65 هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی همدان در آستانه بیابانی شدن

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان از بیابانی شدن 65 هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی این استان خبر داد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان از بیابانی شدن 65 هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی این استان خبر داد.به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ اسفندیار خزائی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه این استان 905 هزار هکتار منابع‌ طبیعی دارد، اظهار کرد: 65 هزار هکتار از عرصه‌های منابع‌ طبیعی استان همدان در شرف بیابانی شدن است.

وی با اشاره به برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در منابع‌طبیعی استان، خاطرنشان کرد:65  هزار هکتار از عرصه‌های منابع‌طبیعی استان همدان بیابانی شناخته شده که براساس اهداف اقتصاد مقاومتی باید برنامه بیابان‌زدایی برنامه چهارم در این عرصه‌ها انجام شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه اجرای عملیات آبخیزداری و بیابان‌زدایی در15 هزار و 800 هکتار پیش‌بینی شده است، ادامه داد: تاکنون 5 هزار و 500 هکتار از مساحت تعیین شده انجام گرفته است.

خزائی بیان کرد: با توجه به گرمایش زمین، خشکسالی و استفاده بی‌رویه از منابع آبی و فروچاله‌های ایجاد شده در استان نشان می‌دهد به سمت بیابان‌زایی پیش‌ می‌رویم البته بیابان‌های استان همدان به عنوان جاییست که پوشش گیاهی از بین رفته و تبخیز بیش از نزولات آسمانی است.

وی با اشاره به اینکه 15 هزار هکتار از نقاط بیابانی استان مطالعه شده است، افزود: دشت قهاوند، فامنین، کبودراهنگ و شوشاب ملایر به عنوان بیابان تلقی می‌شوند.

مدیرکل منابع‌طبیعی استان همدان با اشاره به اینکه65 هزار هکتار از عرصه‌های منابع‌طبیعی استان در معرض بیابانی شدن است، خاطرنشان کرد: باید با برنامه های صحیح و در قالب برنامه های متنوع با این پدیده مبارزه کنیم.

خزایی با بیان اینکه امسال 2 میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های آبخیزداری در اختیار استان قرار گرفته است، گفت: هم‌اکنون 23 کارگاه در حوزه آبخیزداری با اعتبارات موجود در حال اجراست.

وی با اشاره به طرح احداث باغات در اراضی شیب‌دار، اعلام کرد: احداث باغ در اراضی شیب‌دار علاوه بر درختکاری باعث اشتغالزایی می‌شود و هر کجا که مستعد ایجاد این باغات باشد، با طراحی به صورت ماده 3 طرح تهیه و در کمیته فنی بررسی شده و در نهایت به متقاضی واگذار می‌شود و باید 20 درصد سود خالص این باغات پس از بهره‌برداری به خزانه دولت واریز شود.

در حال حاضر 65 هزار هکتار از اراضی بیابانی استان همدان که در دشت قهاوند، فامنین، کبودراهنگ و شوشاب ـ ملایر قرار گرفته در دست مطالعه بوده و عملیات اجرایی در راستای احیای این اراضی صورت گرفته است.

انتهای پیام/ص.ف

بیابانی شدن مناطق همدان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.