جنیدی گفت: مصرف دخانیات موجب بروز حداقل ۱۴ نوع سرطان می‌شود و بیش از ۹۰ درصد موارد سرطان ریه در افراد مصرف کننده دخانیات رخ می‌دهد.

مصرف دخانیات موجب بروز ۱۴ نوع سرطان می‌شود/ ایران هیچ مالیات ویژه‌ای را برای دخانیات اعمال نمی‌کندبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  احمد جنیدی رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: هزینه های بهداشتی مصرف دخانیات برای درمان بیماری های مرتبط در ایران سالیانه حدود 200 هزار میلیارد ریال برآورد می شود.

وی گفت: شواهد جهانی نشان می دهد، هزینه های مربوط به مراقبت های بهداشتی تنها 30٪ از کل هزینه های اقتصادی مصرف دخانیات را شامل می شود.

جنیدی افزود: این در حالی است که عمده هزینه اقتصادی مصرف دخانیات (70٪) مربوط به از دست دادن بهره وری ناشی از مرگ زودرس یا از دست دادن روزهای کاری و غیبت از کار بعلت ابتلا به بیماری های ناشی از مصرف دخانیات است.

وی گفت: بنابراین کل هزینه اقتصادی، از جمله هزینه های بهداشتی و از دست دادن بهره وری ناشی از مصرف دخانیات در ایران ، می تواند بالغ بر 600،000 میلیارد ریال در سال باشد.

وی افزود: دخانیات به عنوان بزرگترین عامل قابل پیشگیری مرگ و میر و بیماری های غیر واگیر در جهان شناخته شده است و بیش از 7000 ماده شیمیایی در دود مواد دخانی شناسایی شده كه 70 نوع آن سرطانزای قطعی است.

جنیدی گفت: مصرف دخانیات موجب بروز حداقل 14 نوع سرطان می شود و بیش از 90 درصد موارد سرطان ریه در افراد مصرف كننده دخانیات رخ می دهد.

وی افزود: دخانیات عامل مرگ سالیانه هفت میلیون نفر در جهان است که از این تعداد 900 هزار مرگ فقط به دلیل مواجهه با دود آن رخ می دهد، افرادی كه مصرف كننده نیستند ولی در معرض مواجهه با دود ناشی از مصرف دیگران هستند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: طبق تحقیقات سازمان جهانی بهداشت مناسب ترین نرخ مالیات برای كاهش موثر مصرف، حداقل 75 درصد قیمت خرده فروشی است. این میزان در ایران تنها 10 درصد قیمت خرده فروشی است که موجب شده است متوسط قیمت سیگار در كشور حدود نیم دلار شود؛ با در نظر گرفتن تورم و درآمد، قیمت سیگار طی سال های 1387 تا 1395 كاهش یافته و در رتبه بندی جهانی از مرتبه هجدهم در بین کشورهایی که کمترین قیمت سیگار را دارند به مرتبه سیزدهم در بین سال های 1387 تا 1395 تنزل یافته ایم.

پیش بینی نگران کننده  سازمان جهانی بهداشت در مورد وضعیت شیوع مصرف دخانیات در ایران

وی افزود: برای رسیدن به هدف کاهش نسبی 30٪ در میزان شیوع مصرف دخانیات تا سال 1404، ایران باید تلاش های کنترل دخانیات خود را تقویت کند و بر موثرترین اقدامات كه افزایش مالیات و قیمت محصولات دخانی است تأکید داشته باشد.

جنیدی اظهار کرد: متاسفانه در سال های اخیر ادعای صنایع دخانی نسبت به تاثیر افزایش قاچاق ناشی از افزایش مالیات و بحث اشتغال مانع اجرای صحیح این سیاست شده است. این در حالی است كه تجربیات جهانی نشان داده افزایش مالیات ارتباطی با قاچاق ندارد و در بیش از 76 كشور موفق افزایش مالیات با كاهش قاچاق و افزایش درآمد دولت ها همراه بوده است كه این درآمد در بخش های زیربنایی دیگر برای ایجاد اشتغال هزینه شده است.

وی گفت : ایران جزو 14 کشوری در جهان است که هیچ مالیات ویژه ای را برای دخانیات اعمال نمی کند. این مالیات که موثر ترین نوع مالیات بر محصولات دخانی است طبق بند ب ماده 69 قانون الحاق مصوب سال 93 مجلس محترم شورای اسلامی و ماده 73 قانون برنامه ششم الزام آور است که متاسفانه تنها در بودجه سال 95 اجرا گردید.

جنیدی افزود:در بودجه 97 مالیات ویژه ای به ازای هر نخ سیگار داخلی 350 ریال و وارداتی 500 ریال در اجرای بند ب ماده 69 قانون الحاق پیشنهاد شده که در صورت تصویب، اندکی از فاصله موجود با حد مطلوب را در این زمینه کاهش می دهد. متاسفانه تلاش مستمر صنایع دخانی برای به حداقل رساندن میزان مالیات برای تامین سود بالای 50 درصدی سهام داران آنها موجب گرایش جوانان به مصرف این محصول مرگ آور می شود.

وی در پایان گفت: بدون وضع مالیات موثر و افزایش قیمت محصولات دخانی، امیدی به کاهش مصرف نباید داشت، سازمان جهانی بهداشت آینده نگران کننده ای را در مورد وضعیت شیوع مصرف در ایران پیش بینی کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار