اشرف غنی: مذاکرات صلح باید کاملا در مالکیت افغانستان باشد

رئیس جمهور افغانستان در نشست عمومی شورای عالی صلح گفت: معنی تعهد به صلح این نیست که آرام می نشینیم و انتقام نمی گیریم.

مذاکرات صلح باید کاملا در مالکیت افغانستان باشدبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، «اشرف غنی»، رئیس جمهور افغانستان در نشست عمومی شورای عالی صلح گفت: معنی تعهد به صلح این نیست که آرام می نشینیم و انتقام نمی گیریم.

وی اظهار داشت: امروز نسبت به هر روز دیگر ضرورت به عقلانیت و فکر منسجم داریم، فکر منسجم است که ما را به هدف می رساند، نه احساسات. تفکیک میان کسانی که صلح را می پذیرند و آنانی که صلح پذیر نیستند مهم است؛ کسانی که مسئول حادثه های تروریستی اند، صلح پذیر نیستند و دروازه های صلح به روی آنان بسته است. آنان تنها تعهد ما را در نابودی خود خواهند دید.

رئیس جمهور افغانستان بیان داشت: انتقام ما با عقل و تدبیر گرفته می شود؛ یقین داشته باشند که در هر سوراخی که بروند از سوراخ بیرونشان می کنیم.

«اشرف غنی» افزود: ملت هر بار از اصلاحات حمایت کرده، اما این بار اصلاحات به خاطر صلح است؛ اصلاحاتی که صلح می خواهد به اراده محکم نیاز دارد. معنی تعهد به صلح این نیست که آرام می نشینیم و انتقام نمی گیریم. مرحله آمادگی مذاکرات و مرحله مذاکرات نیز باید کاملاً بین الافغانی باشند.

رئیس جمهور افغانستان تاکید کرد: باید عوامل جنگ تعریف شوند تا در خصوص صلح اجماع سرتاسری داشته باشیم. نقشه راه نیاز است، نقشه راه برای رسیدن به صلح و حفظ پایدار آن را باید داشته باشیم. برای رسیدن به صلح نیاز است تا به یک دیدگاه مشترک برسیم که عوامل، مقیاس و قیمت جنگ کدام هستند.

وی عنوان کرد: موضع ما برای صلح واضح است؛ این باید واضح باشد که زنان از حقوقشان محروم نمی شوند و ما حقوق هموطنان خود را قربانی نمی کنیم.

اشرف غنی در پایان سخنان خود در نشست عمومی شورای عالی صلح گفت: دو مفکوره وجود دارد؛ اول اینکه افغانستان را مرکز بین المللی دهشت افگنی بسازند که در این حالت مردم افغانستان قربانی اند و مفکوره دوم دیدگاه ماست که افغانستان چهار راه آسیا شود؛ در این دیدگاه تمام منابع برای رفاه مردم افغانستان به کار انداخته می شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.