سروری در گفتگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان؛

آزادی و حق تعیین سرنوشت بزرگترین هدیه انقلاب به مردم است

دبیر کل جمعیت رهپویان گفت: رأی مردم در سرنوشت کشور سهم بسزایی دارد و این امر بزرگترین هدیه انقلاب به مردم هدیه است.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان پرویز سروری متولد 5 اسفند 1338 در همدان است که در سال 1338 همراه والدین خود به تهران عزیمت کرده و در یکی از محلات جنوب تهران ساکن شد. فعالیت های فرهنگی و مذهبی او با شرکت در جلسات مختلف و هیئت های مذهبی آغاز شد. وی ضمن فراگیری تعالیم اسلامی، در سنین نوجوانی به سخنرانی در برخی هیئت های مذهبی، مساجد و جلسات محلی پرداخت.

در ادامه فعالیت های فرهنگی و مذهبی او طی سال‌های 54 تا 55، سبقه سیاسی گرفت و حضور در سخنرانی‌ها و آشنایی با کتب استاد مطهری ،شهید مفتح و دکتر شریعتی؛ فصل جدیدی را در زندگی سیاسی او آغاز کرد.

سروری با پیروزی انقلاب اسلامی در کمیته‌های انقلاب، جهاد سازندگی و سپاه پاسداران به خدمت پرداخت و از سوی سپاه پاسداران مامور تشکیل جلسات فرهنگی و مذهبی در مدارس و مساجد شهر کرمان شد، سپس مسئولیت فرهنگی منطقه 7 کشوری سپاه پاسداران در استان‌های ایلام، کردستان، همدان و کرمانشاه را نیز بر عهده گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر شما بنیان‌های فکری امام خمینی(ره) در خصوص ساده‌زیستی و دوری از اشرافیت و تحقق عدالت، تا چه میزان نیاز به برنامه‌ریزی بیشتر دارد؟

سروری:  بعد از 40 سال از آغاز انقلاب اسلامی، امروز مردم تشنه همان مسائلی هستند که 4 دهه پیش عنوان شد، به این معنا که می‌خواهند کشور براساس شایسته‌سالاری اداره شود و مسئولانی عدالت‌محور برسر کار بیایند. اما امروز متأسفانه شاهد هستیم که برخی وزرا هزاران میلیارد تومان سرمایه دارند و با کمال صراحت آن را بیان می‌کنند، لذا این مسائل به هیچ‌وجه با شئونات انقلاب اسلامی سازگاری ندارد.

آزادی و حق تعیین سرنوشت بزرگترین هدیه انقلاب به مردم است

اگر به بیانات مقام معظم رهبری و امام خمینی(ره) توجه کنید خواهید دید که مهمترین شاخصه‌های نظام اسلامی در عدالت اجتماعی خلاصه می‌شود، اما امروز حفره‌های بزرگی بین ملت و برخی مسئولان ایجاد شده و این سبب فاصله گرفتن مسئولان از عموم مردم شده و این موضوع زنگ هشداری است که نشان می‌دهد امروز بعضی مسائل غیرانقلابی و نامتناسب با ارزش‌های انقلابی بر مدار مسئولیت سایه انداخته؛ به همین دلیل شاهد مدیریت‌های غیرانقلابی در امور کشور هستیم. تا زمانی که این مسائل اصلاح نشوند و مسئولان بر مشی ساده‌زیستی و دوری از اشرافیت سیاسی و شایسته‌سالاری حرکت نکنند، نمی‌توانیم به مطلق ارزش‌های انقلاب دست پیدا کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر شما شعارهای انقلاب در 40 سال اخیر محقق شده است؟

سروری: این امر مطلق نیست و قطعا مردم امروز با 40 سال پیش تفاوت‌های عمده‌ای دارند، زیرا شرایط خفقان و استبدادی که در گذشته داشتیم امروز نداریم و مردم پس از انقلاب در عرصه‌های مختلف مشارکت دارند و انقلاب را از خود می‌دانند. اما نکته‌ای که به نظر بنده تحقق نیافته مقوله‌های اقتصادی و معیشتی است. متأسفانه علی‌رغم تمامی پیشرفت‌ها و اقدامات مفید و موثری که در 39 سال گذشته صورت گرفته، اما متناسب با لیاقت و شئونات مردم گشایش‌های اقتصادی مطلوبی انجام نشده است.

بیشترین فاصله‌ای که از ارزش‌های انقلابی دیده می‌شود، مسئله تبعیض و زیاده‌طلبی عده‌ای است که متأسفانه فکر می‌کنند سر سفره انقلاب نشسته‌اند و سهم بیشتری از انقلاب را طلب می‌کنند. این امر باعث می‌شود که مردم احساس کنند اهداف عالی انقلاب که مهمترین آنها عدالت بوده، اجرایی نشده و تحقق نیافته است.

ما در بحث عدالت اجتماعی و اقتصادی با حفره‌های جدی مواجه هستیم که باید اهداف عالی انقلاب را در آنها محقق کنیم، اما باید بپذیریم فاصله زیادی تا تحقق کامل اهداف انقلاب باقی مانده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: اگر بخواهید به صورت مشخص به چند نمونه از آثار انقلاب اشاره کنید، چه مسائلی را ذکر می‌کنید؟

سروری: بنده فکر می‌کنم که مردم ایران از زیر یوغ یک نظام سلطه‌گر بیرون آمده‌اند و امروز زمام امور خود را در دست گرفته‌اند و برای آینده خود تصمیم گرفته و مسئولان کشور را انتخاب می کنند، لذا در تمامی عرصه‌ها رأی مردم در سرنوشت کشور سهم بسزایی دارد و بنده تصور می‌کنم که این امر، بزرگترین ودیعه‌ای است که انقلاب اسلامی به آنها هدیه داده است.

اکنون مردم کشورمان احساس می‌کنند که در دنیا هیچ کشوری با نگاه تحقیرآمیز به آنها نمی‌نگرد، چرا که ایران در عرصه‌های مختلف نشان داده استقلال مهمترین اصل برای نظام جمهوری اسلامی است و کشورمان به هیچ وجه حاضر نیست از این امر مهم تحت هیچ شرایطی چشم بپوشد، بنابراین می‌توان گفت که استقلال و آزادی، دو ودیعه‌ای بود که انقلابیون سردادند و امروز می‌توانیم بگوییم که قسمت عمده‌ای از آن تحقق یافته است.

اما جمهوری اسلامی تبلوری از همه نیازهای مردم مبتنی بر عدالت، عقلانیت و حرکت در مدار ارزش‌های انقلابی است و بنده فکر می‌کنم که امروز مردم طعم شیرین سازندگی را در عرصه‌های مختلف چشیده‌اند.

آزادی و حق تعیین سرنوشت بزرگترین هدیه انقلاب به مردم است

مردم ایران ملتی هستند که 8 سال جنگ تحمیلی را تجربه کرده‌اند و می‌بینند که کشور با مدیریت انقلابی از بحران خارج شده و توانسته در عرصه‌های مختلف، ظرفیت‌های خود را بکار گیرد. البته همچنان تأکید دارم که دستاوردهای اکنون با شایستگی‌های مردم ایران فاصله زیادی دارد، اما استقلال و آزادی آن‌قدر مهم است که با هیچ امری قابل قیاس نیست و این ودیعه‌ای است که از انقلاب برای ما برجای مانده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: دستاوردهای انقلاب در زمینه احزاب سیاسی طی 4 دهه چگونه بوده است؟

سروری: ما در زمینه تشکل‌ها و احزاب سیاسی عقب‌ماندگی‌های فاحشی داریم و احزاب در کشور، کارآمدی ندارند و بیشتر تشکل‌ها چهره انتخاباتی داشته اند. بنده به عنوان کسی که در عرصه احزاب فعالیت می‌کند، باید اعتراف کنم که در کشور احزاب بالغی وجود ندارند و امروز هیچ‌کدام از تشکل‌های سیاسی، دولت سایه ندارند و برنامه مدون و تنظیم شده‌ای برای اداره کشور ارائه نمی‌دهند.

در حوزه مطالبه‌گری نیز به صورت نابالغ عمل می‌کنیم، به این معنا که حاضریم دستاوردهای انقلاب را در مباحث جناحی از بین ببریم؛ چرا که برخی به جای آنکه خوبی‌ها را ببینند و بدی‌ها را نقد کنند، با نگاهی سیاسی سیاه‌نمایی می‌کنند که این موضوع موجب نارضایتی مردم می‌شود.

حتی می‌توان گفت که به نسبت رشد انقلاب اسلامی، احزاب در حالت نوزادی و کودکی باقی مانده‌اند‌ و بلوغ سیاسی پیدا نکرده‌اند، بنابراین نمی‌توانند تراز جمهوری اسلامی را در تشکل‌های سیاسی تعریف کنند و این واقعیت تلخی است که باید بپذیریم و برای اصلاح آن قدم برداریم.

باشگاه خبرنگاران جوان: طی 39 سال گذشته حضور مردم را در صحنه‌های مختلف دیده‌ایم و هرگاه چالشی ایجاد شده، مردم به صحنه آمده‌اند. دلیل این همراهی مردم چیست؟

سروری: انقلاب اسلامی را مردم به وجود آورده‌اند، برای بقای آن از جان‌ و مال‌ خود مایه گذاشته‌اند، آن‌را مانند فرزند خود پرورش داده‌ اند و به اصطلاح انقلاب اسلامی را جزئی از وجود خود می‌دانند، به همین دلیل پای این نظام ایستاده‌اند. اما باید این مسئله را مورد توجه قرار داد که اشخاصی سعی دارند، آدرس‌های غلطی از انقلاب بدهند.

 برخی‌ها چهره انقلاب را متفاوت با آنچه مردم خلق کرده‌اند جلوه می‌دهند. به نظر بنده این افراد به نظام خیانت می‌کنند و زمینه‌های واگرایی مردم از ارزش‌های آن را به وجود می‌آورند، چرا که مردم پشت انقلابی ایستاده‌اند که با مبانی و رهنمودهای مقام معظم رهبری استمرار پیدا کرده، اما برخی  با رفتارهای غیرانقلابی، خود را به نظام و انقلاب تحمیل کرده‌اند و این امر موجب دلگیری‌ و به وجود آمدن برخی دغدغه‌ها برای مردم شده است، اما به دلیل آنکه مردم شریف ایران معتقدند تا زمانی که ولایت فقیه نبض انقلاب را به دست گرفته، اصلاح برخی امور به طور حتم شکل خواهد گرفت. به همین دلیل است که حتی با گلایه‌هایی که از رفتارها و عملکرد برخی مسئولان دارند با تمام وجود پشت انقلاب ایستاده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان: از روزگاری که تصمیم‌گیری‌های منطقه‌ای و حتی داخلی ایران بدون حضور خود ایران انجام می‌شد، اکنون به روزگاری رسیده‌ایم که بدون حضور ما درباره منطقه و حتی برخی معادلات جهانی تصمیم‌گیری نمی‌شود. این روند چگونه طی شد؟

سروری: ما روزی که انقلاب را به پیروزی رساندیم تقریبا بجز یک کشور، هیچ دولتی در کنار ما قرار نداشت، اما امروز ایران می‌تواند از تهران شروع کند و تا مرزهای اسرائیل پیش برود و این کریدور بزرگ در اختیار انقلاب اسلامی قرار دارد، چرا که امروز بزرگترین دولت‌ها در کنار ما قرار دارند و تمامی این مسائل نماد شایستگی‌های ملت ایران، استقلال‌طلبی و ارزش‌های انقلاب اسلامی است که هم مردم منطقه  و هم دولت‌های آن را یکی پس از دیگری متقاعد می‌کند که در مسیر این اهداف و ارزش‌ها قدم بردارند.

امروز انقلاب اسلامی سیاست‌ها و برنامه‌های آمریکا در منطقه را درهم می‌شکند و آمریکا را از منطقه بیرون می‌راند. در نشست‌های مربوط به بحران سوریه هم که حتی آمریکایی‌ها حضور ندارند، ایران در کنار برخی کشورها درباره منطقه تصمیم می‌گیرد. این امر بیانگر محوریت نظام جمهوری اسلامی ایران در مدیریت منطقه است که هم به امنیت خود منجر می‌شود و هم برای دیگر کشورها ثبات به ارمغان می‌آورد. به نظر بنده تمامی این نعمت‌ها از خون شهدا و اصول و مبانی انقلاب اسلامی نشئت می‌گیرد که امروز یکی پس از دیگری آثار خود را نشان می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان: شما فکر می‌کنید که در ادامه راه باید به چه حوزه‌هایی ورود پیدا کنید تا شعارهای انقلاب به صورت کامل عینیت پیدا کند؟

سروری: اکنون مهمترین مسئله این است که ما باید کارآمدی ارزش‌های انقلاب اسلامی را در کشور خود بروز بدهیم و این امر امکانپذیر نیست مگر آنکه یک دولت جهادی و انقلابی این مبانی را در دست گیرد، اگرچه در منطقه سیاست موفقی داریم، اما متأسفانه در داخل کشور با بسیاری از واگرایی‌ها مواجهیم که هشدارهای جدی را برای ما نمایان می‌کند.

متأسفانه اداره امور کشور با وجود ناکارآمدی‌ها و نبودن شایسته‌سالاری، می‌تواند آثار بسیار نگران کننده‌ای برای ایران داشته باشد، اگر مسئولان نظام با نگاهی انقلابی مبتنی بر عقلانیت و عدالت حرکت کنند، کشور می‌تواند به عنوان یک الگوی کارآمد برای همه کشورهای اسلامی مطرح شود و هم‌چنین بزرگترین تهدیدی برای کسانی باشد که به دنبال زیاده‌خواهی و توسعه ناامنی در کشورهای دیگر برای دستیابی به مقاصد خود هستند.

 

انتهای پیام/

 

برچسب ها: امام خمینی ، دهه فجر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار