ابتکار در نشست خبری:

از رسانه‌هاى خاصی كه اتهامات بی اساسی وارد کردند، شکایت کردم/طرح گفت‌وگوى ملى خانواده به‌صورت پایلوت در استان خراسان شمالى اجرا شد

نشست خبری معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

اشتغال زنان روستايى مورد توجه معاونت امور زنان استبه گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در نشست خبری که عصر امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار کرد: از زمانى كه به‌عنوان معاون رئيس جمهور در امور زنان منصوب شده‌ام، اعلام كردم  بايد در حوزه زنان از داشتن نگاه خاص، باندى و جناحى پرهيز شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: نشستهاى بين المللى در اوايل سال آينده برگزار می‌شود كه مقدماتشان در حال انجام است. از طريق برگزاری چنین نشست‌هایی مي‌توانيم از تجربيات كشورهاى ديگر در حوزه زنان استفاده كنيم. 

وی ادامه داد: اشتغال زنان روستايى به طور خاص مورد توجه معاونت امور زنان است و با همكارى وزارت‌خانه‌هاى ذيربط مثل وزارت جهاد كشاورزى در اين زمينه فعاليت داريم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: علاوه بر این همچنين با نهضت سواد آموزى تفاهم‌نامه‌اى امضا كرديم تا دختران كم سواد تحت آموزش و تعليم قرار گيرند و بتوانند در نظام رسمى آموزشى كشور وارد شوند.

ابتکار افزود: نشستهاى تخصصى در خصوص مسائل مربوط به خانواده، حقوق شهروندى و حقوق زن در خانواده مورد توجه معاونت زنان قرار دارد و پیگیرى حقوق شهروندى هم از جمله مسائلى است که رئیس جمهور به آن تاکید دارد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده اظهار کرد: استان خراسان شمالى به‌صورت پایلوت گفت‌وگوى ملى خانواده را آغاز کرده و این موضوع بسیار مهمى به نظر می‌رسد، زیرا توانمندى خانواده‌ها براین مبنا شکل می‌گیرد و علاوه بر این گفت‌وگوى بین نسلى نیز مورد توجهاست.

وی اضافه کرد:جلسه الگو سازى گفت‌وگوى ملى خانواده نیز برگزار شده و در سال آینده هم به عنوان موضوعى مهم مورد توجه قرار خواهد گرفت.

ابتكار درباره شكايت از رسانه هايى كه اخبارى در خصوص ارتباط وی با متهم جاسوس منتشر كردند، گفت: شكايت من از رسانه هاى خاصی است كه اتهامات بی اساسی وارد می كنند. من بر اساس تكليف قانونى خود و اينكه رسانه ها وارد بحث تخريبی شدند از آنها شكايت و رسما اين موضوع را اعلام كردم.

وی افزود: ابتدا صبر كردم تا شايد اين جريان متوقف شود، زيرا علاقه ندارم از رسانه ها شكايت كنم؛ اما اين موضوع از حدش گذشت و من هم اقدام كردم و نامه‌اى به جنيدى معاون حقوقى رئيس جمهور ارسال كردم و ليست سايت ها و رسانه هایی كه اين كار ناپسند را انجام دادند در اختيار او قرار دادم و تقاضاى شكايت كردم.

ابتکار بیان کرد: معتقدم چالش در مسیر و دیدگاه‌ها وجود دارد، همچنین دیدگاه‌هایی هستند که با نگرش امام راحل و مقام معظم رهبری متفاوت است و برخی می‌خواهند به اجبار چنین دیدگاه‌هایی را جای دهند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پاسخ منطقی به دختران خیابان انقلاب از نگاه شما چیست، متذکر شد: گفتگو مهمترین رویکرد در این زمینه است. باید نظرهای نسل جوان را در خصوص حجاب بشنویم و فضا را برای طرح این دیدگاه‌ها فراهم کنیم.

وی ادامه داد: معتقدم باید شیوه‌های قانونی در پیش بگیریم و حداقل برخوردهای انتظامی در این حوزه شکل بگیرد. امیدوارم نگاه‌ها به سوی درک و مفاهمه ملی پیش برود، چرا که در تلاشیم فضا را برای نسل جوان طوری فراهم کنیم که آنها بتوانند مطالبات خود را بیان کنند.

ابتکار خاطرنشان کرد: جامعه مدنی ایران، سرمایه‌های اجتماعی هستند و اگر سرمایه‌های اجتماعی را محاسبه کنیم، بخش عمده‌ای از آن شامل نهادهایی می‌شود که با انگیزه تشکیل شده‌اند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: تشکل‌هایی که در حوزه کارتن‌خوابی فعالیت دارند وظایف‌شان خطیر و دشوار است، اما آنها همواره از روی علاقه و فداکاری فعالیت می‌کنند، چرا که انگیزه آنها معنوی است و وجود موانع را سخت نمی‌گیرند که دلسردی ایجاد شود.

وی بیان کرد: دولت دوازدهم آئین‌نامه سازمان‌های مردم‌نهاد را مصوب کرده و وزارت اطلاعات در کشور همچنین سازمان بهزیستی و محیط زیست هم در این راستا با یکدیگر همکاری می‌کنند تا سازمان‌های مردم‌نهاد در چارچوب قانون حرکت کنند.

ابتکار اضافه کرد: معتقدم اتهامی که به هر فردی وارد می‌شود ابتدا باید مراحل آن اتهام طی شود و در صورت احراز مراتب آن مورد بررسی قرار گیرد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: برخی جرایم در قانون مدنی و حقوق شهروندی تعریف مشخصی دارد، اما در برخی موارد که هنوز هیچ جرمی ثابت نشده، نام افراد و موسسات منتشر می‌شود که از نظر اخلاقی جای سوال دارد. به هرحال معتقدم نباید فضایی ایجاد شود که سرمایه اجتماعی آسیب ببیند.

وی با بیان اینکه همواره باید از نهادهای مدنی حمایت و پشتیبانی کنیم، تصریح کرد: امروز این نهادها فعالیت‌های گسترده‌ای دارند و در حوزه زنان 46 و در حوزه محیط زیست هم 20 تشکل فعالیت می‌کنند. براین اساس این فعالیت‌ها باید در چارچوب قانون باشد و مراقب آسیب‌های داخلی و خارجی هم باشیم.

ابتکار در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه مهمترین برنامه‌ای که معاونت زنان در خصوص بررسی وضعیت فرزندانی که مادر آنها ایرانی و پدرانشان خارجی است، چیست، گفت: یک بخش از این موضوع مربوط به مباحث حقوقی است و یک بخش دیگر مربوط به حوزه محاکم می‌شود. البته بخشی هم نیازمند به اصلاح قانون است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده اظهار کرد: تدابیری اندیشیده‌ایم که دختران و پسران بیش از 18 سال برای تهیه شناسنامه فرزندشان می‌توانند از دادگاه مجوز بگیرند، البته این امر هم مشکلاتی دارد که شورای فقهی_ حقوقی معاونت زنان مشکلات این حوزه را بررسی کرده تا راهکارهای اصلاح قوانین را پیگیری کنند.

وی متذکر شد: همچنین با نمایندگان مجلس و فراکسیون زنان جلسه برگزار کردیم و راهکارهای رفع مشکلات این فرزندان را مورد بررسی قرار دادیم. در حال حاضر این خانواده‌ها می‌توانند کارت‌هایی برای فرزندانشان تهیه کنند تا مشکلات تحصیلی آنها برطرف شود.

ابتکار با اشاره به اظهارات اخیرش در خصوص اینکه 800 زن ایرانی که همسر افغان دارند به عنوان برده مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند، تأکید کرد: این موضوع بحث کلانی بود که در مجلس درباره آن مذاکره و گفتگو کردیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: معاونت زنان گزارش متقنی در این باره در دست دارد و معتقدند باید مناسبات دختران ایرانی مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

وی تصریح کرد: ازدواج دختران مسئله‌ای است که در جامعه اتفاق افتاده است و ما هم شاهد آن هستیم، از این رو با بررسی‌هایی که انجام دادیم و ملاقات‌هایی که با مراجع تقلید برگزار کردیم مقرر شد مدرسه‌ای برای دختران بازمانده از تحصیل ایجاد کنیم تا آگاهی آنها را افزایش دهیم و کمتر شاهد ازدواج دختران در سن پایین باشیم.

ابتکار متذکر شد: ارتقای سطح آگاهی دختران و ایجاد فرصت تحصیل برای آنها سیاستی است که معاونت زنان با همکاری نهضت سوادآموزی قصد دارد آسیب‌های این حوزه را کاهش دهد. البته در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای هم با این نهضت امضاء شده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در خصوص ورود زنان به ورزشگاه‌ها گفت: در گذشته امکان حضور زنان در ورزشگاه‌ها وجود داشت و مشکلی در این خصوص نداشتیم، اما مسئله‌ای پیش آمد و دولت هم آئین‌نامه‌ای نوشت تا با اجرای تدابیری بتواند امکان ورود زنان به ورزشگاه را فراهم کند.

وی اضافه کرد: طبق این رویکرد محل ورود و خروج، جایگاه نشستن و سرویس‌های بهداشتی زنان از مردان باید در ورزشگاه‌ها جدا شود. در این راستا با مراجع تقلید هم مذاکراتی داشتیم، همچنین دولت هم اقدامات خوبی انجام می‌دهد و امیدواریم با برنامه‌ریزی درست و شئونات قانونی مشکلی وجود نداشته باشد.

ابتکار درباره زلزله کرمانشاه و وضعیت زنانی که در این حادثه بی‌سرپرست شدند، تصریح کرد: امروز در جلسه هیئت دولت طبق گزارشی که از کارگروه خانواده معاونت دریافت کردیم، مشکلات استان کرمانشاه را مطرح کردیم، اما واقعا باید گفت که دولت در حادثه زلزله کرمانشاه اقدامات موثری انجام داد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده متذکر شد: دولت وام‌های مصوب شده و کمک‌های بلاعوض تعیین شده را به مردم پرداخت کرده است. البته هنوز مشکلات و کمبودهایی وجود دارد و ما اولویت را به زنان سرپرست خانوار در مکاتبه‌ای به وزارت کشور و سازمان بهزیستی اعلام کردیم.

وی افزود: اخیرا رئیس سازمان برنامه و بودجه به کرمانشاه سفر کرد و گزارشی از کمبودهای مردم تهیه کرده است، همچنین دولت هم مصوبه‌ای در خصوص اعتبارات کرمانشاه در نظر گرفته است، البته قبلا هم گزارش‌های زنان باردار و خانواده‌های کرمانشاه را تهیه کردیم و سازمان‌های مردم نهاد برای کمک به این وضعیت وارد عمل شدند.

ابتکار ادامه داد: در حوزه تاب‌آوری اعتبار دوبرابری به کرمانشاه و مردم زلزله‌زده این استان تخصیص داده‌ایم و مشکلات آنها را در مکاتبه‌ای به مراجع ذیربط ارسال کرده‌ایم. همچنین کارگروه خانواده سالم را به کرمانشاه فرستادیم تا پیگیر مشکلات آنها باشیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده درباره توجه به زنان سرپرست خانوار و برنامه‌های اولویت‌دار در استان‌های محروم، افزود: وظایف دستگاه‌های مختلف در این راستا تعریف شده است، اما مهمترین مسئولیت برعهده وزارت کار و پرتال زنان سرپرست خانوار است.

وی ادامه داد: ارائه وام‌های قرض‌الحسنه به زنان سرپرست خانوار در حال پیگیری است و بحث اشتغال آنها هم از جمله مسائلی است که در دستور کار معاونت زنان قرار دارد.

ابتکار گفت: وضعیت زنان زندانی معسر و جرایم غیرعمد در حال بررسی در معاونت امور زنان است و امیدواریم تا ایام سال جدید با مشارکت مردم 250 نفر از این زنان آزاد شوند. در واقع این طرح همان طرح ارمغان است که با ستاد دیه و سازمان زندان‌ها در حال همکاری و مذاکره است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: بنده از زندان‌های زنان بازدید خواهم داشت و مسائل مربوط به آنها را بررسی می‌کنم. امیدوارم بتوانیم از مجازات جایگزین یا روش‌های دیگر برای زنان سرپرست خانواری که در زندان بسر می‌برند استفاده کنیم.

وی متذکر شد: مهدکودک‌های خوبی در زندان‌ها برای فرزندان زنان زندانی وجود دارد و این کودکان می‌توانند تا 4 سالگی در این مراکز بمانند اما ما پیگیر هستیم تا مشکلات زنان معسر برطرف شود و آنها به آغوش خانواده خود بازگردند.

ابتکار یادآور شد: سهم زنان سرپرست خانوار در مناطق محروم در پرداخت تسهیلات به آنها، پررنگ پیش‌بینی شده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده درباره برنامه معاونت زنان برای رسیدگی به وضعیت زنان کارتن‌خواب تأکید کرد: در این زمینه معاونت امور زنان هم برنامه‌هایی در دستور کار دارد، همچنین از سوی تشکل‌های فعال هم حمایت‌ و پشتیبانی‌ اعلام شده است. البته با مرکز توانبخشی جلساتی داشتیم و سایر بررسی‌ها هم ادامه خواهد داشت.

وی در خصوص ثبت ازدواج دختران بیان کرد: در استان‌های مختلف در این مورد با مراجع و علمای اهل سنت گفتگو داشتیم و این مسئله هم در شورای فقهی معاونت زنان و فراکسیون مجلس در دست بررسی است.


انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار