اجرای طرح آزمایشی «مشارکت کتابداران در تأمین منابع کتابخانه‌های عمومی کشور »

مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان از اجرای آزمایشی طرح «مشارکت کتابداران در تأمین منابع کتابخانه‌های عمومی کشور» در کتابخانه‌های عمومی خبر داد.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، اسماعیل احمدی مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان گفت: در طرح آزمایشی «مشارکت کتابداران در تأمین منابع کتابخانه‌های عمومی کشور » در راستای مطالبات کتابداران به منظور مشارکت فعال در انتخاب منابع کتابخانه‌های عمومی و همچنین افزایش دانش عمومی این قشر، به صورت آزمایشی در کتابخانه‌های نهادی استان در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی ایران، همزمان با سراسر کشور برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: سنجش و تحلیل دانش کتابداران از بازار نشر، توجه به اقتضائات کتابخانه‌ای و توجه به نظر کتابداران به عنوان حلقه واسط میان کاربر و منبع اطلاعاتی، ایجاد انگیزه و هویت‌بخشی به کتابداران و همچنین صرفه‌جویی در هزینه‌های تأمین منابع با توجه به ذائقه مخاطب از مهم ترین اهداف برگزاری طرح «مشارکت کتابداران در انتخاب کتاب»است.

احمدی درباره روند اجرای این طرح بیان کرد: در ابتدا فهرستی از مجموعه کتاب‌هایی در رده‌های مختلف، که مراحل متعدد بررسی و ارزیابی را در اداره کل منابع نهاد طی کرده‌اند، تهیه و در سامانه‌ای اختصاصی در بخش آی تی نهاد در حال آماده‌سازی نهایی است، بارگذاری می‌شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان ادامه داد: پس از اینکه فهرست مصوب از طریق سامانه مذکور در دسترس کتابخانه‌های نهادی سراسر کشور قرار گرفت، کتابداران در یک فرصت چند روزه‌ با محوریت و هماهنگی مسئول کتابخانه، نسبت به انتخاب و علامت‌گذاری کتاب‌های مدنظر خود، اقدام می کنند و در ادامه بخش منابع با تجمیع این فهرست، عملیات خرید را انجام خواهد داد.

وی در رابطه با زمانبندی اجرای این طرح نیز گفت: مرحله ابتدایی طرح «مشارکت کتابداران در انتخاب کتاب» شامل تهیه فهرست کتاب‌های ارزیابی شده، از سوی اداره کل منابع انجام شده است و سامانه اختصاصی این طرح نیز که مراحل نهایی خود را طی می‌کند، شانزدهم بهمن ماه در دسترس کتابخانه‌های نهادی سراسر کشور قرار می‌گیرد و روند انتخاب کتاب‌ها توسط کتابداران در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی انجام می شود.

احمدی درباره موضوعات کتاب‌های ارائه شده در فهرست ابتدایی طرح، گفت: موضوعات آثار ارزیابی شده در این فهرست شامل رمان، کودک و نوجوان، مهارت‌های خانه‌داری، علم و روانشناسی است که این پنج موضوع همواره از موضوعات مورد مطالبه کتابداران کتابخانه‌های عمومی بوده است.

وی یادآور شد: با توجه به بودجه موجود، الگوی مالی مشخصی از سوی نهاد برای این طرح درنظر گرفته شده که بر این اساس مطابق الگوی مالی مصوب، برای هر کتابخانه در سامانه مذکور، حدی از مبلغ مشخص شده که کتابداران با محوریت مسئول کتابخانه موظف هستند سفارش خرید خود را بر اساس الگوی مالی مشخص شده، ارائه دهند.
احمدی اظهار داشت: بر اساس برنامه اجرای طرح «مشارکت کتابداران در انتخاب کتاب» تا پایان بهمن ماه امسال به پایان می رسد و نامه خرید منابع انتخابی در نیمه اول اسفند ماه برای ناشران ارسال خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان با بیان اینکه اجرای آزمایشی طرح «مشارکت کتابداران در تأمین منابع کتابخانه‌های عمومی کشور» همزمان با سراسر کشور، از ۱۶ تا ۲۳ بهمن‌ماه سال جاری در 50 باب کتابخانه عمومی نهادی استان انجام می شود، اضافه کرد: پس از اجرای آزمایشی این طرح، بازتاب و نتایج آن جمع‌آوری و با بررسی این داده‌ها تصمیمات لازم درباره استمرار اجرا، و رفع نواقص و اشکالات آن اتخاذ می شود.

انتهای پیام/د م ع


طرح آزمایشی «مشارکت کتابداران در تأمین منابع کتابخانه‌های عمومی کشور » اجرا می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.