بازنویسی پنهانی «راهنمای شکنجه» برای سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس

گزارش‌ها حاکی است دولت انگلیس به طور پنهانی در حال بازنویسی دستورالعملی درباره شکنجه بازداشت شدگان به دست عوامل اطلاعاتی خود است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از راشا تودی، گزارش‌ها حاکی است دولت انگلیس به طور پنهانی در حال بازنویسی یک سند راهنما برای افسران امنیتی این کشور است که چگونگی جلوگیری از نقض حقوق بشری زندانیان را شرح می‌دهد.

گزارش‌ها حاکی است این سند راهنما بدون کمک گرفتن از گروه‌های فعال حقوق بشری در حال بازنویسی است. این اقدام، علی‌رغم آن صورت گرفته است که کمیسر سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس اعمال هرگونه تغییر در این سند را ملزم به گرفتن مشورت از گروه‌های حقوق بشری دانسته است. این مسئله نگرانی فعالان انگلیسی درباره احتمال سهل‌انگارانه بودن نسخه جدید این سند برای سرویس‌های اطلاعاتی این کشور را بر انگیخته است.

نسخه پیشین این سند که به «راهنمای جامع» موسوم است، در پی واقعه 11 سپتامبر سال 2001 نگارش شد و به افسران ام آی5 و ام آی6 اجازه داد بازداشت شدگان را مورد شکنجه قرار دهند.

بر اساس گفته‌های دیوید کامرون، نخست وزیر پیشین انگلیس، نسخه جدید این سند راهنما که در سال 2010 منتشر شد با هدف «حل و فصل کردن مشکلات گذشته آن» نگارش شده است. کامرون گفته بود این نسخه جدید به منظور «وجود شفافیت بیشتر درباره مسائلی که قابل قبول هستند و دیگر مسائل غیر قابل قبول» منتشر شده است.

در پی انتشار گزارشی از جانب «سر مارک واکر»، کمیساریای خدمات اطلاعاتی انگلیس، که در آن از نحوه نگارش این راهنما انتقاد شده بود، گفته می‌شود اکنون مقامات انگلیس در حال بازنویسی پنهانی آن هستند.

بر اساس گزارش گاردین، با این‌که واکر توصیه کرده بود دولت انگلیس هنگام گردآوری نسخه جدید با گروه‌های حامی حقوق بشر مشورت کند، تا کنون وزارت‌خانه‌ها، آژانس‌های اطلاعاتی و واحد مبارزه با تروریسم پلیس انگلیس تنها نهادهایی بوده اند که در نگارش این سند با آن‌ها مشاوره صورت گرفته است.

اکنون 5 گروه حامی حقوق بشر در نامه‌ای به بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس به او هشدار داده اند «لکه ماندگار همدستی انگلیس در نحوه مبارزه با تروریسم و شکنجه به بهانه آن، نیاز به اتخاذ تدابیر بازدارنده را نشان می‌دهد.»

نگرانی‌ها درباره احتمال رفتار سهل‌انگارانه در قبال شکنجه در پی سخنان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که گفته بود شکنجه با استفاده از آب و «بسیار بدتر از آن» را برخواهد گرداند و نیز انتخاب جینا هاسپل به عنوان رئیس سازمان سیا، تشدید شد. گزارش‌ها حاکی است هاسپل ناظر تاسیس نخستین «پایگاه سیاه» سازمان سیا در تایلند بوده است که بازداشت شدگان در آن مورد شکنجه قرار می‌گرفته اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار