حق‌دوست مطرح کرد:

تربیت چشمگیر پزشکان متخصص بعد از انقلاب اسلامی/ مهاجرت 14 درصد بیماران به تهران

معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت گفت: بعد از نقلاب اسلامی تربیت پزشکان متخصص بسیار چشمگیر بوده است.

به گزارش حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حق‌دوست معاون راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت صبح امروز در نشست خبری که در ساختمان مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: در اوایل انقلاب تعداد پزشکان بومی و غیر بومی کشور در حدود 7هزار نفر بود که امروزه این تعداد به 47 هزار پرشک متخصص در سراسر کشور رسیده است که خوشبختانه این موضوع گویای سرعت رشد تربیت پزشک عمومی بیشتر از پزشکان متخصص است.

وی ادامه داد: امروزه نظام مراقبت های اولیه در روستاها بسیار مورد توجه قرار گرفته و در همین راستا شبکه بهداشت که در بحبوحه جنگ و اوج نیاز تشکیل شده بود در روستاها و حتی شهرهای کوچک کشور مشغول به ارائه خدمات بهداشت درمانی به مردم هستند.

حق‌دوست با اشاره به اینکه خیرین و مردم طی دهه اخیر توجه ویژه‌ای به حوزه سلامت  داشته اند، افزود: میزان قابل توجهی از مرگ  و میرها مربوط به تصادفات دورن شهری است و این مسئله با داشتن تعداد زیادی هلیکوپتر برطرف نمی‌شود بلکه باید در این زمینه باید فرهنگ سازی انجام شود.

معاون راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت عنوان کرد: بحث اقتصاد سلامت به تازگی مورد توجه قرار گرفته به طوری که دولت در انجام آن وظیفه سنگینی را برعهده دارد که در این زمینه آموزش و پرورش نیز می تواند کمک بزرگی به حوزه سلامت داشته باشد.

حق‌دوست تاکید کرد: باید توجه ویژه‌ای به زیرساخت های سلامت داشت و سرمایه گذاری خوبی در حوزه بهداشت و درمان با حمایت کامل دولت ایجاد شود.

رشد قابل توجه  سرانه سلامت ایرانیان

وی با اشاره به اینکه سرانه سلامت ایرانیان در طول این چند دهه از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است، تاکید کرد: هزینه های حوزه سلامت از سرمایه گذاری پیشی گرفته که باید برنامه ریزی خوبی در این حوزه انجام شود تا از بروز هر گونه مشکل و مسئله‌ای پیشگیری کنیم.

معاون راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت ادامه داد: کمبودها در کشور وجود دارد و ما باید در این زمینه اولویت بندی کنیم تا کودکان و سالمندان نسبت به سایر مردم کمتر درد و رنج  ببینند.

وی با اشاره به اینکه باید بر اساس واقعیت ها و مستندات علمی عمل کنیم به طوریکه به طور مثال بسیاری از داروهای آزمایشی در کشورهای پیشرفته به عنوان داروهای پایه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، ادامه داد: ما نباید در دام تبلیغات بیفتیم تا خواسته‌ها به طور غیرمتعارف رشد نکنند.

حق‌دوست با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته ممکن است، یک بیمار در حدود 6 ماه تا یکسال در لیست انتظار باشد، تاکید کرد: طرح تحول نظام سلامت به صورت بسته‌های بهداشتی درمانی ارائه شده که با استقبال زیاد مردم روبرو شده است و ما سعی داریم در محتوای بسته‌های بهداشتی درمانی طرح تحول تغییراتی را ایجاد کنیم.

وی اظهار کرد: وزارت بهداشت وظایف مختلفی را بر عهده دارد که یکی از آنها تولیت سلامت است تا اشراف کامل به همه ذینفعان در این حوزه داشته باشد و به همه سازمان‌های ذیربط نگاهی پدر گونه کند.

معاون راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه وزارت بهداشت سعی کرده ارتباطش را با نمایندگان اقشار مختلف حفظ کند و هیچ تصمیمی را پشت درهای بسته و بدون مشورت ذینفعان نگیرد، اظهار کرد: در بحث سلامت رتبه کشورمان 40 بوده اما خوشبختانه درحوزه تولید مقاله رتبه ما کمتر از 8 است و همچنین رتبه ایران در زمینه مرگ و میر نوزادان و مادران در جایگاه بیستم تا سی ام قرار دارد.

حق‌دوست با اشاره به اینکه رتبه ایران در زمینه شاخص نوآوری و کارآفرینی مطلوب نیست، ادامه داد: در زمینه پیوند اعضا کشورمان در جایگاه زیر بیستم دنیا قرار دارد  که از کشورهای هم سطح خودمان در وضعیت بهتری در زمینه پیوند اعضا هستیم.

یک میلیارد تومان هزینه ساخت و تجهیز یک تخت بیمارستان در تهران 

وی با اشاره به بیمارستان سازی و اقدام در جهت نوسازی بیمارستان ها گفت: هزینه ساخت و تجهیز یک تخت بیمارستان در تهران نزدیک به یک میلیارد تومان است که هزینه نگه داری آن سالیانه در حدود 400 میلیون تومان است.

معاون راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت افزود: ما باید در مناطقی که مردم از آن شهرها به تهران می آیند، تخت را توزیع کنیم تا از مهاجرت بیماران به کلانشهرها و به خصوص تهران جلوگیری شود.

حق‌دوست ادامه داد: مهاجرت بیماران به تهران 14 درصد و به شهرهایی مانند تبریز، اصفهان، مشهد، شیراز، 10 درصد است و همچنین به سایر مناطق کشور در حدود 7 درصد است.

وی با بیان اینکه در زمان گذشته در شهر تبریز به دلیل شیوع بیماری عفونی طاعون یک سوم جمعیت فوت می‌کنند اما امروز میزان شیوع این عارضه در کشور بسیار کاهش پیدا کرده است.

معاون راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه امید به زندگی در زنان 76 و در مردان 74 سال است؛ افزود: در اجرای طرح آمایش منطقه ای کشور به چند منطقه تقسیم شده و هر منطقه در ارائه خدمات بهداشتی درمانی خودکفا عمل می‌کند و اما امیدواریم پس از اجرای این طرح میزان مراجعه بیماران از منطقه به منطقه دیگر به صفر برسد.

حق‌دوست با اشاره به اینکه تعداد مراکز پیوند کبد در آمریکا و انگلیس کمتر از انگشتان 2 دست است، اظهار کرد: ما بهتر است مراکز پیوند کبد با کیفیت اما محدود داشته باشیم، زیرا تعداد مراکز بی کیفیت مشکلات را برطرف نمی کند.

وی گفت: رشته پزشکی به دلیل امنیت شغلی و شأن و منزلت بالا در جامعه مورد علاقه داوطلبان دانشگاهی است و انگیزه بسیاری از پزشکانی که به خارج از کشور مهاجرت می کنند، اجتماعی است.

معاون راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت با اشاره اینکه کشور تا سال 1404به 22 هزار دندانپزشک نیازمند است، تصریح کرد: یکی از طرح‌های وزارت بهداشت مراقبت از بیماران در منزل بوسیله پرستاران بوده اما یکی از مسائل مهم در این خصوص تحت پوشش بیمه قرار نگرفتن این خدمات و شناسایی نشدن امضای الکترونیکی همچنین حق مشاوره برای پزشک باعث ایجاد مسائلی در اجرای این طرح شده است ولی به طور کلی وزارت بهداشت از سرمایه گذاری بخش خصوصی در طرح پرستاری در منزل استقبال فراوانی می کند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار