آذربایجان شرقی جز رتبه‌های برتر موزه داری کشور

آذربایجان شرقی از نظر قدمت و تعدد موزه‌ها پس از تهران در جایگاه دوم کشور قرار دارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز ؛ آذربایجان شرقی دارای ۲۸ موزه است که ۱۹ موزه در تبریز واقع شده برخی از این موزه‌ها عبارتند از موزه آذربایجان ، ارامنه ، استاد شهریار ، پست ، تاریخ طبیعی ، سرداران مشروطیت  ، سفال ، سنجش ، شهرداری، عصر آهن ، فرش ، قاجار ، قرآن و کتابت ، محرم، موزه ایلخانی مراغه ، موزه سنگ نگاره‌های مراغه ، موزه مردم شناسی جنوب سهند در بناب ، موزه عشایر آذربایجان در سراب ، موزه ادب و عرفان اهر که هر کدام ع‍لاوه ب‍رگ‍ن‍ج‍ی‍ن‍ه ه‍‍ا‌ی غ‍ن‍‍ی خ‍ود ب‍ه ت‍ن‍‍ه‍‍ای‍‍ی رو‌ای‍ت‍گ‍ر ب‍خ‍ش‍‍ی از ت‍‍اری‍خ ای‍ر‌ان در ق‍رون گ‍ذش‍ت‍ه و ح‍ک‍‍ای‍تگ‍ر چ‍گ‍ون‍گ‍‍ی پ‍ی‍وس‍ت‍ن ک‍ش‍ور ب‍ه ق‍‍اف‍ل‍ه ت‍م‍دن م‍‍ی ب‍‍اش‍ن‍د.

آذربایجان شرقی جزو رتبه‌های برتر موزه داری کشور

آذربایجان‌شرقی جزو معدود استان‌های کشوربه لحاظ موقعیت تاریخی و گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ گفت: آذربایجان‌شرقی جزو معدود استان‌های کشور است که تقریباً تمام ۱۹ شهرستان خود را به یک و یا حتی چند موزه مجهز کرده است.

آبدار افزود: چندین هزار شی تاریخی موزه‌های استان در سیستمی با عنوان نرم‌افزار اموال منقول تاریخی ثبت شده که امکان پژوهش و دسترسی را برای پژوهشگران و علاقه‌مندان تسهیل می‌کند.

وی افزود: در این زمینه چند کار اساسی از سوی مسئولان فرهنگی استان صورت گرفته است که در وهله اول تلاش شده تا موزه‌های آذربایجان شرقی به لحاظ ساختاری ، ویترین بندی ، نیروی انسانی و حفاظتی و همچنین اشیا نگهداری شده در ردیف قابل توجه‌ترین موزه‌های کشور به حساب آیند و از این منظر دارای جاذبه برای گردشگران باشند.

آبدار گفت: در مرحله بعدی سعی شده است تا ساعات بازدید از موزه‌ها افزایش یابد برای مثال در تابستان‌ها و ایام نوروز بازدید از موزه‌ها همه روزه از ساعت هشت صبح تا ۱۴ و از ۱۶ تا ۲۱ برای علاقه‌مندان و گردشگران امکان پذیر است.

وی یادآوری نمود که موزه داران موظف هستند تا زمانی که گردشگران و بازدیدکنندگان در این مکان‌ها حاضرند موزه‌ها را برای بازدید آن‌ها باز نگه دارند.

آبدار موزه‌های این استان را با توجه به داشتن ویژگی‌ها و اشیای منحصربه‌فرد دارای جاذبه‌های فراوان گردشگری تاریخی و مردم‌شناسی دانست و ادامه داد: مجموعه این اقدامات باعث شده است تا در سال ۹۶، نزدیک به یک‌میلیون نفر از موزه‌های این استان دیدن کنند.

وی گفت: در ایام نوروز هر سال کارت‌های تخفیف بازدید از موزه‌های تبریز و استان چاپ و علاوه بر توزیع شدن در میان ساکنان تبریز، در برخی نقاط پرتردد و تاریخی شهر نیز توزیع میشودکه در قالب این طرح، گردشگران و مردم و شهروندان تبریزی برای دیدن و آشنایی بیشتر با داشته‌ها و تاریخ و هویت استان در موزه‌های شهر، به دیدن این اماکن دعوت میشوند.

وی با تاکید بر اینکه اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی تمام تلاش خود را برای توسعه و رونق فعالیت موزه‌ها صورت می‌دهد، گفت: در این راستا حمایت‌های لازم برای خدمات رسانی بهتر به گردشگران داخلی و خارجی جهت بازدید از موزه‌ها و سایر اماکن دیدنی استان در دستور کار قرار دارد.

آذربایجان شرقی جزو رتبه‌های برتر موزه داری کشور

 ساخت موزه فرش در تبریز

استاندار آذربایجان شرقی نیز در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛گفت: یکی از اهداف و مقاصد اصلی گردشگران خارجی در سفر به شهر تبریز موزه‌های این کهن شهر است که باید آن‌ها را فعال کنیم.

مجید خدابخش افزود: کارشناسانی که در موزه حضور دارند با توضیجات بسیار ارزشمند و جامعی که به گردشگران خارجی ارائه خواهند داد نقش بسزایی در تشریح تاریخ این کهن شهر ایفا می‌کنند.

وی همچنین در خصوص ساخت موزه فرش تبریز گفت: احداث این موزه با ۱۲ هزار متر زیر بنا از ۸ سال پیش آغاز شده، ولی از ۲ سال گذشته ساخت آن متوقف شده بود که در تلاش هستیم عملیات احداث این پروژه تا یک ماه آینده از سر گرفته شود.

خدابخش با اشاره به اینکه ربع رشیدی یکی از بی نظیرترین و پرافتخارترین آثار تبریز می‌باشد، گفت: کاوشگران آلمانی در این محوطه باستانی و بین المللی در حال کاوش هستند.

وی خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم این اثر تاریخی بین المللی که قدمتی ۷۰۰ ساله دارد طی دو ماه آینده به عنوان یکی از مراکز گردشگری استان میزبان گردشگران داخلی و خارجی باشد.

آذربایجان شرقی جزو رتبه‌های برتر موزه داری کشور

موزه آذربایجان  بزرگترین موزه‌ تاریخی کشور

صریرایی رئیس موزه آذربایجان نیز در گفتگو باخبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛باشگاه گفت: موزه آذربایجان که یکی از بزرگترین موزه‌های کشور به شمار می‌آید و در آن ۱۲ هزار اشیای فرهنگی و هنری و بیش از دو هزار و ۳۰۰ قطعه ثبت شده تاریخی نگهداری می‌شود .

وی گفت:در موزه آذربایجان کارگاه بزرگ مرمت اشیای تاریخی وجود دارد که در آن کارشناسان تحصیل کرده و متخصص مشغول به کارند و اولاً به صورت دوره‌ای آثار و اشیای موجود در موزه را بازرسی و در صورت نیاز به مرمت آثار سفالی، فلزی، کاغذی، پارچه‌ای اقدام می‌نمایند و درثانی اشیاء و آثار کشف و ارسال شده به موزه را در کارگاه مرمت و بعد در معرض دید بازدید کنندگان قرار می‌دهند و در نهایت این کارگاه علاوه بر ارائه خدمات به موزه آذربایجان به موزه‌های بخش خصوصی نیز خدمات ارائه می‌کند.

آذربایجان شرقی به علت برخورداری از پیشینه تاریخی و فرهنگی بسیار کهن ومرکز آن، شهر تبریز نیز با پنج بار تجربه پایتختی دارای آثار، بنا‌ها و میراث غنی تاریخی و فرهنگی است که هرکدام گوشه‌ای از تاریخ این بخش از سرزمین ایران را به یادگار دارند.

در سایه همین میراث گرانبهاست که این استان هم‌اکنون با داشتن بیش از ۲۸ موزه تاریخی، فرهنگی، مردم شناسی و طبیعی و تعداد زیادی موزه‌های خصوصی کوچک و بزرگ به ویترینی از موزه‌های مختلف تبدیل شده است.

آذربایجان شرقی جزو رتبه‌های برتر موزه داری کشور

انتهای پیام/ش

موزه آذربایجان بزرگترین موزه‌ کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.