با جاهای دیدنی تهران پایتخت ایران آشنا شوید

مکان های دیدنی تهران از جمله کاخ گلستان، کوچه مروی، امامزاده صالح، پارک طالقانی را بیشتر بشناسید.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، سفر به تهران در ایام نوروز بسیار لذت‌بخش است، چرا که خبری از شلوغی و ترافیک همیشگی تهران نیست و آسمان تهران، آبی‌تر از هر زمان دیگری است.

کاخ گلستان

کاخ گلستان با قدمتی بالغ بر ۴۴۰ سال یکی از منحصر به فردترین مجموعه‌های تاریخی ایران می‌باشد. اطلاق نام گلستان به این مجموعه ریشه در بنیان تالاری بنام «گلستان» که از بنا‌های عهد آقا محمد خان قاجار بوده و در سال ۱۲۱۶ ه‍. ق و در عهد فتحعلی شاه قاجار به پایان می‌رسد دارد.
در بین همهمه و شلوغی بازار تهران می‌رسیم به کاخ گلستان. کاخ گلستان در میدان ارگ واقع شده و بعد از گشت و گذار در بازار یا قبل از آن می‌شود سری به آن زد.

 کاخ گلستان

بازار تهران

بازار تهران بازاری است قدیمی واقع در مرکز شهر تهران در منطقه ۱۲ شهری تهران.

این بازار در میان خیابان‌های مولوی در جنوب، مصطفی خمینی (سیروس سابق) در شرق، پانزده خرداد (بوذرجمهری سابق) در شمال و خیام در غرب قرار گرفته‌است. در تقاطع این خیابان‌ها میدان محمدیه، چهارراه مولوی و چهارراه سیروس قرار گرفته‌اند.

بازار تهران

میدان پانزده خرداد در بیرون از محدودهٔ بازار و سبزه‌میدان در محدودهٔ بازار قرار گرفته‌است. از گذر‌های اصلی درون بازار می‌توان از گذر لوطی‌صالح نام برد.

قهوه‌خانه حاج علی درویش

قهوه‌خانه حاج علی درویش که عنوان کوچک‌ترین قهوه‌خانه دنیا را یدک می‌کشد، یکی از جاذبه‌های گردشگری بازار تهران است. این قهوه‌خانه در راسته بازار زرگرها قرار دارد.

قهوه‌خانه حاج علی درویش
 

در این قهوه‌خانه می‌توانید بهترین و خوش‌طعم‌ترین چای را با بهترین کیفیت میل کنید، با حاج‌ کاظم صاحب کنونی قهوه‌خانه که این مکان را از پدر خود به ارث برده است هم‌صحبت شوید، از دکوراسیون خاطره‌انگیز آن دیدن کنید، تا چای شما حاضر می‌شود یک دقیقه مطالعه کنید و در نهایت با بقیه پول خود به صندوق مولا که برای کمک بچه‌های بهزیستی راه‌اندازی شده کمک کنید.

کوچه مروی

کوچهٔ مروی (که در تداول عام کوچه مروی تلفظ می‌شود) یکی از کوچه‌های قدیمی شهر تهران است.

کوچه مروی و کوچه خدابنده‌لو از قدیم در شمار اماکن معروف خرید محسوب می‌شده‌اند و در مجاورت خیابان ناصرخسرو واقع شده‌اند. [۱]کوچهٔ مروی، کوچه‌ای شرقی-غربی است. این کوچه از سمت غرب و از خیابان ناصرخسرو مقابل شمس‌العماره شروع شده و به خیابان پامنار خاتمه می‌یابد.

کوچه مروی

میدان پانزده خرداد در بیرون از محدودهٔ بازار و سبزه‌میدان در محدودهٔ بازار قرار گرفته‌است. از گذر‌های اصلی درون بازار می‌توان از گذر لوطی‌صالح نام برد.

خیابان ناصر خسرو

در این خیابان بناهای تاریخی بسیاری از گذشته به جای مانده است. از مهمترین آن‌ها می‌توان به شمس‌العماره، مدرسه دارالفنون و سرای روشن اشاره کرد که خوشبختانه با مرمت و بازسازی‌هایی که بر روی آنها انجام می‌گیرد، اوضاع بهتری نسبت به بسیاری از بناهای تاریخی تهران و ایران دارند.

خیابان ناصر خسرو
 

دارالفنون مدرسه

دارالفنون یکی از برجسته‌ترین اقدامات امیر کبیر بوده که در زمینه‌ی ایجاد آگاهی علمی، اجتماعی و فرهنگی ایرانیان تاثیر بسزایی داشته است.

مدرسه‌ای قدیمی که به دستور امیرکبیر در تهران ساخته شد، این روزها در حال مرمت و بازسازی است. اما ورود به آن برای شما امکان‌پذیر است.

دارالفنون مدرسه

این مدرسه آغاز دوره‌ای جدید در آموزش عالی ایران محسوب می‌شود و از اگر از میدان توپخانه به سر خیابان ناصر خسرو بروید، اولین بنای تاریخی که توجه شما را به خود جلب می‌کند همین مدرسه دارالفنون است.

سرای روشن

سرای روشن نام یک ساختمان زیبا از تهران قدیم است که همواره توجه رهگذران و گردشگرانی که از مقابل آن عبور می‌کنند را به خود جلب می‌کند.

سرای روشن

این بنا در سال ۱۳۱۱ ساخته شده است و از نظر تاریخی و معماری دارای ارزش بسیار بالایی است.

میدان توپخانه (امام خمینی)

میدان توپخانه یکی از قدیمی‌ترین میدان‌های تهران است که همچنان از پر رفت و آمدترین آن‌ها هم محسوب می‌شود. ساختمان مخابرات که جایگزین ساختمان تلگراف‌خانه قدیمی شد، از بدو تاسیس تاکنون تبدیل به نماد این میدان شده است.

میدان توپخانه (امام خمینی)

در میدان توپخانه امروزه وسایل الکترونیکی مثل لوازم جانبی صوتی و تصویری و کنسول‌های بازی قدیمی و جدید به فروش می‌رسد.

امامزاده صالح

حرم امامزاده صالح (ع) از خاطره‌انگیزترین مراکز گردشگری مذهبی در تهران است که همه روزه تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی برای زیارت و همچنین دیدن محیط زیبا و البته معماری آن، به این محل مراجعه می‌کنند.

امامزاده صالح

موزه سینما (باغ فردوسی)

باغ‌موزه سینما یکی از موزه‌های تهران است که بنای آن با نام «عمارت باغ فردوس» شناخته می‌شود. این عمارت مربوط به دوره قاجار است و به دستور محمدشاه قاجار ساخته شده است. خوشبختانه به این باغ‌موزه از نظر معماری و همچنین رسیدگی به فضای سبز آن اهمیت بالایی داده می‌شود و پس از حضور در آن متوجه این موضوع خواهید شد.

موزه سینما (باغ فردوسی)

در این موزه ۲ کافه هم وجود دارد که به ارائه سرویس به شما می‌پردازند. همچنین می‌توانید از فروشگاه‌های محصولات فرهنگی در این مجموعه دیدن کنید و محصولاتی مثل آلبوم‌های موسیقی و کتاب خریداری کنید.

کاخ سعدآباد

مجموعه سعدآباد در کوهپایه‌های توچال و دره‌ سرسبز دربند قرار گرفته است. این مجموعه از هجده کاخ کوچک و بزرگ از دوره‌های قاجاریه و پهلوی از جمله کاخ شهوند، کاخ موزه ملت، کاخ شمس و... تشکیل شده است.

کاخ سعدآباد

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران در زمان محمدرضا پهلوی به سبکی مدرن جهت سکونت او و خانواده‌اش ساخته شد.

کاخ نیاوران

برخی از بناهای کوچک باغ نیاوران تخریب شد و این کاخ در سال ۱۳۴۷ هجری شمسی مورد بهره‌برداری قرار گرفت و تا واپسین ساعات خروج خانواده پهلوی از کشور محل اصلی سکونت محمدرضا پهلوی و خانواده وی بود.

پارک طالقانی

پارک طالقانی در سال ۱۳۶۱ افتتاح شد، اما بیشترین تغییرات در دهه اخیر در پارک طالقانی انجام شده است.

پارک طالقانی

این پارک با احداث پل طبیعت بر روی بزرگراه مدرس به پارک آب و آتش متصل شد. باغ‌موزه دفاع مقدس در کنار این پارک ساخته شد و بزرگترین پرچم ایران در این پارک قرار گرفت که ۱۰۰۰ متر مربع مساحت دارد.

پل طبیعت

پل طبیعت یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار در تهران است که با امکانات مناسبی که برای گردشگران در آن تدارک دیده شده، هر روز شاهد حضور گردشگران زیادی است. از جمله این امکانات می‌توان به رستوران و کافی‌شاپ، فضای سبز زیبای کار شده در دو طرف پیاده راه و کافه گالری اشاره کرد. این پل با توجه به پس‌زمینه‌های زیبایی که در اطراف آن دیده می‌شود، به محلی زیبا برای عکاسی و گرفتن عکس‌های یادگاری هم تبدیل شده است.

پل طبیعت

گنبد مینا

گنبد مینا نام بزرگترین آسمان‌نمای ایران است که در سال ۱۳۹۳ در به بهره‌برداری رسید. در این دوره و زمانه که آلودگی هوا مانع از این شده است تا کمتر به آسمان نگاه کنیم، چنین بنایی به منظور جدا کردن ما از زندگی پر هیاهوی شهری ساخته شده است، تا برای ساعتی هم شده بر روی صندلی نشسته و دیدن زیبایی‌های آسمان لذت ببریم و کهکشان‌ها و ستاره‌ها را از نزدیک‌ ببینیم و از دیدن آنها لذت ببریم.

گنبد مینا

گنبد مینا، بزرگترین آسمان‌نما یا پلانتاریوم خاورمیانه، یک شبیه‌ساز از جهان هستی و کرات و ستارگان است که در آن به صورت سه بعدی فیلم‌هایی با موضوعات نجومی به نمایش در می‌آید.

پارک ملت

پارک ملت از قدیمی‌ترین و وسیع‌ترین پارک‌های تهران است که همه روزه، از سالیان بسیار دور پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است. این پارک به لحاظ تاریخچه، قدمت، قرار گرفتن در منطقه‌ای زیبا و خوش آب و هوا، معماری اصولی و امکانات از اهمیت بالایی برخوردار است و شهرداری تهران هم به وضعیت آن با کیفیت خوبی رسیدگی می‌کند.

پارک ملت

دربند

دربند، یکی از محله‌های تهران از دهکده‌های قدیمی شمیران در شمال باغ سعدآباد است. محله دربند از مناطق خنک و گردشگری تهران است.

دربند

سربند

میدان سربند نقطه پایانی خیابان دربند است. خیابانی که از میدان قدس (تجریش) شروع می‌شود و به میدان سربند ختم می‌شود.

ارتفاع میدان سربند از سطح دریا ۱۸۰۵ متر است.

سربند

در میدان سربند مجسمه ارزشمندی به نام «تندیس کوهنورد» به نمایش گذاشته شده است که سال ۱۳۴۱ رضا لعل ریاحی آن را ساخت، تاکنون میزبان کوهنوردان زیادی بوده که از کنارش گذشته‌اند.

ایده‌ی ساخت این تندیس را حسن وجدان‌خوش که خود کوهنورد حرفه‌ای بود پیشنهاد کرد. این تندیس سیمانی که امروز می‌بینیم، روی نسخه‌ی گِلی مجسمه در سال ۱۳۳۸ ساخته شده است.

بام تهران

بام تهران یکی از دیدنی‌های جذاب تهران است که همه روزه عده زیادی از مردم برای بازدید از آن به این محل مراجعه می‌کنند. اینجا با هوای پاک و کوهستانی که دارد، می‌تواند گزینه خوبی برای جدا شدن از شلوغی و ترافیک و هیاهوی شهر باشد تا به ویژه در روز‌های میانی هفته، ساعاتی را با دیدن مناظر زیبای آن در آرامش سپری کنید.

بام تهران

بام تهران به حد فاصل انتهای خیابان ولنجک تا ابتدای تله‌کابین توچال گفته می‌شود.

میدان آزادی

میدان آزادی (پیش از انقلاب اسلامی: میدان شهیاد) بزرگ‌ترین میدان شهر تهران است که در بخش غربی آن جای گرفته‌است. این میدان به همراه برج آزادی در سال ۱۳۴۹ خورشیدی برای یادبود جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران و به دستور محمدرضا پهلوی و توسط حسین امانت طراحی و ساخته شد و پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ به نام «میدان آزادی» نام گرفت.

میدان آزادی

این میدان از شرق به خیابان آزادی (خیابان آیزنهاور)، از شمال به بزرگراه محمدعلی جناح، از غرب به بزرگراه لشگری (جاده مخصوص کرج) و از جنوب به بزرگراه آیت‌الله سعیدی (بزرگراه شهیاد) پیوند دارد. برج آزادی نماد تهران می‌باشد.

برج میلاد

برج میلاد تهران نام برج مخابراتی چند منظوره‌ای است که در شمال غربی تهران، پایتخت ایران قرار دارد. این برج با ارتفاع ۴۳۵ متر، بلندترین برج ایران، ششمین برج بلند مخابراتی جهان و نوزدهمین سازهٔ بلند نامتکی جهان است.

این برج با ۱۳ هزار متر زیربنا از نظر وسعت کاربری سازهٔ رأس برج در میان تمامی برج‌های مخابراتی دنیا مقام نخست را دارد.

برج میلاد

انتهای پیام/ز

برچسب ها: سفر عید ، سفرنوروزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۰۵ فروردين ۱۳۹۷
آفرین به این گزارش