برگزاری جشن درختکاری هم زمان با سراسر کشور در خراسان رضوی

امروز در خراسان رضوی برنامه های مختلفی به مناسبت جشن درختکاری در مشهد و شهرهای خراسان رضوی برگزار شد.

برگزاری جشن درختکاری هم زمان با سراسر کشور در خراسان رضویبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ شهردار مشهد در جشن درختکاری در ارتفاعات جنوبی شهر مشهد گفت:شایسته است هر شهروند مشهدی در هر سال یک درخت بکارد تا شاهده مشهدی سرسبز باشیم.


 قاسم تقی زاده خامسی شهردار مشهد افزود: درختکاری کاری یک امر نیکو است بنابراین اگر هر شهروند در هر سال یک درخت بکارد مشهدی سرسبز خواهیم داشت.


شهردار مشهد با اشاره به اینکه اگر هر شهروند در روز سیزده بدر درخت بکارد و این سنت نهادینه شود، مشهد سرسبز خواهد شد افزود: شهرداری مشهد تصمیم دارد تا به ازای هر شهروند مشهدی ۳ شاخه گل بکارد و تمام تلاش خود را برای پذیرایی از زائران امام رضا (ع) به کار ببندد.

محمدرضا حیدری رئیس شورای اسلامی شهر مشهد هم در جشن درختکاری گفت: در آموزه‌های دینی کاشتن درخت جایگاه ویژه‌ای دارد و جزو اعمال ماتاخر است و در ایران باستان هم درختکاری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است بنابراین شورای شهر پنجم در نظر دارد این سنت دیرینه را در مشهد گسترش دهد.

محمد حاجیان شهری رییس کمیسیون خدمات شهری سلامت و محیط زیست خراسان رضوی هم در این جشن افزود: بیست و هفت و نیم میلیارد بودجه برای حمایت از کمربند سبز جنوبی در نظر گرفته شده است و این کمربند تا سال آینده ۱۳ هزار هکتار گسترش پیداخواهد کرد.

نگهداشت درختان و فضای سبز از کاشت آن از اهمیت بیشتری برخوردار است

قاسمعلی خدابنده مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در آیین نمادین هفته درختکاری گفت: شاخص‌های توسعه یافتگی متفاوتی در کشور‌های دنیا وجود دارد که در میان تمام این شاخص‌های اجتماعی، انسانی، اقتصادی توجه به محیط زیست از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

خدابنده افزود:در دین مبین اسلام هم توجه به محیط زیست توصیه شده است و حتی خداوند در قرآن کریم در توصیف بهشت از وجود درختان بلند یاد می‌کند.

وی با بیان اینکه بحث نگهداشت درختان و فضای سبز از کاشت آن از اهمیت بیشتری برخوردار است افزود: درختان آلاینده‌ها و دی اکسید و منواکسید کربن تولیدی توسط انسان‌ها را گرفته هوای سالم و پاک را پس می‌دهند و از همین روی می‌توان آن‌ها را به عنوان فیلتر‌های سلامت جامعه معرفی کرد چرا که امروز آلایندگی‌های محیطی یکی از عوال موثر در مرگ و میر محسوب می‌گردد.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی ضمن تاکید بر لزوم مشارکت همه شهروندان در ایجاد و نگه داری فضای سبز شهری گفت: وزارت مسکن و شهرسازی سرانه فضای سبز به ازای هر ایرانی را حدود ۷ تا ۱۲ متر مربع اعلام نموده است که اگرچه هنوز با میانگین جهانی که حدود ۲۰ تا ۲۵ متر است فاصله داریم، اما تلاش‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته و فضای سبز در شهر مشهد از وضعیت خوبی برخوردار است.
 


۳۰ هزار اصله نهال جنگلی هم زمان با روز درختکاری در قوچان


مهدی چکنه رییس اداره آبخیزداری و منابع طبیعی قوچان هم در مراسمی که در این شهرستان برگزار شد از اجرای کاشت و توزیع ۳۰ هزار اصله نهال در این شهرستان خبر داد گفت: هم زمان با هفته درختکاری ۱۵ هزار نهال جنگلی از قبیل: زالزالک وحشی، افرا و زیتون در این شهرستان توزیع شد.

وی افزود: شهرداری قوچان بر طبق آمار ۱۵ هزار دیگر هم در میان مردم توزیع کرد تا آن‌ها را کشت کنند

  رییس اداره آبخیزداری و منابع طبیعی قوچان با اشاره به اینکه افرادی اقدام غیر مجاز به قطع درختان در این شهرستان انجام میدهند گفت: تفاهم نامه‌ای با سازمان زندان‌ها منعقد شده است تا از مددجویان برای اصلاح فضای سبز استفاده شود.

چکنه  تصریح کرد:به مناسبت ۱۵ اسفند روز درختکاری با حضور در مدرسه شاهد اداره آموزش و پرورش بصورت نمادین تعدادی نهال و درختچه را با همکاری دانش آموزان و همراهی مادر یکی از شهدای قوچانی در محل مدرسه کاشته شد
 

توزیع ۳۵ هزار اصله نهال در چناران


مصطفی معین صالع رئیس اداره منابع طبیعی چناران ظهر امروز درجمع خبرنگاران چنارانگفت: امسال و همزمان با هفته منابع طبیعی ۳۵ هزار اصله نهال غیر مثمر در سطح شهرستان توزیع شده است که این رقم نسبت به سال گذشته افزایش داشته است .

وی افزود: گشت و مراقبت از اراضی ملی با دو اکیپ خودرویی به میزان ۷ هزار ساعت و تشکیل ۸۶ پرونده تخلف، کنترل پروانه دامداران بقمچ، خواجه گرداب، قره خان، شش برادر، قره قرمز و ... به تعداد ۳۰ سامانه ۲۵ هزار دام مجاز را بخشی از اقدامات اداره منابع طبیعی است.

معین صالع کنترل و اطفاء حریق را یکی دیگر از اقدمات بیان کرد و افزود: در سال ۹۶ با گشت‌زنی‌های مکرر در فصل حریق در مناطق بحرانی شهرستان اقدام پیشگیرانه کرده که سبب کاهش چشمگیر حریق نسبت به سال گذشته شده است. 

وی روند تصرفات و تغییر کاربری زمین‌های ملی را در شهرستان رو به کاهش دانست و افزود: با توجه به قلع و قمع صورت گرفته و حمایت دستگاه قضایی و همچنین تعامل خوب بین ادارات روند تصرفات نسبت به سال ۹۵ کاهش خوبی داشته است. 

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان چناران  خاطر نشان کرد: ۹۰ درصد گزارشات از طریق سامانه به ما اعلام می‌شود و ما نیز موظف هستیم تا موارد را پیگیری و به استان نیز نتیجه را اعلام کنیم.

انتهای پیام//ا.س
برچسب ها: دختکاری ، آلودگی هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.