مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور عنوان کرد؛

باید تمام هدف حوزه خدمت به مردم باشد

آیت الله اعرافی گفت:حوزه باید تمام هدفش خدمت به مردم باشد،این مفهوم اجتماعی حوزه است،درب حوزه باید به روی همه اندیشمندان باز باشد وبراساس مأموریت اصلی گره از کار مردم باز کندو پاسخ گو باشد.

 به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛آیت الله اعرافی،مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور،امروز در اجلاسیه مدیران مدارس علمیه کشور که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد،گفت: امروز تلاش بر این است که سخن بزرگان برای رشد حوزه شنیده و در میدان عمل به اجرا گذاشته شود.امروز بانک ایده‌هایی از سخنان برزگان درحوزه شکل گرفته و تلاش مدیریت جدید و معاونین این بوده که همه نقد و نظرات را برای رشد حوزه بشنوند و اجرا کنند و به دنبال تحقق این رویکرد هستیم.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: در این مدت 20 طرح برای تصویب به شواری عالی تقدیم شده است.اگر قصد داریم طلبه و مدرسه علمیه تراز تربیت کنیم، باید نکاتی را رعایت کنیم و این امر زمانی میسر است که همه مدیران وارد میدان شوند. همه مدیران باید برای رشد حوزه و تربیت طلبه تراز تلاش و خدمت کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه عنوان کرد:مدرسه باید مرجع فکری و معرفتی و پیرامونی خود باشد و بتواند در شعاع مختلف نور افشانی کند، نگاه شواری عالی این است اختیارات مدیران مدارس علمیه بیشتر شود. حدود 100 مصوبه با حضور اعضای شواری عالی در استان‌ها به تصویب رسیده است.

امام جمعه قم بیان کرد:نکته اول و سیاست اول شورای عالی، واسپاری اختیارات به مدیریت استانی است و این امر نیاز به همکاری همه مدیران و از بین نرفتن کیفیت است.

آیت الله اعرافی افزود:هدف این طرح این است که وضعیت مدارس علمیه پیشرفت کند و این امر توجه به عمق بخشی ممکن است، اگر عمق بخشی نباشد این واسپاری هم کارآیی نخواهد داشت.

امام جمعه قم عنوان کرد:مسئله بعدی مصوبات شورای عالی در بحث مدرسه محوری است. این مصوبات اجرا و درعین حال نقد شود.

آیت الله اعرافی طرح نظام اندیشه جامع اسلامی را از نکات دیگر برشمرد و گفت: این کار برای این است که طلبه با اندیشه اسلامی آشنایی داشته باشد. مسئله بعدی طرح نظام مهارتی و کاربردی و هنر متناسب به شئون حوزوی است. مسئله ای است که مورد تأکید رهبر انقلاب است.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه برای تربیت مدرسه تراز لوازمی نیاز است،عنوان کرد: اصل اول این است که حوزه نهادی است که از درون خود اداره می‌شود و دارای سنن و تاریخ کهن است و باید این سنن علمی و تاریخی را ارزش قائل باشیم. طلبه وقتی وارد حوزه می‌شود، باید احساس هویت و اصالت حوزوی کند و نگاهش به جای دیگر نباشد.

وی افزود: استاد و طلبه تراز کسی است که برای هویت حوزه ارزش قائل باشند و نگاهش به غیر حوزه نباشد و به عمق بخشی عملی و تهذیبی خود غناء دهد.

امام جمعه قم اظهار داشت: نکته دیگر این است حوزه باید تمام هدفش خدمت به مردم باشد،این مفهوم اجتماعی حوزه است، درب حوزه باید به روی همه اندیشمندان باز باشد و براساس مأموریت اصلی گره از کار مردم باز کند و پاسخ گو باشد.

آیت الله اعرافی افزود: حوزه همیشه دقیق و عمیق بوده است. علم و فکر حوزه همیشه زبان زد بوده و نباید کیفیت علمی، تولید فکر و نظریه علمی به هیچ وجه از بین برود، نباید دقت کم شود، بلکه باید به آن اضافه شود، پایه این مذاق علمی، در مدارس علمیه ریخته می‌شود.

عضو شورای عالی حوزه ادامه داد:حوزه همیشه اخلاقی و تربیت مدار بوده است و اگر چه کار مشکلی است، ولی باید حفاظت کرد و پیش برد.

مدیر حوزه‌های علمیه عنوان کرد:مسئله دیگر این است پایه مبانی حوزه، مرجعیت شیعه بوده این مسئله هم باید حفظ شود همان طور که در گذشته با قوت ادامه پیدا کرده الان باید با قوت ادامه پیدا کند.

وی افزود: همه باید بدانند حوزه عزت و کرامت را با هیچ چیزی عوض نمی‌کند و در عین حال باید نقش آفرین باشد و اندیشه‌های مختلف را منتشر کند، این برنامه، آگاهی و دور اندیشی می‌خواهد تا در طول زمان موجب اجرای آن باشیم.

 انتهای پیام/ح

سیاست شورای عالی حوزه واسپاری اختیارات به مدیریت‌های استانی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار