قلعه چالشتر از جاذبه‌های گردشگری چهارمحال و بختیاری

قلعه تاریخی چالشتر بنای باشکوهی از نظر معماری و هنر حجاری در ایران است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد به نقل از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری؛ قلعه چالشتر، به عنوان یک اثر باشکوه از نظر معماری و هنر حجاری مطرح است که هر ساله پذیرای مسافران و گردشگران نوروزی می‌باشد.

این قلعه در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۷۷ با شمارهٔ ۲۱۰۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

قلعه چالشتر از جاذبه‌های گردشگری چهارمحال و بختیاری

مجموعه قلعه تاریخی چالشتر شامل دو بنای قلعه خدارحم خان و قلعه محمودخان مربوط به دوره قاجار که در سال ۱۳۲۱ هجری قمری در چالشتر احداث شد، تلفیقی از معماری دوران قاجار با معماری اروپایی، با ستون‌هایی ایستاده از سنگ و نقش برجسته‌های دیدنی می‌باشد.

بنا بر گفته کهنسالان بومی چالشتر، شواهد موجود و همچنین بر پایه بررسی یک عکس هوایی، این قلعه دارای ۲۲ برج مدور با چهار دروازه به سوی نافچ، سامان، دهکرد و سورشجان بوده است.

قلعه چالشتر از جاذبه‌های گردشگری چهارمحال و بختیاری

قلعه چالشتر دارای سر درب و دروازه‌هایی بوده که بسیاری از آن‌ها از بین رفته و بازمانده‌های آن نیز در روند توسعه کنونی در معرض خطر انهدام قرار گرفته است.

باروی قلعه، نما و پوسته‌ای آجری داشته و در بررسی‌های ناشی از تخریب برج و بارو‌های تپه، دو دوره دیوارکشی آشکار است.

بنا بر شواهد، دوره نخست می‌تواند مربوط به دوره صفوی باشد که ترکیب آن خشت و گلی و قطور‌تر بوده و پوسته رویی مربوط به دوره قاجار با نمای آجری مغز خشتی دارد.

قلعه چالشتر از جاذبه‌های گردشگری چهارمحال و بختیاری

نام قلعه چالشتر در متون مختلف، مانند «مرآت البلدان ناصری» و «سفرنامه هانری رنه دالمانی» آورده شده است.

موزه کار و زندگی، موزه حمام، موزه سنگ و موزه شهدا از بخش‌های این مجموعه می‌باشد.

این قلعه، بافت قدیمی در مرکز چالشتر را در خود جای داده و با آنکه بخش‌های قابل توجهی از برج و بارو‌های این قلعه از بین رفته، امروزه خیابان‌های اطراف محیط مستطیل شکل پیرامون قلعه را به خوبی آشکار کرده است.

در تمامی اسناد مالکیت‌های موجود، حد املاک و منازل مسکونی محدوده قلعه و حصار قلعه و نه به شارع عام محدود شده که این موضوع از نظر حقوقی نیز بسیار قابل اهمیت است.

تاکنون آثار با ارزش فرهنگی و تاریخی شامل مسجد جامع، منزل ستوده، خانه آزاده، سر درب قلعه، اتاق نقاشی، موزه مردم شناسی، موزه سنگ و موزه حمام چالشتر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند.

گفتنی است: چالشتر در غرب شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری و در ابتدای مسیر گردشگری شهرستان سامان و حاشیه رودخانه زاینده رود قرار دارد.

انتهای پیام/ن

قلعه چالشتر بنایی باشکوه از معماری و هنر حجاری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار