گفتگوی مک‌مستر و سخنگوی رئیس‌جمهور ترکیه در استانبول

در میان تنش‌ها در روابط ترکیه و آمریکا، مشاور امنیت ملی این کشور و ابراهیم کالین در استانبول با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وب سایت صهیونیستی جروزالم پست، هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا، و ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه روز یکشنبه در استانبول با یکدیگر دیدار کردند.

گفتگوی مک‌مستر و سخنگوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در حالی است که انتظار می‌رود به زودی رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، به ترکیه سفر کند.

یک منبع از دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد: «در این ملاقات میان مک‌مستر و کالین، بار دیگر بر اتحاد راهبردی بلندمدت میان میان آمریکا و ترکیه تاکید شد و مسائل حساس و اولویت‌های دو کشور به بحث گذاشته شد.»

این منبع گفت مشاور امنیت ملی آمریکا و سخنگوی رئیس جمهور ترکیه در گفتگوی خود، تحوال منطقه‌ای و عواملی که روابط میان این دو متحد را تحت الشعاع قرار داده است و نیز راه‌های مبارزه با تروریسم را مورد ارزیابی قرار دادند.

در هفته گذشته، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، اعلام کرد هنگام سفر رکس تیلرسون به ترکیه، به وی خواهد گفت که دو کشور باید اعتماد از دست رفته میان یکدیگر را بار دیگر به دست آورند. تا کنون تاریخ مشخصی برای سفر تیلرسون تایید نشده است.

در پی خودداری مقامات آمریکایی از استرداد فتح‌الله گولن -- مخالف سرسخت اردوغان که به طرح‌ریزی کودتای نافرجام اخیر این کشور متهم شده است -- به ترکیه، تنش‌هایی در روابط میان آنکارا و واشنگتن پدیدار شد. واشنگتن اعلام کرده است آنکارا دلیل کافی برای استرداد گولن به ترکیه را ارائه نکرده است.

ترکیه از 20 ژانویه سال جاری عملیاتی را علیه گروه‌های کُرد در شمال سوریه آغاز کرده است. این کشور گروه «ی پ گ» را تروریستی می‌داند. این در حالی است که آمریکا از گروه ی پ گ حمایت می‌کند.

اردوغان متعهد شده است این گروه را از نزدیکی مرز ترکیه دور کند. این اقدام می‌تواند منجر به رویارویی نیروهای ترکیه‌ای و آمریکایی در سوریه شود.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: آمریکا ، سوریه ، خاورمیانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار