سرپرست اورژانس کشور مطرح کرد:

تحقق کامل شعار سال در اورژانس/ تدابیر ویژه اورژانس برای چهارشنبه آخر سال/ اختصاص 2 بالگرد جدید به اورژانس/ ثبت 7 رکورد جهانی توسط سازمان

کولیوند گفت: امروز طی تفاهم‌نامه‌ای، دو فروند بالگرد اورژانس تحویل داده شد که دو شهر دیگر نیز به اورژانس هوایی مجهز شوند.
 
به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  پیرحسین کولیوند، سرپرست سازمان اورژانس کشور در نشست خبری با حضور خبرنگاران، گفت: اورژانس کشور یک سال است که سازمانی شده است، سال گذشته سازمان اورژانس در برنامه ششم توسعه مصوب شد و فعالیتش را از فروردین ماه آغاز کرد.اساسنامه  این سازمان  در صحن دولت مصوب و شورای نگهبان مصوب و ابلاغ شد.

وی افزود: با تبدیل مرکز فوریت‌های پزشکی به سازمان تحرک و سرعت بیشتری پیدا کردیم و در مواجهه با بحران‌ها عملکرد بهتری داشتیم؛ در زلزله غرب کشورهم، به دليل حضور در عملیات اربعین حسینی و بارش برف کمی دیرتر وارد عمل شدیم. 

کولیوند تصریح کرد: با سازمانی شدن تعداد بالگردها به ۳۴ فروند افزايش يافت. امروز طی تفاهم‌نامه‌ای در فرودگاه پیام، دو فروند بالگرد دیگر نیز به اورژانس کشور تحویل داده شد که دو شهر دیگر نیز به اورژانس هوایی مجهز خواهند شد. اورژانس هوایی تاکنون توانسته بیش از ۱۹ هزار مصدوم یا بیمار را جابه‌جا کند که بالغ بر ۶۰ درصد آن‌ها به اتاق‌های عمل اعزام شدند. اگر بتوانیم در زمان‌های طلایی مصدومین را به بیمارستان‌ها برسانیم می‌توانیم جان باختن مصدومین را کاهش بدهیم.

سرپرست سازمان اورژانس اظهار داشت: افزایش موتورلانس‌ها در تهران موفقیت‌ خوبی بود و زمان رسیدن اورژانس به صحنه حادثه را کاهش داد.حالا تجربه‌ترین پرسنل اورژانس در رسته موتورلانس‌ها در حال خدمت هستند. در آینده ای نزدکی۵۰۰ تا ۶۰۰ موتورلانس دیگر برای کلان‌شهرها خریداری می‌شود.

عملکرد اورژانس برای دسترسی راحت مردم به خدمات و ارتقای سلامت 

وی ادامه داد: موفق شدیم از دستگاه‌های سونوگرافی پرتابل در موتورلانس‌ها استفاده کنیم تا کار بزرگی از نظر تجهیزات پزشکی و مدرن انجام دهیم سیستم کد ۲۴۷ در خصوص خدمات ویژه برای بیمارانی که دچار سکته قلبی می‌شوند و ۷۲۴ برای بیمارانی که دچار سکته مغزی می‌شوند روز به روز در حال گسترش است تا اگر بیماری دچار سکته حاد قلبی شد، همان لحظه نوار قلب حاضر می‌شود.

کولیوند گفت: شعاری که مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی و اشتغال و تولید ملی انتخاب کردند با این ۲ کد محقق شد و بسیاری از افراد به این وسیله نجات داده شدند.

سرپرست سازمان اورژانس کشور افزود: دیگر فعالیت‌های اورژانس تهیه نقشه مخاطرات جامع سلامت کشور نیز برای شهرها اگر کسی بخواهد به شهرهای دیگر سفر کند می‌تواند از این نقشه استفاده کند. در سرای محله‌های تهران نیز قرار است نیروهای اورژانس حضور داشته باشند تا آموزش‌های عمومی انجام بدهند .قرار است قبل از پخش فیلم در سینماها نیز یک دقیقه وقت بگیریم تا برخی آموزش‌ها را در سینماها به مردم ارائه کنیم.

پیرحسین کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه در حال حاضر تنها یک بالگرد فعال در استان تهران وجود دارد، گفت: با قراردادی که به تازگی بسته شده، تعداد این بالگردها به 3 فروند افزایش می یابد اما با این وجود تا کنون مجموعاً بیش از 19 هزار مجروح توسط بالگردهای اورژانس کشور جابه جا شده است که بالغ بر 60 درصد این مجروحان پس از اعزام به بیمارستان فورا به اتاق عمل منتقل شدند.

وی همچنین با اشاره به اینکه به تازگی قراردادی و هماهنگی هایی با سازمان انتقال خون بسته شده و به انجام رسیده است، گفت: بر اساس این قراراداد موتورلانس ها علاوه بر داشتن دستگاه های سونوگرافی پرتابل و تجهیزات مدرن درمانی روز حاوی ذخایر خونی Oمنفی نیز می شوند تا از خونریزی های حاد و یا کنترل آن در موارد ضروری استفاده شود و در واقع با اقدامات ویژه یک سال اخیر سازمان اورژانس کشور چه از نظر رسیدگی فوری به بیماران سکته های حاد قلبی و مغزی به صورت شبانه روزی و چه از نظر افزایش و تجهیز موتورلانس ها و بالگردهای امداد هوایی توانسته اند، شعار اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید ملی را به طور صد در صد اجرا و محقق کنند.

سرپرست سازمان اورژانس کشور در ادامه با اشاره به راه اندازی سیستم ویژه ناشنوایان در سامانه 115 اورژانس کشور ادامه داد، از طریق نرم افزارهای تعبیه شده در این سیستم عزیزان ناشنوا نیز می توانند، در مواقع اورژانس به راحتی با 115 ارتباط برقرار کنند، به گونه ای که در 200 یا 300 متری محل حادثه نزدیک ترین شعبه اورژانس می تواند با دریافت نقشه دقیق محل حادثه از طریق سامانه مورد نظر خود را بر بالین فرد بیمار یا مجروح فورا برساند.

مصدومیت چهارشنبه سوری سال 95 در آقایان 4 برابر بیشتر بود

 وی در ادامه با تاکید بر رعایت نکات ایمنی در چهارشنبه سوری گفت: برای این منظور هماهنگی‌های لازم با شهرداری‌ها و سرای محله‌ها در قالب برگزاری دوره‌های ویژه آموزشی انجام گرفته است و حتی می توان این آموزش‌ها را به صورت یک دقیقه در پرده سینماها آورد، همچنین معرفی‌ها از سوی این ارگان‌ها برای آموزش ویژه انسانی در موارد اورژانس انجام گرفته است و تاکنون این اقدامات با همکاری های مطلوبی ادامه دارد.

وی افزود: اورژانس ویژه دریایی نیز در بندرعباس راه اندازی شده است و به زودی تعداد ناوگان های هوایی، زمینی، دریایی، ریلی برای گسترش هرچه بیشتر خدمت رسانی در چهارشنبه آخر سال افزایش می یابد و همه مرخصی های پرسنل اورژانس در آن روز همگی لغو شده است.

کولیوند در ادامه با بیان اینکه از نظر جنسی تعداد مصدومیت آقا در چهارشنبه سوری سال 95 ، چهار برابر بیشتر از خانم ها بوده، است، گفت: سوختگی درجه یک، ساییدگی شدید، خراشیدگی و زخم های سطحی و عمقی مهمترین علت این مصدومیت ها بوده است که متاسفانه 91 درصد از کل مصدومیت های چهارشنبه آخر سال در شهرها بوده است که متاسفانه 35 درصد از کل مصدومان را نیز دانش آموزان دربر می‌گیرند و طی تحقیقات مشخص شد که 56 درصد از مواد محترقه تهیه شده در آن چهارشنبه سوری از دست‌فروشان بی نام و نشان خریداری شده است.

42 درصد مصدومیت‌های سال گذشته را اندام فوقانی و 9 درصد را اندام تحتانی تشکیل می‌دهند

وی همچنین با اشاره به اینکه 42 درصد از آسیب های چهارشنبه سوری آخر سال 95، به اندام فوقانی مصدومین وارد شده بود، گفت: 29 درصد موارد مصدومیت نیز مربوط به چشم ها بود و به طور کلی 20 مورد از مصدومان چهارشنبه سوری آخر سال دچار معلولیت های مختلف شدند که بر اثر آن 5 نفر جان خود را از دست دادند و متاسفانه 71 درصد از کل مصدومان چهارشنبه سوری آخر سال گذشته را گروه های سنی 6 تا 17 سال تشکیل می دهند که 81 درصد از آنها از مواد محترقه خطرناک و انواع ترقه های آسیب رسان استفاده کرده اند که این موضوع به بستری شدن 29 درصد از این مصدومان کودک و نوجوان منجر شد.

کولیوند همچنین ادامه داد: بیش از 9 درصد از مصدومیت های چهارشنبه آخر سال به اندام های تحتانی همچون ران، انگشتان و کف پا وارد شد، علاوه بر آن 15 درصد از این مصدومیت ها را ساییدگی ها، 3 درصد را انواع شکستگی ها، 28 درصد را سوختگی های درجه یک، 3 درصد را سوختگی های درجه 2 و بیش از 3 درصد را سوختگی های درجه 3 در بر می گیرد، البته آنچه که مهم است این است که با اقدامات به موقع سازمان اورژانس تقریبا 77 درصد از همه مصدومان چهارشنبه  آخر سال گذشته خوب شدند و فقط برخی ها به علت جراحت وارده و سوختگی های ایجاد شده همچنان برای ادامه درمان به بیمارستان هایی همچون شهید مطهری می‌روند.

کولیوند همچنین در ادامه با اشاره به نقش مهم معلمان و والدین در جلوگیری از مشارکت جوانان و کودکان، گفت: بخشی از برنامه‌های آموزشی برای فرهنگسازی با حضور در مساجد آغاز شده است و همچنان ادامه دارد و علاوه بر آن تدابیر لازم نیز با همکاری شهرداری‌ها و محله‌ها برای پیشگیری از بروز حادثه، مدیریت آن حین وقوع و رسیدگی فوری به مجروحان و مصدومان احتمالی انجام گرفته است. علاوه بر آن همه نیروهای اورژانس تا 16 فروردین ماه با قاطعیت و بیش از پیش در آماده باش کامل در سراسر کشور هستند و تقریبا همه مرخصی‌های پرسنل عزیز لغو شده است.

 رکورد شکنی سازمان اورژانس کشور در زمین لرزه کرمانشاه

سرپرست سازمان اورژانس اظهار داشت:  یکی از مهمترین اقدامات کم نظیر و بی بدیل سازمان اورژانس در جریان مدیریت زلزله کرمانشاه، صورت گرفت راه اندازی 6 بیمارستان صحرایی در طول یک روز، انجام جراحی‌های فوق تخصصی همچون جراحی مغز و اعصاب از جمله اقداماتی است که باعث شد ما 7 رکورد جهانی کسب کنیم.

 وی در ادامه با بیان اینکه هزار و 980 جراحی در کمتر از 3 روز رکورد دیگر سازمان اورژانس در زلزله کرمانشاه بود، افزود: در این جراحی‌ها پیوند اعضاء نیز انجام گرفت و هر 5 دقیقه‌ یک مصدوم با بالگرد انتقال می‌یافت و تقریبا در همان 7 الی 8 ساعت اول بیش از 7 هزار مصدوم این زلزله با بالگرد هوایی به مراکز درمانی فوق تخصصی انتقال یافتند، علاوه بر آن یکی دیگر از مهمترین رکورد‌های ما به برکت امام حسین (ع) داشتن دپوی کامل تجهیزات  پزشکی و انواع اقلام دارویی بود که پیش از آن برای حوادث احتمالی تروریستی اربعین حسینی ذخیره سازی شده بود که همگی در آن زلزله مورد استفاده قرار گرفت.

سرپرست اورژانس کشور همچنین با اشاره به نبود هیچگونه مشکل از نظر کمبود حتی یک قطره خون در زلزله کرمانشاه، ادامه داد: این موضوع نیز یکی دیگر از رکوردهای بی بدیل کشور بوده است و به طور کلی تدابیر ویژه‌ نظام سلامت کشورمان در آن زلزله دلخراش، قدرت سیستم بهداشت و درمان در همه ارگان‌ها را نشان داد.

وی همچنین در ادامه با اشاره به اینکه برخلاف چند سال گذشته میانگین رسیدن نیروی اورژانس بر بالین مصدوم در جاده‌ها به کمتر از 14 دقیقه رسیده است، گفت: این زمان در شهرهای کوچک 8 دقیقه است اما متاسفانه در تهران به علت بار سنگین ترافیکی  نقل و انتقال توسط آمبولانس‌ها کمی تاخیر دارد ولی با موتورلانس‌ها به زیر 10 دقیقه رسیده است که همگی مجهز به دستگاه‌های نوار قلبی و ویدئو شوک هستند.

مصدومان و فوتی‌های اورژانس، جانباز و شهید محسوب می‌شوند

کولیوند خاطر نشان کرد: نیروهای اورژانس در سراسر کشور سختی‌های بسیاری را برای نجات جان بیماران و مصدومان متحمل می‌شوند، گاهی اوقات این عزیزان به علت حجم سنگین کار در حین ماموریت دچار نقص عضو می‌شوند(معلولیت یا قطع عضو) و یا  جان خود را از دست می‌دهند؛  بنابراین برای ارج نهادن به این همه تلاش و فداکاری طبق تفاهم و توافقی که با سازمان بنیاد شهید و جانبازان کشور انجام گرفته است، از این پس آن دسته از عزیزان خدوم سازمان اورژانس که حین ماموریت جان خود را از دست داده و یا به شدت مجروح می‌شوند به عنوان جانباز و یا شهید محسوب شوند.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار