باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

آبزی پروری راهی برای اشتغال خانگی

توسعه پرورش ماهی در مکان‌ های کوچک و بزرگ زمینه درآمدزایی و اشتغال خانگی را در مازندران فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، آبزی پروری (پرورش آبزیان) از شاخه‌ های صنعت است و هدف از آن پرورش دادن آبزیان مانند ماهیان، میگوها، گیاهان آبزی و جلبک‌ ها جهت مصارف خوراکی و صنعتی است.

بیش از ۷ میلیارد متر مکعب آب‌ های سطحی و زیرزمینی در مازندران وجود دارد که قبل از انقلاب تنها مقداری از این آب‌ ها در کشاورزی استفاده می‌ شد و بقیه بدون استفاده به دریا می‌ ریخت.

اما پس از انقلاب اسلامی با هدف اشتغالزایی و تولید گوشت سفید پرورش ماهیان گرم آبی، سردآبی، خاویاری در دستور کار قرار گرفت و کارآفرینان با ایجاد واحد‌های پرورش ماهی حتی در حیاط منزلشان ماهی پرورش می‌ دهند.

 

آبزی پروری راهی برای اشتغال خانگی

معصومه بابانژاد پرورش دهنده ماهی در شهرستان ساری در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌ گوید: ۵۰۰ متر مربع از حیاط منزلمان که قبلا بدون استفاده بود، حالا محل پرورش ماهی قزل آلا شد و درآمد همه اعضای خانواده‌ای از پرورش این ماهی‌ ها تامین می‌ شود.

وی افزود: پرورش ماهی در فضای خانگی و کوچک به لطف انقلاب اسلامی است و در دهه‌های گذشته ماهی فقط در دریا صید می‌شد.

بابانژاد گفت: رونق کار ما به برکت انقلاب اسلامی است و روز به روز شرایط در حال بهتر شدن است.

این پرورش دهنده ماهی افزود: سالانه حدود ۱۵ تن ماهی قزل آلا در این استخر ۵۰۰ متری برداشت می‌ کنم.

 

آبزی پروری راهی برای اشتغال خانگی

رتبه نخست آبزی پروری مازندران در کشور

مازندران به دلیل شرایط خاص اقلیمی، نیروی کارآمد و متخصص و آبزی پروران با تجربه و ماهر یکی از مناطق مستعد پرورش گونه‌های مختلف ماهی بوده و جایگاه ویژه‌ای در آبزی پروری کشور دارد.

در حال حاضر ۶ هزار و ۵۰۰ نفر بطور مستقیم در بخش آبزی پروری مازندران فعالیت دارند.

حسینعلی رستمی مدیرکل شیلات مازندران در گفتگو باخبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  با بیان اینکه تولید آبزیان پرورشی در مازندران طی دو دهه گذشته به دلیل توسعه مکانیزاسیون و نیز ارتقاء دانش فنی بهره برداران از رشد چشمگیری برخوردار بوده است،   گفت: میزان تولید آبزیان پرورشی در سال ۱۳۹۵ به رقم ۷۶ هزار و ۷۰۳ تن رسیده است که نسبت به سال گذشته ۶ هزار و ۵۲۰ تن افزایش داشت.

وی سهم مازندران در تولید آبزیان پرورشی کشور را ۱۸ درصد اعلام کرد و افزود: گردش اقتصادی آبزی پروران. استان در سال گذشته حدود ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال بود و شیلات استان همچنان مقام اول آبزی پروری در کشور را دارد.

 

آبزی پروری راهی برای اشتغال خانگی

تولید سالانه ۴۶۰ هزارتن آبزی در کشور

حسین عبدالحی معاون آبزی پروری سازمان شیلات کشور گفت: به طور میانگین سالانه حدود ۴۶۰ هزار تن محصول در فعالیت‌ های حوزه آبزی پروری کشور تولید و بیش از یک میلیون تن موجودات آبزی نیز صید می‌ شود.

وی افزود: در حال حاضر کشورمان در زمینه میزان تولید ماهی قزل آلا رتبه چهارم را در جهان به خود اختصاص داده و همچنین سالانه حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن آبزی نیز در کشور از طریق صید به دست می‌آید.

عبدالحی گفت: کنار این مزیت‌ها هم اکنون کشور ایران ۶۰ درصد تخم ماهی قزل آلای مورد نیاز خود را وارد می‌کند که این میزان برابر سالانه ۲۵۰ میلیون تخم قزل آلا است.

معاون آبزی پروری سازمان شیلات کشور افزود: در سه دهه اخیر سرانه مصرف محصولات آبزی در کشور با افزایش چشمگیر روبرو بوده و از یک کیلوگرم به بیش از ۱۰.۶ کیلوگرم رسید و باید برای نزدیک‌ تر شدن به میانگین جهانی مصرف محصولات آبزی تلاش و برنامه ریزی شود.

 

آبزی پروری راهی برای اشتغال خانگی

تغییرات آبزی پروری از ۴ دهه گذشته تاکنون

اکبری کارشناس ارشد شیلات در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  گفت: شرایط آب و هوایی، توسعه مکانیزاسیون و ارتقای دانش فنی بهره برداران سبب شد روز به روز شرایط کار برای پرورش دهندگان بهتر شود.

وی افزود: آب رودخانه‌ ها در گذشته راهی دریا می‌ شد و بدون استفاده بود، اما حالا با احداث استخر‌ها و مزارع پرورش ماهی، انواع آبزیان پرورشی شامل ماهیان گرم آبی، سردآبی و خاویار  پرورشی پرورش داده می‌ شود.

اکبری گفت: در دهه‌ های گذشته فقط ۲ پرورش دهنده ماهی در مازندران فعال بودند، اما اکنون فقط در شرکت تعاونی شرق مازندران ۳۶۰ نفر به عنوان پرورش دهنده فعالیت دارند

 

آبزی پروری راهی برای اشتغال خانگی

آبزی پروری راهی برای اشتغال خانگی

ساماندهی آبزی پروری مازندران برای ورود به بازار جهانی

پیش نویس سند توسعه صادرات آبزیان مازندران با هدف ورود به بازار‌های جهانی تدوین شده است.

این خبری بود که حسینعلی رستمی مدیرکل شیلات مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، آن را مطرح کرد.

وی گفت: تنظیم سند راهبردی تجارت خارجی آبزیان از الزامات برنامه ششم توسعه است که با دستور استاندار در شیلات پیگیری و پیش نویس آن تهیه شده است.

رستمی افزود: ایجاد تنوع محصولات صادراتی شیلاتی، اصلاح فرآیند صادرات، اعطای مشوق‌ های صادراتی یارانه‌ای، تجهیز صنایع تبدیلی، فراهم کردن زیرساخت‌ های حمل و نقل و ایجاد تشکل‌ های قوی از جمله مواردی است که در تدوین سند توسعه صادرات مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

مدیرکل شیلات مازندران گفت: بیش از ۶۰ درصد تولیدات آبزیان مازندران مازاد بر مصرف داخلی است و قابلیت صادرات دارد، اما به دلیل بالا بودن هزینه تولید، تاجران نمی‌ توانند در بازار جهانی رقابت کنند.

رستمی افزود: در حال حاضر ماهیان سردآبی قزل آلای مازندران تقاضای خوبی در کشور‌های حاشیه دریای خزر بویژه روسیه دارد، ولی هزینه تولید این گونه ماهی هم بالاست و قدرت رقابت پذیری را در بازار جهانی کاهش می‌دهد.

وی گفت: براساس گزارش مرکز مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی تا پایان دهه اول اسفندماه امسال ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون به بخش آبزی پروری و شیلات در سراسر کشور پرداخت شد که مازندران با جذب ۸۰ میلیارد ریال ازاین مبلغ مقام نخست کشور را در جذب این تسهیلات به خود اختصاص داده است.

مدیرکل شیلات مازندران با بیان اینکه در مزارع آبزی پروری مازندران بیش از ۶ هزار دستگاه و تجهیزات آبزی پروری اعم از دستگاه‌ های هوا دهی، اکسیژن ساز، درام فیلتر، ازون نصب و در حال بهره برداری است، افزود: مکانیزه کردن مزارع آبزی پروری افزایش ۲۵ درصدی تولید درواحد سطح را به دنبال دارد.

رستمی گفت: در برنامه ششم توسعه یکی از مهمترین برنامه‌ه ا و اولویت‌ های شیلات مازندران توسعه ضریب مکانیزاسیون درمراکز آبزی پروری باهدف ارتقائ بهره برداری و کاهش هزینه‌ های تولید است.

 

آبزی پروری راهی برای اشتغال خانگی

آبزی پروری راهی برای اشتغال خانگی

تولید ۱۱۵ هزار تن ماهی در چهار سال آینده

مسئولان شیلات مازندران می‌گویند: ۷۶ هزار تن ماهی پرورشی اکنون در مازندران تولید می‌شود که قرار است این میزان تا چهار سال آینده به ۱۱۵ هزار تن برسد.

۸۰۰ قطعه آببندان با مساحت ۱۷ هزار هکتار و ظرفیت حدود ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب در مازندران وجود دارد که هر ساله علاوه بر تامین آب کشاورزی، انواع ماهی کپور، آزاد، سفید و فیتوفاک در آن‌ها تولید و به بازار داخلی و خارجی عرضه می‌ شود.

همچنین پارسال ۵ هزار و ۶۰۰ تن آبزی به ارزش ۲۳ هزار دلار از مازندران به خارج از کشور صادر شد که در مقایسه با سال‌های ۹۳ و ۹۴ کاهش داشته است.

وجود آب بندان ها، سدها، رودخانه‌ ها و علاقه مردم مازندران به پرورش ماهی، زمینه اشتغال و درآمدزایی را برای افراد ایجاد کرد و اکنون رونق این صنعت روز به روز در حال افزایش است.

 

آبزی پروری راهی برای اشتغال خانگی

گزارش از سیده حکیمه موسوی ازنی

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار