسان معتقدند؛ یکی از دلایل اصلی بی‌کیفیت بودن خودروهای داخلی به قطعاتی باز می‌گردد که استانداردهای لازم در آن رعایت نشده است.

 فارغ از طراحی نامناسب برخی خودروهای داخلی و عقب ماندگی که از حیث آپشن‌ها (در مقایسه با خودورهای خارجی)در آنها مشاهده می‌شود کیفیت پایین قطعات و عمر کوتاه آنها، مزید بر علت شده تا حتی بخشی از متقاضیان خودرو به خرید اتومبیل‌های چینی مبادرت ورزند که البته این خودروها نیز مشکلات خاص به خود را دارند که پیش از این در قالب گزارشی به آن پرداخته شد.

 متأسفانه، آنچنان که گزارش‌های منعکس شده و شواهد و قرائن موجود نشان می‌دهد برخی از قطعات بی‌کیفیت و قلابی وارداتی در خطوط تولید خودرو، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رتبه نخست واردات کشور در 9 ماهه سال 96 به قطعات منفصله خودرو تعلق دارد

آنچنان که گزارش‌های گمرک نشان می‌دهد، در 9 ماهه سال 1396، بیشترین میزان واردات به قطعات منفصله خودرو اختصاص داشته است تا جایی که اخبار منعکس شده حاکی از رشد بیش از 100 درصدی (از حیث ارزش) واردات این اقلام و محصولات است، وارداتی که ظاهرا در میان آنها، قطعات بی‌کیفیت، اندک و محدود نیست، تا جایی که چندی پیش بهرام شهریاری، عضو انجمن خودرو سازان در ارتباط با این موضوع در گفتگو با رسانه‌ها، تصریح کرد: مدتی است شاهد وفور قطعات بی‌کیفیت و تقلبی در بازار هستیم و متأسفانه موضوعی که صنعت خودروسازی را با چالش مضاعف مواجه ساخته به استفاده خطوط تولید از قطعات وارداتی بی‌کیفیت معطوف می‌شود.

وی می‌افزاید: عمده این قطعات از کشور چین وارد می‌شود و یکی از دلایل تشدید این موضوع (واردات قطعات تقلبی) را باید در عدم نظارت کافی در مبادی ورودی چنین َاقلامی جستجو کرد.

تکذیب اظهارات عضو انجمن خودرو سازان/قطعات خودروها با کیفیت هستند!

در مقابل برخی افراد همچون محمدرضا نجفی‌منش عضو هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان خودرو، اظهارات شهریاری عضو انجمن خودروسازان، در این خصوص را تکذیب می‌کنند و اینگونه مطرح می‌کنند که به هیچ عنوان، قطعات بی‌کیفیت وارد خطوط تولید خودروسازان داخلی نشده است.

برخی دیگر نیز اعتقاد دارند در سال‌های گذشته تحریم‌ها باعث اُفتِ کیفیت قطعات شده بوده، احمدرضا رعنایی نایب رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، با اشاره به موضوع فوق، بیان می‌کند: در حال حاضر، تمامی قطعه‌سازان کیفیت محصولات خود را افزایش داده‌اند.

در نقطه مقابل، علی فراهانی رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن، می‌گوید: اکثریت قریب به اتفاق خودروسازان به واردات قطعات مورد نیاز خود مبادرت می‌ورزند و در خطوط تولیدی پیچ و مهره‌ها را به هم متصل و تحت عنوان خودروهای داخلی روانه بازار می‌کنند.

وی می‌گوید: این عارضه را در شرایطی شاهد هستیم که در اظهارات برخی مسئولان اینچنین مطرح می‌شد که در دوران پسابرجام، آینده درخشانی در انتظار صنعت قطعه سازی کشور خواهد بود، اما در واقع امر امروز شاهدیم که آینده اقتصادی قطعه سازان و فناوری که انتظار می رفت در دوران پسابرجام از آن برخوردار شوند، نوید بخش و امیدوارکننده نیست.

وفور قطعات بی‌کیفیت، متقاضیان را گمراه و مستاصل کرده است

رحیم خزائی، از تعمیرکاران(مکانیک‌های فعال) غرب استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به لزوم اتخاذ تدابیر ویژه برای جلوگیری از واردات چنین اقلام و محصولاتی، گفت: به تبع با توجه به تکثر و تعدد بالای خودرو در کشور، دایره مخاطبان و متقاضیان این محصولات نیز وسیع و گسترده است و در شرایطی که یک اتومبیل نیازمند قطعه‌ای خاص می‌شود، متقاضی چاره ای جز تهیه آن نخواهد داشت.

وی افزود: در چنین شرایطی، در مراجعه فرد متقاضی به مراکز توزیع، عرضه محصولات تقلبی و با قیمت بالا، مُسَبب بروز مشکلاتی برای مالکان خودرو می‌شود و بعد از مدت کوتاهی این افراد شاهد بروز نارسایی مجدد در اتومبیلِ خود هستند.

خزائی گفت: تشخیص قطعات تقلبی که در بازار عرضه می‌شود از قطعات اصلی و اورجینال بسیار بسیار دشوار است و بعضا تعمیرکاران مجرب و با سابقه خودرو را نیز به خطا و اشتباه می‌اندازد.

این تعمیرکار خودرو، بیان کرد: برخی از این قطعات در قالب و پوشش لوازم یدکی کُرِه ای و غیره با قیمت‌های بسیار بالاتر به فروش می‌رسند، اما به واقع اقلام مذکور همان قطعات بی‌کیفیتی هستند که با سودجویی و کم توجهی عده‌ای وارد بازار و مدار عرضه و فروش می‌شود.

خزائی گفت: انتظار می‌رود سطح نظارت‌ها به میزانی ارتقا پیدا کند که از واردات، عرضه و فروش این محصولات بطور جد جلوگیری شود، زیرا استمرار این وضعیت زیبنده کشوری همچون ایران نیست و نباید بی‌تفاوتی و سودجویی برخی افراد، باعث شود نسبت به خودروی داخلی، اعتماد عمومی اینچنین خدشه دار شود.

وی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص مطرح شدنِ موضوعِ استفاده از قطعات تقلبی در خطوط تولید خودرو گفت: بنده در زمان تولید این خودروها حضور فیزیکی نداشته ام تا با اطمینان از صحت یا عدم درستی این اظهارات سخنی بگویم، اما نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که بروز مشکلات فنی در خودروهای صفر کیلومتر که بسیاری از متقاضیانِ خریدِ اتومبیل آن را تجربه کرده اند، موضوع و اتفاق ساده‌ای نیست و چنین نارسایی‌هایی بر تَشکیک و ایجاد شُبهِه در استفاده از قطعات بی‌کیفیت در خطوط تولید را مضاعف می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
چرا خوروی که 60 کیلومتر تسمه تایم تو دفترچه وقت داره 50کیلومتر پاره بشه و کلی خرج رو دست من بزاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۲۶ فروردين ۱۳۹۷
چرا باید قطعات تقلبی وارد شه؟
United States of America
ناشناس
۱۳:۰۸ ۲۶ فروردين ۱۳۹۷
باید خودروهای ارزون و با کیفیت تولید و عرضه شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۲۶ فروردين ۱۳۹۷
38 میلیون دادم پای پژو پارس ... هر روز که سوارش می شوم بشدت از اینکه پولم را صرف این ماشین کردم متاسف می شود ! کیفیت پایین و ضخامت خیلی کم ورق های بکار رفته در بدنه خودرو و مونتاژ بد را که نمی شود پای دیگران نوشت ! هر کاری کردم صدای تق تق درها کم نشد و صدای زوزه باد که ازشوت میاد هم واقعا گاهی اعصاب آدم را بهم میریزه ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۲۶ فروردين ۱۳۹۷
با نظارت بیشتر میشه جلوی این معضلات را گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۲۶ فروردين ۱۳۹۷
باید جلوی واردات بی رویه گرفته شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۲۶ فروردين ۱۳۹۷
من که خودرو ندارم و نمی تونم بخرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۲۶ فروردين ۱۳۹۷
خودرو باید باکیفیت و ارزون شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۲۶ فروردين ۱۳۹۷
هر قطعه جدید چه از نمایندگی باشه یا از بازار دو روزه خراب میشه تازه خیلی هاش هم نیست ماشین نو میزننن قطعات ندارد
Germany
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۶ فروردين ۱۳۹۷
خودرو سازان ما خودشون اینطوری میخان و نا رضایتی مردم براشون مهم نیست
-
ناشناس
۰۹:۲۲ ۲۶ فروردين ۱۳۹۷
باید خودروهای داخلی ارتقا پیدا کنه
-
بهمن
۰۹:۲۲ ۲۶ فروردين ۱۳۹۷
تا زمانی که بدون توجه به منافع ملی و خدمت به مردم نتیجه این میشود تا دستشان به بیرون از مرزها به دنبال پژو رنو و...باشد وضعیت همین طور است بیایید از وزارت دفاع یاد بگیریم که سلاحهای تولیدی ایران در طراز جهانی رقابت میکند ای کاش صنعت ایران خودرو الگوی خود را وزارت دفاع قرار دهد
آخرین اخبار