بزرگترین شرکت فروش سلاح آمریکا در تغییر قوانین مالکیت اسلحه از کنگره پیشی گرفت

شرکت فروش سلاح «دیکس» به همراه چندین شرکت دیگر آمریکایی قوانین فروش سلاح خود را تغییر دادند.

بزرگترین شرکت فروش سلاح آمریکا در تغییر قوانین کنترل سلاح از کنگره پیشی گرفتبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، «والمارت» بزرگترین شرکت فروشنده سلاح آمریکا و «دیکس» شرکت فروش لوازم کمپینگ، اسلحه و لوازم مرتبط پس از بالاگرفتن بحث‌ها درباره قوانین کنترل حمل سلاح در پی تیراندازی مرگبار دبیرستانی در فلوریدا، حداقل سن خرید سلاح را به 21 سال افزایش دادند.

والمارت اعلام کرد با توجه به وقایع اخیر، سن خریداران را از 18 به 21 سال افزایش خواهد داد. این شرکت حتی سلاح‌های ایرسافت یا بادی که گلوله‌های پلاستیکی شلیک می‌کنند را از وبسایت خود حذف کرد. البته والمارت در سال 2015 فروش سلاح‌های تهاجمی و تجهیزات آنها را متوقف کرد و فقط سلاح‌های دستی را در آلاسکا می‌فروشد.

«اد استاک»، رئیس شرکت دیکس نیز در نامه‌ای در وبسایت خود نوشت پس از این، خشاب با ظرفیت بالا و سلاح‌های تهاجمی را به افراد زیر 21 سال نمی‌فروشد.

این بیانیه‌ها در روز بازگشایی دبیرستان «استونمن داگلاس» در پارکلند فلوریدا صادر شدند. تیراندازی در این مدرسه دو هفته پیش به کشته شدن 17 نفر منجر شد. استاک گفت «نیکلاس کروز» 19 ساله –مهاجم مسلح دبیرستان استونمن داگلاس- در ماه نوامبر به طور قانونی یک سلاح از دیکس خریده بود؛ البته این همان سلاحی نبود که در حمله از آن استفاده شد. کروز از یک سلاح تهاجمی اِی‌آر-15 برای کشتار در دبیرستان استونمن داگلاس استفاده کرد.

کشتار دبیرستان پارکلند فلوریدا باعث تظاهرات قشر جوان آمریکا شد و مقامات ملی و ایالتی در نظر دارند قوانین کنترل حمل سلاح را سخت‌تر کنند.

انجمن قدرتمند سلاح ملی آمریکا همواره با چنین محدودیت‌هایی مخالفت کرده است و حمل سلاح را براساس اصلاحیه دوم قانون اساسی آمریکا مجاز و قانونی می‌داند.

دیکس در سال 2012 پس از تیراندازی مرگبار مدرسه ابتدایی «سندی هوک» در کنتیکت که به کشته شدن 20 کلاس اولی و 6 بزرگسال منجر شد، سلاح‌های تهاجمی خود را از فروشگاه‌ها خارج و تحت یک نام تجاری دیگر برای فروش گذاشت. اما در روز چهارشنبه این مدل سلاح‌ها برای همیشه از وبسایت دیکس حذف شدند.

استاک گفت این تصمیم دیکس ممکن است برخی از خریداران را ناراحت کند. اما او خطاب به خانواده‌ها و دانش‌آموزان پارکلند گفت: «ما صدایتان را شنیده‌ایم».

استاک همچنین گفت دیکس به اصلاحیه دوم قانون اساسی و شهروندان مطیع قانون احترام می‌گذارد، اما موظف است درباره بیماری همه‌گیری که باعث کشته شدن تعداد زیادی کودک در آمریکا شده اقدامی انجام دهد.

پس از تیراندازی پارکلند مشخص شد که حفاظت سیستماتیک کافی برای جلوگیری از فروش سلاح به افرادی که خطرآفرین هستند، وجود ندارد و کنگره باید بررسی سوابق را سخت‌تر کند و اطلاعات سلامت روانی افراد را نیز بسنجد.

شرکت دیکس که در پنسیلوانیا واقع شده است تقریباً 715 فروشگاه اسلحه در سراسر آمریکا دارد. دیکس یکی از آخرین شرکت‌هایی است که اقدامی در واکنش به تیراندازی فلوریدا انجام داد. شرکت‌های دیگر ارتباطشان را با انجمن ملی سلاح و تولیدکنندگان سلاح قطع کردند.

شرکت آمازون که بزرگترین فروشگاه آنلاین جهان است از مدت‌ها پیش فروش سلاح ها و مواد منفجره بعلاوه مهمات و تجهیزات تسلیحاتی را در وبسایتش ممنوع کرده است. این شرکت روز چهارشنبه از اظهارنظر درباره این مسئله امتناع کرد.

شرکت Ebay نیز اعلام کرد فروش خشاب‌هایی را که ظرفیت بیش از 10 گلوله دارند، ممنوع کرده است.

در پی تیراندازی فلوریدا حامیان کنترل سلاح از آمازون، روکو، اپل و چندین شرکت دیگر خواسته‌اند همکاریشان با انجمن ملی سلاح را قطع کنند.

انتهای پیام/

حداقل سن خرید سلاح در آمریکا به 21 سال افزایش یافت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار