رویدادهای مهم افغانستان در 24 ساعت گذشته

ممانعت از گسترش روابط چین و افغانستان، کمک 9 میلیون دلاری ژاپن به افغانستان، شرکت مخترعان افغان در مسابقات بین المللی کانادا، و بازداشت دو فرمانده شبکه حقانی از جمله رویدادهای برجسته 24 ساعت گذشته است که در افغانستان خبر ساز شد.

رویدادهای مهم افغانستان در 24 ساعت گذشتهبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، ممانعت از گسترش روابط چین و افغانستان ، کمک 9 میلیون دلاری ژاپن به افغانستان ، شرکت مخترعان افغان در مسابقات بین المللی کانادا، «ننگرهار» مسیر قاچاق مواد مخدر و بازداشت دو فرمانده شبکه حقانی از جمله رویدادهای برجسته 24 ساعت گذشته است که در افغانستان خبر ساز شد.

** سفیر چین در کابل از کشورهایی نام برد که مانع گسترش روابط تجارتی دو کشورند
«سپین لوجینگ سون» سفیر چین در افغانستان اعلام کرد که برخی از کشورهای آسیای میانه مانع گسترش روابط تجارتی چین و افغانستان از طریق راه آهن می شوند. وی از کشوری خاص نام نبرد اما گفت که تلاش می کند هرچه زودتر افغانستان و چین از طریق راه آهن و جاده با شمال افغانستان وصل شود. سفیر چین تأکید کرد که هرچه زودتر منطقه تجارتی «اورومچی» چین با شمال افغانستان وصل خواهد شد.

**کمک 9 میلیون دلاری ژاپن به افغانستان
منابع خبری افغانستان به نقل از وزارت اقتصاد این کشور اعلام کردند که ژاپن 9 میلیون دلار برای چهار طرح توسعه به دولت این کشور کمک کرده است. این مبلغ در ساخت سردخانه، آسفالت جاده و عرضه میوه و سبزی در استان هرات به مصرف خواهد رسید. ژاپن یکی از بزرگترین کمک کنندگان خارجی است که در 17 سال گذشته میلیاردها دلار به افغانستان کمک کرده است.

**شرکت مخترعین افغان در مسابقات بین المللی و نوآوری کانادا
«مصطفی رضایی»، رئیس انجمن مخترعین افغانستان، از اشتراک نوآوران افغانستان در سومین دوره مسابقات بین‌المللی اختراعات کانادا، خبر داد. وی افزود که بر اولین بار است که تیم مخترعین افغان در مسابقات بین‌المللی اختراعات کانادا حضور خواهند یافت. رضایی تأکید کرد که این مسابقات فضای بسیار خوبی برای رقابت افغان ها با توجه به شناخت از فضای کشف ‌نشده اختراعات افغانستان خواهد بود. 

**مبدل شدن «ننگرهار» به مسیر قاچاق مواد مخدر
«حضرت حسین مشرقی وال» سخنگوی پلیس استان ننگرهار این کشور اعلام کرد که این استان به مسیر قاچاق مواد مخدر بدل شده و در سال گذشته نیروهای پلیس 37 قاچاقچی را دستگیر کرده اند. وی افزود که همچنین یک هزارو 568 کیلو گرم مواد مخدر نیز بدست نیروهای پلیس افتاد. مشرقی وال گفته است که بیشترین نوع مخدر که از این استان قاچاق می شود از نوع حشیش است.

**بازداشت دو فرمانده شبکه حقانی در «میدان وردک»
وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که در عملیات ویژه نیروهای پلیس در استان میدان وردک دو فرمانده مهم شبکه حقانی بدست نیروهای پلیس دستگیر شدند. در اطلاعیه وزارت کشور افغانستان آمده است که این فرماندهان شبکه حقانی در شهرستان «سید آباد» در منطقه «تنگی» دستگیر شدند. وزارت کشور افغانستان نام های این فرماندهان را «عبیدالله» و «عبدالحق» اعلام کرد که مسئول ساخت و ساز بمب های کنار جاده ای طالبان بوده اند.

**کشف بیش از 400 کیلوگرم مواد مخدر در «بغلان»
دفتر مطبوعاتی پلیس استان بغلان افغانستان با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که در این استان 449 کیلو گرم مواد مخدر کشف و ضبط شده و دو تن نیز در این رابطه بازداشت شده اند. در این اطلاعیه آمده است که قاچاقچیان قصد داشتن این مواد مخدر را به کابل انتقال دهند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار