در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

در کشور امکانات لازم برای ایجاد ارقام گیاهی همه گونه ها را نداریم/ ۸۰ درصد کشاورزان کشور خورده پا هستند

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع تهدید و فرصت های کنوانسیون حمایت از ارقام جدید گیاهی و امنیت غذایی ایران برگزار شد.

در کشور امکانات لازم برای ایجاد ارقام گیاهی همه گونه ها را نداریم/  ۸۰ درصد کشاورزان کشور خورده پا هستندبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تهدید و فرصت های کنوانسیون حمایت از ارقام جدید گیاهی و امنیت غذایی مردم ایران موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 15 اسفند ماه بود که با حضور فرهاد خیری معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال وزارت جهاد و ولی الله محمدی استاد گروه زراعت و نباتات دانشگاه تهران برگزار شد.

خیری معاون موسسه تحقیقات، ثبت و گواهی بذر و نهال وزارت جهاد در ابتدا با اشاره به اینکه کنوانسیون حمایت از ارقام جدید گیاهی ناظر بر رعایت حقوق مالکیت فکری به نژادگر است گفت: ظرفیت هایی برای حمایت از حقوق به نژاد گر در کشور ایجاد شده است .

وی با بیان اینکه در کشور امکانات لازم برای ایجاد ارقام گیاهی همه گونه ها را نداریم اظهار کرد: ما نیازمند ارقام جدید گیاهی هستیم تا با شرایط جدید بتوانیم مقابله کنیم.

معاون موسسه تحقیقات، ثبت و گواهی بذر و نهال وزارت جهاد با اشاره به اینکه گاهی اوقات بین ۱۰ تا ۱۳ سال برای ایجاد رقم جدید زمان نیاز است گفت: باید بتوان حقوق مالکیت فکری به نژادگر را حفاظت و حمایت کرد، زیرا این مسئله باعث می شود که نژاد از کار خود متضرر و دلسرد نشود.

وی با اشاره به اینکه در کشور باید از حقوق مالکیت فکری حمایت شود تا نوآوری صورت گیرد ادامه داد: از سال ۸۲ به موجب قانون کنوانسیون نظام حقوق مالکیت به نژادگر در مجلس به تصویب رسید.

خیری با اشاره به اینکه شش سال است که ارقام داخلی را حمایت و ثبت می کنیم گفت : در برخی از نوآوری‌ها ما نیازی به ثبت نداریم ، اگر یک شرکت خارجی در ایران شعبه ثبت کند ایرانی محسوب می شود و از سوی دیگر هر رقم قابل ثبت نیست، لذا برای ثبت۴ شرط نیاز است.

وی با اشاره به آئین‌نامه معرفی رقم گفت: صرف ثبت کافی نیست، باید رقم برتری تجاری به ارقام موجود به اثبات برسد، لذا موضوع ثبت از موضوع تجاری سازی جدا است.

ولی الله محمدی استاد گروه زراعت و نباتات دانشگاه تهران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه این کنوانسیون در جهت حمایت از ارقام جدید گیاهی است اظهار کرد: اغلب گیاهان زینتی، ذرت ، کلزا ، پنبه، خیار ،گوجه فرنگی و خیلی از صیفی جات دیگر به کشور وارد می شود.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد کشاورزان ما خورده پا هستند ادامه داد: کنوانسیون مورد نظر هدفش حمایت از ارقام جدید گیاهی است، این کنوانسیون بار چهارم است که ویرایش شده، لذا آخرین نسخه مربوط به سال 1991 می شود.

افشین اسماعیلی فر استاد دانشگاه و پژوهشگر در ادامه برنامه طی گفت و گوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه عضویت کشور ما در کنوانسیون مذکور بستر مناسبی را جهت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در عرصه ملی و بین المللی فراهم می کند افزود: با این روش انتقال دانش و تکنولوژی به کشور فراهم می شود، امیدواریم با تصویب این موضوع در مجلس جبران مافات شود.

محمدی ادامه داد: استثنا اختیاری به این معناست که هر کشوری میتواند معافیتی برای کشاورزان خرده پا ایجاد کند.

وی بیان کرد: مشکل کم آبی کشور در حوزه کشاوزری با واردات بذر حل نمی شود ، اکنون هزاران تن بذر وارد میشود و این موضوع ربطی به رفع مشکل کم آبی در کشور ندارد.

استاد گروه زراعت دانشگاه تهران گفت: واردات بذر ما از کشورهای اروپایی انجام میشود و از آنجایی که کشورهای اروپایی مشکل کم آبی ندارند، رقم مقاوم به خشکی هم ایجاد نمی کنند.

محمدی افزود: دانش و تکنولوژی اصلاح و تولید همه بذرها را در اختیار داریم،کمااینکه اکنون رقم های مختلفی از بذرهای گوناگون تولید شده است به عنوان مثال ما توانسته ایم رقم یک نوع جو را به تولید برسانیم که 15 تن در هکتار محصول می دهد.

وی اظهار کرد: خوشبختانه توانسته ایم رقم گندم مقاوم به خشکی تولید کنیم که 14 نوع عملکرد دارد، بر این اساس میتوان گفت که مشکل رقم، در کشورمان وجود ندارد و به اعتقاد من مشکل ما عدم حمایت از به نژادگر داخلی است.

خیری تصریح کرد: بذر تکنولوژی و نهاد اصلی تولید است و بدون آن تولیدی وجود نخواهد داشت، لذا برای توجه به تکنولوژی بهتر است بذر طبقات بالا وارد شود.

وی ادامه داد: بذری که در داخل تولید میشود با شرایط کشورمان سازگارتر است نسبت به بذری که در اروپا یا آمریکا تولید میشود.

معاون موسسه تحقیقات وزارت جهاد تصریح کرد: نظام به نژادی غلات ما مطلوب است، یعنی از 112 رقم فهرست ملی ارقام گیاهی کشور ، 97 نوع آن ایرانی و 15 رقم آن خارجی است.

در ادامه برنامه عباس پاپی زاده سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ایران عضو کنوانسیون یوفا نبود، اما در سال 82 قانون ثبت ارقام گیاهی به تصویب مجلس رسید و به دنبال آن هم موسسه تحقیقات ثبت بذر و نهال تشکیل و نظام ویژه ای برای حمایت از تولید ارقام داخلی در کشور ایجاد شد.

وی ادامه داد: نزدیک به 60 کشور عضو این کنوانسیون شدند، اما هنوز برخی کشورهای اتحادیه اروپا، آمریکای جنوبی و آسیایی به دلیل محدودیت هایی که وجود دارد عضو این کنوانسیون نشدند.

پاپی زاده گفت: عضویت ایران در کنوانسیون حمایت از ارقام جدید گیاهی برای ما در شرایط فعلی مزیتی ندارد .

سخنگوی کمیسیون کشاورزی با اشاره به عضویت ایران در کنوانسیون حمایت از ارقام جدید گیاهی، بیان کرد: امروز نمایندگان مخالف، نظر خود را به هیئت رئیسه تقدیم کردند، لذا فرصتی به زودی فراهم میشود که مجددا درباره این موضوع بررسی کنیم تا شرایط جدیدی در کشور ایجاد شود و بعد از آن هم امیدواریم کشور آماده ورود به کنوانسیون شود.

همچنین امید پیرهادی پژوهشگر امور کشاورزی در ادامه این برنامه اظهار کرد: معتقدم فناوری به معنای توانایی تبدیل دانش کاربردی به یک محصول است.

وی با بیان اینکه بذر به عنوان یک محصول فناوری شناخته می شود، افزود: در کنوانسیون حمایت از ارقام جدید گیاهی، هیچ بندی وجود ندارد که انتقال فناوری را از شرکتهای بزرگ در خصوص اصلاح رقم های بذر تضمین کند.

پیرهادی بیان کرد: 85 درصد از بازار بذر جهان در دست چهار کشور اداره می شود،آیا تصور می کنید آنها ساز و کار قانونی و فناوری تولید بذر خود را در اختیار ما قرار می دهند؟

پژوهشگر امور کشاورزی یادآور شد: کشورهایی که اکنون با آنها کنوانسیون امضا می کنید، همان کشورهایی هستند که داروی بیماران سرطان را به ما ندادند، لذا مطمئن باشید که در آینده هم بذر کشور را تحریم می کنند.

محمدی اضافه کرد: عضویت در یک کنوانسیون بین المللی به معنی پذیرش تعهدات ، الزامات و محدودیت هاست، بنابراین معتقدم با وجود این تعهدات باید بتوانیم مزیت هایی هم کسب کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ایران از بزرگترین مراکز تنوع زیستی دنیا به شمار می آید، اما متاسفانه بسیاری از ارقام بومی ما از جمله شبدر، گندم و یونجه قبل از انقلاب از کشور خارج شده و اکنون در آمریکاست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
زنده باد ایران و تولیدات ایرانی و حامیان ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۶ ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
زنده باد ایران و تولیدات ایرانی و حامیان ایران
آخرین اخبار