صنعتی که تاریکی را به روشنایی تبدیل کرد

تحولی عظیم در صنعت برق کشور که روشنایی را به همه صعب العبورهای استان مازندران رساند.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، نگاهی به دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف با بررسی شرایط و اوضاع اقتصادی ایران در دهه منتهی به سال ۵۷ و مقایسه آن با بیش از سه دهه پس از انقلاب گویای بسیاری از حقایق است.

طی عمر ۳۹ ساله انقلاب اسلامی ایران، دستاورد‌های نظام از چنان گستردگی و تنوعی برخوردار بود که امروز نه تنها صاحب نظران بی‌طرف، بلکه دشمنان قسم خورده این مرز و بوم نیز بر عظمت آن اذعان داشته و به کارآمدی بالای آن اعتراف دارند.

تولید بیش از ۱۰ درصد برق کشور در ۳ نیروگاه

تولید بیش از ۱۰ درصد برق کشور در ۳ نیروگاه

انقلاب اسلامی ایران سرآغازی برای جهش صنایع مختلف به ویژه صنعت برق رسانی در نقاط مختلف کشور شد، به طوری که در حال حاضر کمتر منطقه‌ای در مازندران است که از نعمت برق و روشنایی بی بهره باشد.

خانم ۵۵ ساله روستای ملرد سوادکوه می‌ گوید: قبل از انقلاب برای رفتن به امام زاده محل مجبور بودیم با گردسوز در مسیر صعب العبور روستا حرکت کنیم.

آقای مشمولی از مغازه داران قبل انقلاب می‌ گوید: در اوایل انقلاب قدرت برق‌رسانی چندانی نداشتیم، اما امروز نه تنها شاهد برق‌رسانی به مناطق مختلف هستیم، بلکه قطعی برق هم به صفر رسید.

تا سال ۱۳۱۳ از نیروی برق در مازندران خبری نبود و تامین روشنایی از طریق سنتی با استفاده از روغن و نفت انجام می‌شد.

در این سال یک مولد دیزلی با قدرت ۱۲۰ کیلووات در بـابل و متعاقب آن ژنراتور دیزلی دیگری با قدرت ۶۰ کیلووات در ساری شروع به کار کرد.

سپس سایر شهر‌های استان با بهره برداری از چنین واحد‌هایی از انرژی برق در پاره‌ای از ساعـات شب با ولتاژ نامطلوب برخوردار شدند.

با تشکیل وزارت آب و برق که بعد‌ها به وزارت نیرو تغییر کرد، در سال ۱۳۴۳ شرکت سهامی بـرق منطقه‌ ای مازندران در مجموعه شرکت‌های دولتی زیر نظر وزارتخانه فوق از سال ۱۳۴۵ شروع به کار کرد.

شرکت برق منطقه‌ای با تحویل تدریجی تاسیسات و مدیریت برق کلیه نقاط استان، به تدریج به تعویض شبکه‌های فرسوده سابق و احداث خطوط استاندارد جدید پرداخت ودر سال ۱۳۴۶ به شبکه برق سراسری کشور پیوست.

تولید بیش از ۱۰ درصد برق کشور در ۳ نیروگاه

تولید بیش از ۱۰ درصد برق کشور در ۳ نیروگاه

ساخت ۳ نیروگاه در مازندران

در حالی که برق مازندران پیش از انقلاب اسلامی ایران از استان‌ های دیگر تامین می‌ شد، اما اکنون با ساخت ۳ نیروگاه نه تنها برق استان که بیش از ۱۰ درصد برق کشور نیز تامین می‌ شود.

حسین افضلی مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی شهید سلیمی شهرستان نکا، نیروگاه تلمبه‌ ای ذخیره‌ ای سیاه بیشه و نیروگاه گازی غرب مازندران با ظرفیت تولید بیست و دو هزار و ۱۳۸، ۲۶۰ و ۵۰ مگاوات نه تنها برق منطقه که ۱۰ درصد برق کشور را نیز تامین می‌کند.

با توجه به گستردگی فعالیت در شهر‌ها و افزایش جمعیت و رشد صنعت و کاربرد متنوع انرژی الکتریکی، بخش توزیع برق از اهمیت فوق العاده‌ای در صنعت برق برخوردار است.

با تشکیل شرکت توزیع نیروی بـرق غرب مازندران در آبان  ۱۳۷۷ در حال حاضر محدوده  فعالیت شرکت توزیع  نیروی برق مازندران از غرب به شرق شامل شهرستان‌ های آمل، بابل، بابلسر، فریدونکنار، سیمرغ، جویبار، قائمشهر، سوادکوه، سوادکوه شمالی، ساری، نکا، میاندورود،   بهشهر و گلوگاه است.

تولید بیش از ۱۰ درصد برق کشور در ۳ نیروگاه

تولید بیش از ۱۰ درصد برق کشور در ۳ نیروگاه

تولید بیش از ۱۰ درصد برق کشور در ۳ نیروگاه

ره آورد انقلاب اسلامی ایران در حوزه برقی رسانی

فخارتبار کارشناس مسئول شرکت توزیع برق مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه طول شبکه فشار ضعیف و متوسط هوایی و زمینی مازندران تا پایان سال ۵۷ به ترتیب ۲۶۰۰ و ۱۶۰۰ کیلومتر بود، گفت: این موجودی تا پایان دی ۹۶ به شانزده هزار و ۱۹۲ کیلومتر در شبکه فشار ضعیف و یازده هزار و ۱۱۸ کیلومتر در شبکه فشار متوسط هوایی و زمینی ارتقا یافت.

فخارتبار با اشاره به اینکه ۱۷۰۸ دستگاه ترانس هوایی و زمینی با ظرفیت ۳۱۷ هزار و ۹۰۶ کیلو وات تا پایان ۵۷ در کشور موجود بود، افزود: این میزان به سی و دو هزار و ۱۵۹ دستگاه با ظرفیت ۳ میلیون و نهصد و نوزده هزار و ۳۷  کیلو وات تا پایان دی ۹۶ افزایش یافت.

وی تعداد چراغ روشنایی در معابر را ۲۷۷ هزار و ۳ دستگاه برآورد کرد و گفت: تعداد مشترکان برق استان با یک میلیون و ۱۸۶ هزار و ۸۱۱ نفر افزایش به یک میلیونو 330 هزار نفر تا پایان دی ۹۶ رسیده است.

کارشناس مسئول شرکت توزیع نیروی برق استان با اشاره به اینکه ۷۳۸ روستا تا پایان سال ۵۷ در مازندران برق رسانی شد، افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ۱۳۳۱ روستا به روستا‌های برق دار مازندران اضافه شد.

فخارتبار با اشاره به اینکه توزیع انرژی برق برای انواع مصارف، خرید و فروش برق و بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آن از خدمات شرکت توزیع نیروی برق مازندران است، گفت: واگذاری انشعاب برق به متقاضیان با رعایت استاندارد، تامین برق مستمر مشترکین با کیفیت توان مطلوب، ترویج فرهنگ مدیریت بهینه مصرف برق و برگرداندن سریع شبکه آسیب دیده از حوادث به حالت استاندارد از مهم‌ترین ماموریت‌ های شرکت توزیع نیروی برق مازندران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران است.

دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در تمامی حوزه ها به ویژه در حوزه صنعت برق علاوه بر محرومیت زدایی، سبب ماندگاری بسیاری از روستاییان در روستا های مازندران شده است.

تولید بیش از ۱۰ درصد برق کشور در ۳ نیروگاه

تولید بیش از ۱۰ درصد برق کشور در ۳ نیروگاه

گزارش از مهسا اسبویی زنگیانی

 انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.