معاون پرستاری وزارت بهداشت مطرح کرد؛

توانمند سازی پرستاران در بحران ضرورت نظام سلامت است

حضرتی گفت: پرستاران محور اصلی در کاهش عوارض حوادث و بالایا در کشور هستند و باید توانمند سازی پرستاران در بحران را یک ضرورت بدانیم.

توانمند سازی پرستاران در بحران ضرورت نظام سلامت استبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کارگاه کشوری جهت افزایش آمادگی پرستاران در برابر حوادث و بلایا که امروز در سالن فارابی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: به دنبال نیاز کشور، جامعه و مردم و بر اساس اولویت جامعه و اولویت وزارت بهداشت در برنامه ریزی‌ها، برنامه توانمند سازی پرستاران برای مدیریت ملی پرستاری بحران با کمک سازمان اورژانس کشور و قائم مقام مدیریت بحران در سازمان اورژانس کشور حدود 35 پرستار از 10 منطقه آمایشی کشور تحت آموزش قرار گرفتند که این گروه‌ها دانش خود را به اقصی نقاط کشور انتقال خواهند داد تا شاهد توانمند سازی هر چه بیشتر پرستاران در مواجه با حوادث و بلایا باشیم.

وی افزود: در کارگاه کشوری جهت افزایش آمادگی پرستاران در برابر حوادث و بلایا پرستاران واجد شرایط که پیشتر در بخش‌های اورژانس، ICU و هوشبری و ... کار کرده‌اند را تحت آموزش قرار دادیم و از آنجایی که پرستاران محور اصلی حوادث و بلایا هستند، آموزش این قشر می‌تواند نقش بسزایی در مدیریت بحران در حوادث و بلایا داشته باشد

 نمره رضایتمندی مردم از خدمات پرستاری مطلوب است

حضرتی گفت: در زمان زلزله کرمانشاه زمانی که برای خدمات پرستاری به جمعی از پرستاران نیاز داشتند، 60 پرستار تریاژ، اورژانس، هوشبری و ... اعلام آمادگی کردند و ساعت 8 صبح روز بعد حدود 120 پرستار آمادگی خود را اعلام کردند و در روزهای بعد چند هزار پرستار اعلام آمادگی کردند که به جرات می‌توان گفت نمره رضایتمندی مردم از خدمات پرستاری، خدمات پزشکی، خدمات تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی و ... مطلوب است ولی اگر این تیم آموزش دیده بود شاهد نتایج گسترده تر و مطلوب تری بودیم.

وی در پایان گذراندن دوره‌های آموزشی و تخصصی برای پرستاران در حوادث و بلایا و مدیریت بحران این گروه‌ها را حائز اهمیت عنوان کرد و افزود: با توجه به زلزله خیزی کشور و طبیعی بودن حوادث زمین شناختی باید بدانیم که آماده نبودن ما غیر طبیعی است که در این راستا امیدواریم با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، هم اندیشی متخصصان این عرصه و دانش افزایی پرستاران شاهد کاهش آسیب و خطرات باشیم.

گفتنی است؛ کارگاه کشوری جهت افزایش آمادگی پرستاران در حوادث و بلایا به همت مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا طی 3 روز با عناوین آشنایی با مفاهیم پایه و اصول حوادث و بلایا، همه گیری شناسی حوادث و بلایا در جهان و کشور ایران، پرستاری در حوادث و بلایا، ساختار مدیریت بحران ایران و کار گروه‌های 14 گانه با تاکید بر توانبخشی، ارتباطات خطر در حوادث بلایا، ارزیابی خطر در حوادث و بلایا، سیستم هشدار اولیه و سطح بندی عملکرد مراکز هدایت عملیات EOCها در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.