بازتاب تظاهرات پشتون های پاکستان در افغانستان

تظاهرات کم سابقه پشتون های پاکستان علیه دولت در اسلام آباد که یکی از وسیع ترین اعتراضات این گروه قومی محسوب می شود، در افغانستان نیز بازتاب گسترده یافت.

بازتاب تظاهرات پشتون های پاکستان در افغانستانبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، تظاهرات کم سابقه پشتون های پاکستان علیه دولت در اسلام آباد که یکی از وسیع ترین اعتراضات این گروه قومی محسوب می شود، در افغانستان نیز بازتاب گسترده یافت و حتی رئیس جمهوری افغانستان حمایت خود را از اعتراض ها اعلام کرد که این اقدام خود واکنش های دیگری به همراه داشت.

اوایل هفته گذشته که جنازه یک نوجوان پشتون به نام «نقیب الله مسید» در شهر کراچی پاکستان بعد از چند روزی که از ناپدید شدنش گذشته بود پیدا شد، موجی از اعتراضات اقوام پشتون علیه دولت در اسلام آباد مرکز پاکستان شروع شد.

پشتون های مناطق قبایلی پاکستان دولت را متهم به خفه کردن صدای عدالت خواهی پشتون ها کردند و خواستار تظاهرات گسترده علیه دولت این کشور برای تحقق عدالت شدند.

این تظاهرات رفته رفته در هفته گذشته گسترش یافت و به شکلی طبیعی در کشور افغانستان به عنوان همسایه شمالی پاکستان با دارا بودن اقوام پشتون بازتاب قومی یافت و شماری از افغان ها از تظاهرات پشتون های پاکستان علیه اسلام آباد حمایت کردند و آن را آغاز عدالت خواهی و ایستادگی در برابر تروریسم دانستند.

در منظر افکار عمومی افغانستان، پاکستان علاوه بر استقرار حکومتی نظامی و سرکوبگری اقوام به حمایت از تروریست ها و پناه دهنده به گروه های وحشت افکن نیز متهم است. 

روز چهارشنبه گذشته شماری از پشتون های افغانستان نیز در کابل پایتخت این کشور با همین تفکرات از تظاهرات پشتون های پاکستان علیه دولت آن کشور حمایت کردند و این حرکت را گام مثبتی برای تحقق عدالت و تامین امنیت پشتون های آن طرف خط مرزی دیورند که مورد مناقشه دو کشور نیز هست، ارزیابی کردند.

به نوشته ایرنا، پشتون های افغانستان و پاکستان در پی سیاست های تفرقه افکنانه انگلستان در ادوار گذشته و در قالب معاهده ای به نام «دیورند» که بین نماینده انگلیس به نام «سرمارتیمیر دیورند» و «امیرعبدالرحمان خان» شاه وقت افغانستان در سال 1893 امضا شد، عملا در دو سوی مرز مشترک دو کشور قرار گرفتند.

این منطقه پس از تشکیل دولت پاکستان و جدا شدن از شبه قاره هند در سال 1947، به یک منطقه مورد منازعه بین افغانستان و پاکستان مبدل شد و همیشه تنش ها و مشکلاتی بین دو کشور از این نقطه آب می خورد و دو طرف بر مناطق قبایلی آن طرف دیورند ادعای مالکیت دارند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار