هر آنچه باید درباره خواص درمانی شوید بدانیم

شوید یکی از پرمصرف‌ترین سبزی‌های خوراکی در ایران است که متاسفانه کمتر کسی از خواص آن آگاه است.

هر آنچه باید درباره خواص درمانی شوید بدانیمبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛شوید گیاه علفی یک یا دو ساله است که از خانواده چتریان مشتق شده است. از خواص برگ شوید برای سال‌ها در آشپزی و طب سنتی استفاده می‌شده است.

شوید یکی از پرمصرف‌ترین سبزی‌های خوراکی در ایران است که متاسفانه کمتر کسی از خواص آن آگاه است. شوید گیاه علفی یک یا دو ساله است که از خانواده چتریان مشتق شده است. از خواص برگ شوید برای سال‌ها در آشپزی و طب سنتی استفاده می‌شده است.

بیشتر مردم دنیا شوید را به عنوان یک چاشنی برای فست فود‌هایی مانند ساندویچ همبرگر و چیزبرگر می‌شناسند. برگ شوید یک منبع عالی برای دریافت موادی مانند کلسیم، منگنز و آهن است.

همچنین در زردینه این گیاه خواص ضد التهابی، ضد میکروبی و آنتی اکسیدان یافت می‌شود. از این رو مصرف شوید می‌تواند تاثیر شگفت انگیزی بر روی سلامت شما بگذارد.

کاهش قاعدگی دردناک: مطالعه انجام شده توسط گروه آمار زیستی و جمعیت شناسی در دانشگاه Khon Kaen در تایلند به بررسی خواص برگ شوید در دانش آموزان مبتلا به دیسمنوره اولیه، که همچنین به عنوان دوره‌های دردناک یا گرفتگی عضلات قاعدگی شناخته شده می‌شود، پرداخت.

دارو‌های بکار رفته در این آزمایش شامل: کرفس، بابونه، دارچین، گل رز، برگ شوید، انگور، زنجبیل، گوآویا، رباب، ورا، والیان و زاتارایا و همچنین پنج مکمل غیر گیاهی (روغن ماهی، ملاتونین، ویتامین B۱ و E، و سولفات روی) در فرمولاسیون‌ها و دوز‌های مختلف، بودند. نتایج نشان می‌داد کسانی که از برگ شوید استفاده کرده بودند، درد قاعدگی به مراتب کمتری را تجربه کردند.

کاهش استرس:

افسردگی یک مشکل بزرگ در میان بسیاری از افراد بزرگسال و نوجوان است. برگ شوید می‌تواند به عنوان یک درمان طبیعی برای افسردگی کار کند. مطالعه‌ای که در مجله آمریکایی Therapeutics منتشر شده بود، با هدف بررسی اثرات ضد افسردگی و ضد درد، با عصاره آب شوید آزمایشی انجام داده بود. عصاره گیاه شوید به افراد داده شد و اثرات ضد افسردگی و ضد درد این گیاه را با دارو‌هایی مانند سرترالین و ترامادول مقایسه کردند. برگ شوید به دلیل داشتن پلی فنل ها، فلاونوئید‌ها و تانن‌ها توانسته بود تاثیر به مراتب بیشتر از دارو‌های شیمایی بگذارد.

کاهش کلسترول:

از دیگر خواص برگ شوید می‌توان به کاهش کلسترول اشاره کرد. از طریق مطالعات دقیق، مشخص شد که تاثیر عصاره این گیاه بر روی پروفایل چربی، آنزیم‌های کبدی، بیان ژن و فعالیت آنزیمی در همسترانی با کلسترول بالا مثبت است. افراد به صورت تصادفی به ۶ گروه تقسیم شدند و دوز‌های روزانه، شوید را به صورت‌های مختلف دریافت کردند. بعد از یک ماه، در مقایسه با گروهی که این گیاه را دریافت نکردند، پروتئین چربی، گلوکز خون و آنزیم‌های کبدی به طور معنی داری، کاهش یافته بود.

درمان صرع:

صرع معمولا یکی از بیماری‌های است که بسیار ترسناک به نظر می‌رسد. این بیماری یک اختلال عصبی رایج با تشنج‌های غیر قابل پیش بینی و اپیزودیک است. بسیاری از دارو‌هایی که برای مهار این بیماری‌ها تجویز می‌شوند دارای عوارض جانبی خطرناکی هستند. کشور‌های جهان سوم از گیاهان برای کمک به صرع برای قرن‌ها استفاده می‌کنند.

محققان از سراسر جهان به مطالعه بسیاری از جنبه‌های این اختلال پرداخته اند با این حال، در این تحقیق که در مجله علوم پزشکی مالزی منتشر شده است، عصاره آب برگ شوید برای اثرات آن در درمان تشنج و صرع مورد بررسی قرار گرفت.

ارزیابی، این گیاه را به عنوان داشتن شهرت پزشکی سنتی برای فعالیت‌های ضد قارچی عمیق تعریف کرد، که به طور بالقوه به عنوان درمان جایگزین طبیعی برای صرع کار می‌کند.

حاوی اثرات ضد میکروبی:

شوید برای اثرات ضد میکروبی آن مورد بررسی قرار گرفته است. تحقیقات نشان می‌دهد که خواص برگ شوید بر علیه چند نوع باکتری موثر است. این عصاره به طور کامل از رشد Fusarium graminearum که یک آفت مرگبار گندم و جو است، جلوگیری می‌کند. این عصاره همچنین برای ۵ باکتری دیگر از جمله استافیلوکوک اورئوس سمی است. مطالعه دیگری نشان داد که خواص برگ شوید قادر به کشتن باکتری‌هایی مانند Aspergillus niger، مخمر‌های Saccharomyces cerevisiae و Candida albicans می‌باشد.

محافظت برابر رادیکال‌های آزاد:

شوید حاوی اثرات مونوترپن است که در نهایت مولکول‌های آنتی اکسیدان را به مولکول‌های اکسید شده پیوند می‌دهد و اجازه نمی‌دهد تا به بافت‌های سرطانی تبدیل شوند. این اثرات در یک مطالعه چند ملیتی تایید شد. تحقیقات نشان داد که فعالیت آنتی اکسیدانی شوید با اسید آسکوربیک، آلفا توکوفرول و کورستین قابل مقایسه است.

بنابراین، شوید دارای خواص ضد التهابی و ضد درد است که با آسیب‌های رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند. به طور کلی استفاده از شوید به طور روزانه می‌تواند به شما کمک کند تا از شر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد در امان بمانید.

منبع: آسان طب

انتهای پیام/

شوید دارای خواص ضد التهابی و ضد درد است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.