در نشست معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با فعالان نشریات منطقه جنوب غرب مطرح شد:

فراهانی: تولید نشریه برای کسب امتیاز رای در انتخابات نشریات کلاهبرداری فرهنگی است

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: تولید نشریه برای کسب امتیاز رای در انتخابات نشریات کلاهبرداری فرهنگی است.

فراهانی: تولید نشریه برای کسب امتیاز رای در انتخابات نشریات کلاهبرداری فرهنگی استبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدرضا فراهانی  معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به همراه هیئت همراه پس از بازدید یک روزه از دانشکده علوم پزشکی آبادان و نشست با مسئولان و دانشجویان آن دانشکده، همراه با ایرج نظری رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز و مسعود کرمی معاون فرهنگی و دانشجویی، علی خدادادی رئیس سازمان هلال احمر خوزستان و مدیران معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه با فعالان نشریات منطقه جنوب غرب که برای شرکت در دومین کارگاه‌های آموزشی خانه نشریات دانشگاه‌های علوم پزشکی، در منطقه جنوب غرب در دانشگاه علوم پزشکی اهواز گرد هم آمده بودند به گفتگو نشست.

در ابتدای جلسه مسعود کرمی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ضمن خیر مقدم از توجه معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به فعالیت‌های دانشجویی تشکر و قدردانی کرد.

در ادامه رز نعمتی‌نژاد دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی دزفول و نماینده خانه نشریات یکی از مشکلات نشریات را کمبود طراح در حوزه نشریات خواند و گفت امیدواریم که با استمرار کارگاه‌های آموزشی این مشکل برطرف شود.

مشکلات اساسی فعالان حوزه نشریات دانشجویی

همچنین کیمیا نادری دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، نشریات را یکی از ارکان اصلی دانشگاهی خواند و گفت: نبود فضای نقادانه و آزادی بیان حوزه نشریات دانشجویی در برخی از دانشگاه‌ها یکی از مشکلات اساسی فعالان حوزه نشریات دانشجویی است.

وی یکی دیگر از مشکلات حوزه نشریات را عدم تخصیص بودجه کافی خواند و گفت: مشکلات متعددی در برگزاری کارگاه‌های آموزشی به علت عدم تامین اعتبار و تخصیص بودجه کافی وجود دارد.

در ادامه این جلسه لیلا بیرونی، عضو شورای مرکزی خانه نشریات وزارت بهداشت و نماینده قطب جنوب غرب نیز با تاکید بر نبود فضای نقادانه در برخی دانشگاه‌ها گفت: البته باید به رعایت اخلاق حرفه‌ای در نشریات توجه کرد و نباید نقد را با توهین اشتباه گرفت.

همچنین محمد صابرقربانی، نماینده دانشجویی ناظر در شورای ناظر بر نشریات اهواز ضمن خوشامدگویی به حاضرین گفت: برگزاری کارگاه‌های خانه نشریات در استان‌ها یک اقدام مثبت و حرکتی رو به جلو خواهد بود.

همچنین پس از پایان سخنان نمایندگان نشریات دانشجویی، محمدرضا فراهانی معاون فرهنگی ودانشجویی وزارت بهداشت خطاب به فعالان حوزه نشریات دانشگاه‌های علوم پزشکی منطقه جنوب غرب کشور گفت: قدر حوزه رسانه و نشریات را بدانید، شما که در فضای دانشگاهی قلم به دست می‌گیرید، رسالت خطیری برعهده دارید.

وی خاطرنشان کرد: صاحبان قلم آنقدر صاحب ارزش و مقام هستند که خداوند در قرآن کریم به قلم قسم یاد کرده و اینجا می‌توان به اهمیت حوزه نشریات و رسانه‌ها پی ببریم.

وی گفت: بنده معتقدم بنیادی‌ترین کاری که در دانشگاه‌های علوم پزشکی صورت می‌گیرد، بحث نشریات دانشگاهی است و اعتقاد دارم حوزه نشریات دانشگاهی یکی از بخش‌های مهم و اساسی در مراکز آموزشی و دانشگاهی به شمار می‌رود و به نظرم هر چه در راستای توسعه نشریات دانشگاهی گام برداریم و هزینه کنیم باز هم کم است.

فراهانی با بیان اینکه حوزه فرهنگی از اهمیت بالایی برخوردار است و حتی از حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مهم‌تر است، گفت: فرهنگ زیربنای توسعه به شمار می‌رود و هر کشوری که از غنای فرهنگی لازم برخوردار باشد قطعا مسیر رشد و پیشرفت را طی می‌کند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: حتی کشورهایی که به لحاظ علمی توسعه یافته‌اند اما به لحاظ فرهنگی دچار عقب ماندگی هستند٬ ممکن است در کشورشان فجایع و جنگ‌هایی رخ دهد و این نشان می‌دهد که فرهنگ از اهمیت بالایی برخوردار است .

زیربنایی‌ترین مقوله در فرهنگ تعقل، خردورزی و اندیشه گرایی است

فراهانی با تاکید بر اینکه زیربنایی‌ترین مقوله در فرهنگ تعقل، خردورزی و اندیشه گرایی است، اظهار کرد: در قرآن کریم، در خصوص تعقل و خردورزی آیات زیادی مشاهده می‌شود که نشان از اهمیت این موضوع است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همه ما باید ظرفیت نقد پذیری را در خود تقویت کنیم و باید بدانیم در صورت داشتن فرهنگ درست، قطعا در همه زمینه‌ها رشد خواهیم داشت.

فراهانی افزود: آنطور که باید گفتگو و تعامل را آموزش ندیده‌ایم و در مواردی به جای مطالبه‌گری٬ پرخاشگری وجود دارد؛ نکته دیگر این است که باید بیاموزیم برای ساختن آینده خوب نیاز به تساهل و گفت و گو داریم.

وی در ادامه با استقبال از تعدد نشریات دانشگاهی گفت: در کنار تعدد نشریات باید به محتوای آنان نیز توجه کرد و اینکه برخی افراد یک نشریه بدون محتوا و صرفا به دلیل کسب امتیاز رای در انتخابات نشریات تولید می‌کنند یک کلاهبرداری فرهنگی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار