راهکارهای داشتن آشپزخانه‌ای عاری از باکتری در زمان خانه تکانی

نظافت آشپزخانه در زمان خانه تکانی اهمیت زیادی دارد زیرا این محل به صورت مستقیم با سلامت افراد در ارتباط است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛  کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند اسپری و دستمال‌های ضد باکتری مخصوص از بین بردن موارد آلوده‌زا برای بازه زمانی کوتاهی قابلیت از بین بردن مواد سمی را در فضای آشپزخانه دارند و تنها با گذشت چند ساعت دوباره میزان زیادی باکتری در محیط آشپزخانه رشد می‌کنند.
 
محققان اعتقاد دارند محیط آشپزخانه به دلیل گرمای بیشتر نسبت حمام، دارای سطح بیشتری از پاتوژن است که سبب می‌شود محیط مناسبی برای رشد سالمونلا و‌ای کولای باشد.


این باکتری‌های بسیار خطرناک که از جمله عامل‌های اصلی مسمومیت غذایی در افراد هستند به میزان ۷۲ درصد در اسفنج‌ها، ۴۵ درصد از سینک‌های ظرفشویی و ۳۲ درصد از آبگیر ظرف‌ها و جای چنگال و قاشق‌ها وجود دارند.

کارشناسان اعتقاد دارند استفاده از مواد آنتی باکتریال برای تمیز و ضدعفونی کردن وسایل خانه می‌تواند سبب از بین بردن باکتری‌های مفید، بی ضرر و نیز خطرزا برای افراد شود و به این ترتیب میزان ابتلای کودکان به آلرژی و حساسیت تنفسی و پوستی را افزایش دهد.

محققان برای جلوگیری از ابتلای افراد به بیماری‌های عفونی، آسم و آلرژی توصیه می‌کنند افراد از مواد تمیز کننده طبیعی مانند جوش شیرین و سرکه استفاده کنند، همچنین ظرف‌ها را پس از شستشو خشک کنند و هفته‌ای یک بار اسفنج شست و شوی ظرف‌ها را با ماده ضدعفونی کننده پاک و تمیز کنند.


از جمله آلوده‌ترین کانون‌های خطر در آشپزخانه که می‌تواند سبب ابتلای افراد به بیماری‌های مختلف شود می‌توان دستگیره یخچال، دستگاه قهوه ساز و سایر وسایل برقی غذا ساز، اسفنج ظرفشویی، دستمال خشک کن دست، اجاق گاز و دکمه‌های دستگاه تهویه هوای آشپزخانه را نام برد.

مطالعه‌های پیشین دانشگاه آریزونا نشان داده است در آشپزخانه‌ها تا ۲۰۰ هزار برابر بیشتر از سرویس بهداشتی باکتری وجود دارد که می‌توانند تهدیدی برای سلامت انسان‌ها باشند.

بیماری لژیونر چیست؟

یکی از بیماری‌های فوق العاده خطرناک که به دلیل تجمع باکتری‌ها در پشت سینک‌های آشپزخانه، سرویش بهداشتی و حمام، شیر آلات بهداشتی و به طورکلی محیط‌های مرطوب به وجود آید بیماری لژیونر است.

این بیماری نوعی ذات الریه مقاوم به درمان است که می‌تواند فرد را تا آخر عمر درگیر عفونت‌های تنفسی کند، مرگ و میر سالمندان به دلیل بیماری لژیونر در سال‌های اخیر در دنیا افزایش یافته است و تمیز و ضدعفونی کردن محیط‌های مرطوب اصلی‌ترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

تعویض شیرآلات کهنه و قدیمی، جلوگیری از بروز مشکل رشد قارچ و جلبک پشت شیر آلات بهداشتی همگی می‌تواند از ابتلای افراد به این بیماری جلوگیری کند.

کارشناسان همچنین توصیه می‌کنند افراد برای نظافت و شستشوی آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام از آب گرم بین ۵۰ الی ۶۰ درجه سلسیوس استفاده کنند و همیشه با دستمال خشک یک بار مصرف سطح‌های مرطوب را خشک کنند تا از رشد عامل‌های بیماری زا جلوگیری کنند.


از جمله علامت‌های بیماری لژیونر می‌توان سردرد، درد‌های عضلانی، تب و کاهش تمرکز را نام برد که هر سال سبب ابتلای بیش از ۷۰۰۰ نفر به این بیماری در کشور آمریکا و از دسته بیماری‌های سخت درمان محسوب می‌شود.

منبع:Dailymail

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار