افغانستان، ايجاد پايگاه نظامی چين را رد کرد

افغانستان تصميم چين برای ساخت پايگاه نظامی در استان بدخشان اين کشور را تکذيب کرد.

افغانستان، ايجاد پايگاه نظامي چين در خاک این کشور را تکذیب کردبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛ شورای امنیت ملی افغانستان گزارش‌هایی مبنی بر تصمیم چین را برای ساخت پایگاه نظامی در استان بدخشان این کشور، تکذیب کرد.

دفترمطبوعاتی شورای امنیت ملی افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: همکاری‌ها میان افغانستان و چین ابعاد وسیع دارد، اما موضوع استقرار نیرو‌های چینی در افغانستان تاکنون مطرح نشده است.

براساس این بیانیه، هرگونه همکاری نظامی میان افغانستان و کشور‌های خارجی بدون تایید شورای امنیت ملی و ریاست جمهوری این کشور امکان پذیرنیست.

این درحالی است که پیش از این گزارش‌هایی مبنی بر ایجاد پایگاه نظامی چین در استان بدخشان افغانستان منتشر شده بود.

گل‌محمد بیدار معاون والی بدخشان گفت: دولت افغانستان با چین توافق‌نامه امنیتی امضا نکرده، اما دولت چین خواستار گشت مشترک نیرو‌های نظامی دو کشور شده است.

وی افزود: دولت افغانستان آن‌ها را از حضور در خاک افغانستان منع کرده است. به دلیل اینکه توافقنامه امنیتی با پکن ندارد در نتیجه حضور نظامیان چینی در خاک افغانستان تخطی و تعرض محسوب می‌شود.

معاون والی بدخشان تصریح کرد: توافق درباره اجرای عملیات مشترک نیرو‌های نظامی دو کشور موضوعی است که دولت مرکزی کابل باید درباره آن تصمیم بگیرد.

بیدار اظهار کرد: چین به کمک به افغانستان متعهد است، اما هرگونه کمک و یا توافقی به ویژه همکاری نظامی باید با دولت کابل انجام شود.

این در حالی است که پیش از این ژنرال «دولت وزیری» از کمک تسلیحاتی و آموزشی چین برای ایجاد واحد ویژه نیرو‌های کوهستانی ارتش در ولایت بدخشان خبر داده بود.

ایالت سین‌کیانگ چین دارای ۷۶ کیلومتر مرز مشترک با ولایت بدخشان است. مسیر‌های صعب العبوری مناطق «پامیر» و «واخجیر» این ولایت را با ایالت سین کیانگ متصل می‌کند.

اخیرا فعالیت گروه‌های تروریستی به ویژه «اویغورها» و جنبش ترکستان شرقی در ولایت بدخشان افزایش یافته که نگرانی دولت چین را نیز برانگیخته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار